Sunday, November 29, 2009

ADHA pertama yang penuh bermakna..

Hari ini adalah hari ke 3 saya menyambut ADHA di bumi seerah perang Yarmouk ini. Dan hari ini juga menjadi antara pelengkap kepada rasa syukur saya atas susunan Allah yang menghantar saya untuk meredah kehidupan di sini.

Sungguh. Saya terlalu bersyukur.

Pagi itu kami meneruskan ekspedisi ziarah ke rumah senior-senior JUST pula. Senang menjalinkan silaturrahim dan seronok berta'aruf (walaupun nama selalu lupa)..Semoga dengan usaha kecil ini dapat membina jambatan hati antara kami dan mereka. Walaupun tidak dapat menziarahi semua rumah kakak-kakak tetapi Alhamdulillah, kami tetap bersyukur kerana dapat memenuhi semua undangan yang diajak..

Kemudian petang itu kami ke rumah Zainah. Hulwa ada bersama menyambut kami. Mereka menjamu kami spagetti, Kimchi, Kim, Chippo dan Tuibab..Tidak tahan melayan keletah lucu Zainah yang comel. Dan mereka juga tidak tahan melayan karenah kami yang sedikit jakun. Lebih-lebih lagi ketika kak 'Adnin belajar menggunakan chop stick..

Semasa kami sudah selesai makan dan bersembang-sembang, saya meminta izin untuk ke tandas. Ketika saya keluar, Kak 'Adnin memanggil saya lekas. "Zainah tanya, kenapa ada orang Islam tak solat? sebab dia ada kawan muslim yang tak solat.."

Saya yang terpinga-pinga cuba mencari idea. Ya Allah, bantulah dan mudahkanlah.. Saat menatap wajahnya yang menunggu penuh minat, saya cuba berkata-kata sekadar yang terlintas atas izin Allah..

"May be he doesn't know. Because every muslim has to pray to appreciate God. We have to appreciate God who creates us.."

"He creates us from nothing and give us foods, life and every thing. So thats why we have to appreciate him."

"God asks us to pray in Quran. So, those who does'nt reads Quran,he does not know what God has said.."

"It is not good. There are a lot of muslims who declare they are muslim but do not know how muslim should behave.."

"Like cristians too who have bible but just a little of them applied it in their life..is it right?"

Dia mengangguk. Tampak dia faham dengan apa yang cuba saya sampaikan walaupun saya masih belum berpuas hati dengan jawapan yang saya beri. (Rasa macam tak menjawab persoalan dia. Ada sesiapa yang nak membantu?)

Dan buat pengetahuan semua, Zainah tidak menganut mana-mana agama. Justeru, saya masih dalam proses untuk menerangkan dia akan kepentingan berTuhan dalam kehidupan manusia..

Kemudian, ketika azan Maghrib berkumandang sekitar jam 4.30 petang, kami meminta izin untuk pulang kerana pada jam 5 petang, kami perlu mengikuti program anjuran PERMAI di Dewan alKhindi, Universiti Yarmouk..

Sungguh. Saya benar-benar tersentuh dengan semua program yang berjalan sepanjang malam itu. Lebih-lebih lagi persembahan lakonan dan bicara pengacara yang banyak mengingatkan saya pada suatu tempat kenangan. (Mana tidaknya, Hilal pengacaranya..) Sungguh. Saya rindukan bumi wakafan itu..



spagetti dan sandwich..


kimchi..sangat spicy..


chippo..ikan yang disalut dengan manisan..sangat sedap..


kim..dari lumut laut..macam sushi punya kulit..


makan dengan nasi..guna chop stick..


paecaya atau tidak, ini buku qawaid bahasa Arab..


perasmian..sangat unik..Pengarah MSD diminta untuk memotong leher replika kambing biri-biri..


talkshow..santai tetapi bermakna..



berbaris untuk makan..


daging kambing dan unta..


unta..sedap..


kambing..selalu dah makan..

Doakan saya teman..Semoga istiqamah di atas jalan ini..

2 comments:

  1. Jauh perjalanan..
    Luas pengalaman dan banyak pengetahuan..
    Salam eidul adha..

    ReplyDelete
  2. selamat hari raya,
    sahabat perjuangan mu sentiasa mendoakan istaqamahmu... namun disatu sudut hati yang kecil... kami di mesir ini juga mohon doa darimu..

    ingatlah daku dalam doamu-hadis nabi

    ReplyDelete

mohon pandangan.