Sunday, February 28, 2010

Me vs boys?

missing Zuberto..

Posting about this issue is mostly my dream..but the time was quite not suitable until I signed something in my ym box, my friend's status,'Kenapa Allah ciptakan CINTA?'

Erm..I'm not interested to write about what we call it 'cinta' but something similar than that.

I have been asked for this questions so many times ago but this latest one was from a man. Do you want to know what the question is?

"Kenapa Hasna' tak ada kawan lelaki?"

He added more,"Ustazah-ustazah lain pun ada kawan lelaki.."

I chuckled when I read it.hehe. What about your opinions guys?

For the last sentences, no comment can be delivered as may be they have their own reasons or may be they do not know the right way they shall be actually..erm..may be.

"Hasna' sepatutnya kongsi ilmu hasna' dengan sesiapa sahaja tak kira la dia lelaki atau perempuan.."

"Saidatina Aisyah selepas kewafatan Rasulullah pun mengajar di balik tabir"

Erm..another one made me more chuckled.

Who said I'm not sharing my 'knowledge' with man? With girls, surely each time they asking for help, I will try my best to be their teacher or may be just a small tutor..

But sharing with boys, have I done it?

Absolutely, yes…

As I remember, during my addmath tuition class in form 5 (as it was my first time tuition class ever), I was always been asked by the teacher to solved the addmath questions and explained it in front of other students, for sure there were boys and girls. I think it occurred in every addmath tuiton day.

In science tuition too (also my first time), I was always been surrounded by other students (mostly boys) and they asked for help in solving the questions given.

And, I have been as a teacher during my spm holiday. And as well as my students were from both gender, so it means I was always been boys' teacher!

So now, we have already knew that Islam allowed women to teach men. I mean different gender teach the other side gender. And so, I am so pleased to share my little knowledge with other peoples even they are from other side gender.


As a muslim who lives within His guidelines and knows well that for each acts she behaves will be counted and questioned by the Lord, surely I have to be alert.

As we have already knew, Islam is a miracle way of life. Even the way to communicate between men and women, it has been discussed for about 1400 years ago.

What are the simple guidelines friends?

1)Apa yang Allah kata baik itulah yang baik dan apa yang Allah kata buruk itulah yang buruk.

2)matlamat tidak pernah sesekali menghalalkan cara.

Sorry guys, my English is not so good for me to translate both of the sentences..nge..

So, clearly we know, for each act we behave should be preferred for these first.

Specifically, for the topic we are discussing now. So, as I have been already a teacher to the boys, let me tell you about some of my principals taken from His guidelines..(these practically I done for them who were in the same ages or for those I thought it was practicable)

-make sure there are no other boys who are more expert than or same with you. If there is one, ask them to refer him.

-taught them in a group. Not personally.

-Taught them for what in the syllabus only.

-during the lessons, never talking or allow them to talk nonsense words which not included in the syllabus.

-let them know you as a serious and principal girl that can't be fooled.

Erm..may be these enough already.

It is flexible for different students. You can ask my students in 1 Abu Bakar 2009 .(for those came from MATRI), how childish I was in their class…that was because I wanted to attract them (their focus actually) to be in the class as well as they were too childish.

For the 'dalil' Saidatina Aisyah r.a.ha taught men during the period after 'kewafatan Rasulullah s.a.w., it was absolutely correct as we as muslim guys have already knew. And can you mention that surely she took the same guidelines, wasn't she?

Are my explanations can be accepted?


We back to the first question.

Er..but I think, it is enough today. Can I write about it in the next post?

My books have already nagging me as I'm not focusing for my first exam yet..O my God..

Pray for me friends..

Thursday, February 25, 2010

12 Rabi’ul awal..

di kawasan masjid itu tunggangan baginda di ikat..lalu bagaimana kondisinya sekarang?

I know him well since my childhood or may be earlier than that. Erm..may be since I was a little weak embryo in uterus (has already been moved out) of the great mum..

I clearly know him trough out our bedtime stories that was read by our beloved mum each night before we gone to sleep. It was really a memorable moment. My mum will read it with full of feelings, expressions and sounds that make the stories seem real happening in front of us.

I know his life, how it began, how he suffered as an orphan child, how he grew as a miracle man who was really honorable, sincere, wise, peace, kind, soft-heart and many more just from our best story-teller, my mum..

I know him as a great warrior, an incredible leader, a lovely husband, a blissful father and most tolerant person. That what I knew about him when I was still a child.

But, as well as I'm getting bigger (I mean bigger in age not size), I know him more and more. Deeply, I started to appreciate him. Absolutely, after I realized the true meanings of Iman and Islam and how significant them in my life as a muslim.

Muhammad pbuh, the person who totally sacrificed his life for his God and ummah. Nothing remind for himself. Just all he thought was to find the best way to share the blissful words and messages from Allah to all mankind.

It is still fresh in my mind, the sorrowful story when he and Zaid Bin Harithah r.a., just two of them, walking through the hot and sand storm desert to Thoif to find some people who may be were better than Quraisy and pleased to listen to God words..With heart full of bless and hope, he meet the leaders. As well as we knew, he was rejected and worst, he and Zaid were thrown by the uncivilized people some hard rocks till his slippers sounded splash of his own blood. Can you imagine how lot his bloods trickling down his body?

My tears rolling down my cheeks each time I read or listen about it. O Rasulullah, how great sacrifices has you paid to allow us being peace in Islam…

It was not enough there. There were a lot of chronicles we should valued most. From the battles, the love story of Khadeeja, the tough period of boycott, the beginning of Madeena empire and many more. It was not included the history of amazing bond among sahabah and surely unforgettable, their valuable sacrifices .

Truly, it was a hard beginning to perform us the serenity of Islam and Iman now a day...But, do we really care about it?

What can be seen, our own pleasure and happiness what we value most.

My murabbi said:

"Usah bicara lagi tentang dakwah jika belum benar-benar menghayati seerah"

I'm reminding myself..Am I truly love and admire him most? We always say, Muhammad pbuh is our truly guider and we will follow him to perform a good muslim life..But do you mention something slack?

He gave all his life for us, his tears, his blood and his efforts just to make sure we gain the worth value, ISLAM..

But do we perform it practically in our daily life? Do we really sensitive and care of what happen to our muslim guy around the world? Do we really concern to help other suffering muslim guy?

If Rasulullah is here now a day, being among us, what would he says? What would he respons?

O myself, how can you dream to be next to him when you can't follow him..

Tuesday, February 23, 2010


Ku simpan pedih ini,

Ku ubat luka ini,

Ku belai lelah ini,

Ku pujuk tangis ini,

Ku peluk getar ini,

Ku usap air di bibir mata ini,

Ku sapu habuk di datar ini,

Membuang semua daki dan karat yang setia menghiasi.


Mengharungi hidup ketika usia ini

Sangat pedih

Sangat perit

Sangat letih

Sangat sedih

Iman, bersihlah kamu..

Hati, lapanglah kamu..

Usah biarkan rantai dunia mengikat kaki kamu

Usah biarkan besi itu menghalangi kamu untuk terbang jauh


Allah rindu pada pemuda-pemuda yang bersih jiwanya

Yang tulus taubatnya

Yang cerah matlamatnya

Tidakkah kamu mahu itu?


Irbid, Jordan

Sunday, February 21, 2010

Hari minggu yang....

rindu murabbi-murabbi itu..rindu bi'ah itu..rindu MATRI..

Minggu lepas, Irbid pula diangkat sebagai tuan rumah bagi program berikutnya iaitu Seminar Kewangan Islam anjuran bersama Jabatan Penuntut Malaysia Jordan (JPMJ) dan Badan Kebajikan Mahasiswa Pahang Jordan (BKMPJ). Tema yang diambil ialah "Sistem Kewangan Islam Alternatif Kewangan Alaf Baru"

Walaupun iqtisod islami atau ekonomi Islam bukanlah takhasus dan minat saya, namun Allah izin saya tergerak untuk mengikutinya selepas mendapat tahu bahawa tetamu jemputan khas bukanlah calang-calang manusia di dunia antarabangsa ini.

Kenal dengan Dr Mohd Daud Bin Bakar?

Beliau yang awalnya cuma kelulusan ijazah sarjana usul fiqh namun melangkah jauh sehingga kini memiliki PhD dalam bidang ekonomi dan merupakan salah satu ikon ekonomi Islam di peringkat antarabangsa.

Terlalu banyak maklumat-maklumat peribadi beliau yang amat mengujakan. Sehingga kini hidupan beliau lebih banyak di dalam kapal terbang berbanding di atas tanah saya kira.

Baik. Saya tidak berminat untuk bercerita panjang tentang beliau. Apa yang hajat saya kongsikan di sini beberapa ayat titipan beliau yang membuatkan saya berfikir.

"Grap the challenge and change it to be our opportunities"

"IMPOSSIBLE if you wanna to win without pain"

*Beliau menggunakan tiga bahasa semasa ceramah= english, arab dan bahasa Melayu. Sengaja menulis ceramah beliau dalam improve my english..

Sepanjang seminar tersebut, saya agak pening-pening dan sedikit mengeluh kerana tidak 'arif dengan kalimah-kalimah dan situasi ekonomi dunia yang kini sedang berlari untuk mengambil sistem Islam. Alhamdulillah untuk bahagian saham, saya sedikit jelas kerana banyak mendengar di rumah..

Sungguh. Mendengar bicara beliau menambahkan lagi keyakinan saya bahawa Islam pastikan menguasai dunia suatu hari nanti. Janji Allah itu sangat pasti..Benar.

Beliau ada berkongsi, pernah soalan ditanyakan kepada wakil negara Israel mengenai ekonomi Islam. Jawab mereka, "kami memang berhajat nak mengambil sistem ekonomi Islam sebagai sistem ekonomi negara Israel namun kerajaan tidak membuka peluang" (ayat yang lebih kurang)

Bukankah itu menunjukkan betapa syamil dan kamilnya Islam? Siapa percaya bahawa asas deen ini hanyalah bermula di celah kotak-kotak pasir di zaman yang cuma ada unta dan kuda sebagai pengangkutan namun berjaya merangka satu sistem ekonomi yang cemerlang dan tersusun untuk zaman yang 1400 tahun ke hadapan. Siapakah yang bisa menyusun semua itu jika bukan Sang Maha Pencipta manusia?


Sedikit cerita untuk hari ini yang saya ingin coretan buat kalian especially for my mum..hee..

Pagi tadi, saya belajar lagi bersama Hanan..Selesai membaca beberapa muka surat alQur'an, beliau memuji, "saotuki jameelatun jiddan" hee.. Seperti kanak-kanak yang seronok dipuji oleh cikgu saya kira..

Kemudian petang tadi, saya dan rakan-rakan sekelas markaz alQur'an bergerak ke rumah sheikhah untuk mentela'ah ilmu alQur'an..menaiki van yang agak tidak cantik (baca:buruk) dan meredah jalan yang umpama jalan tanah tanpa tar serta dipandu bak kereta kuda.

Langsung saya teringat pada kisah Ustaz Muhtad yang sampai terjatuh (baca: tergolek) dari lori pick up semata-mata mahu bertalaqqi di bumi Mesir. Subhanallah, pengorbanan beliau lebih besar dari kami.

Kami duduk di rumah sheikhah hampir 5 jam lebih. Awalnya, kami menjalani periksa markaz kali kedua dan tasmi' surah hafazan minggu ini. Seterusnya solat maghrib dan belajar tajuk baru hinggalah akhirnya tilawah alQur'an seorang semuka.

Yang lucu, sepanjang kelas, kami tidak duduk diam kerana mahu pulang awal. Masing-masing punya kerja banyak yang menunggu di rumah namun kerana tidak sampai hati mengeluarkan suara, kami akur untuk terus duduk dari jam 4 lebih hingga jam 9 lebih..

Saya sendiri membaca dengan kesalahan seminima mungkin bagi mempercepatkan masa pulang..(",)

Sebenarnya, ini adalah kali kedua kami belajar di rumah sheikhah kerana sebelum ini kami belajar di markaz Habsah. Mungkin akan berlanjutan untuk kelas-kelas yang seterusnya..Pengalaman yang menyeronokkan saya kira.

Maaf jika post kali ini, tidak punya apa-apa kerana saya sekadar mahu berkongsi cerita..

Doakan saya teman..

*Saya rindu kekuatan itu..
*Doakan saya, sungguh hati saya sedang dicuri dunia..

Friday, February 19, 2010

Dia wanita yang baik..

susahnya untuk menjadi mawar berduri..

Sem kali ini, Allah telah mempertemukan saya dengan seorang manusia yang banyak membuatkan saya berfikir..

Hanan. 18 tahun, sebaya saya.

Semasa dalam kelas seerah yang hanya selepas kelas tasyri' di hari pertama, saya duduk di sebelahnya. Dengan kain hitam yang menutup hampir keseluruhan wajahnya, saya kira, dia hanya biasa-biasa. Tidak bercadang untuk beramah memandangkan otak masih belum mahir berfungsi setelah sekian lama cuti.

Selang hari berikutnya, semasa dalam kuliah tasyri', saya duduk di sebelah kenalan Palestin yang saya jumpa semasa di program Malaysia Day yang lalu. Teman-teman arab yang lain ramah bertanya khabar. Hanan yang cuma duduk di sebelah kanan hadapan saya memperkenalkan diri. Dia bilang lucu,"Kelas seerah bersama Doktorah Sameerah atThohir dipenuhi dengan pelajar Malaysia. Saya rasa macam di Malaysia!"

Saya senyum. (Memang kuliah doktorah penuh dengan pelajar Malaysia kerana beliau memang baik dengan kami..he..)

"Saya dah lama teringin nak berkawan dengan pelajar Malaysia". Dia tambah lembut. "Jika kamu ada masalah dalam pelajaran, jangan malu untuk bertanya, saya mampu untuk mengajar kamu"

"Terima kasih banyak-banyak. Saya sangat gembira".

Kemudian kami bergerak ke kelas seerah dan saya sekali lagi duduk di sebelahnya. Selesai kelas seerah, sementara mahu bergerak ke kelas yang Qawa'id 2, dia sekali lagi bertanya," kamu ada masalah dalam pelajaran?"

"Ada, madkhal ilah sunnah. Saya tak faham sebab doktor cakap 'ammi"

"Siapa doktor kamu?"

"Doktor Hawariy"

"Tak apa, saya akan mengajar kamu. Bila kamu ada masa lapang? Mari saya lihat jadual kamu.."

"Baik, esok kita jumpa di musollah jam 10-11 pagi, boleh?"

"Boleh. Terima kasih banyak-banyak ya"

*Sengaja menulis perbualan kami secara terperinci bagi menggambarkan betapa bakunya saya berbual dalam bahasa arab fushah.

Seperti yang dijanjikan, selesai kelas English pada jam 9 pagi, saya sengaja tidak pulang ke sakan dan langsung ke musollah. Hajat untuk mentela'ah dulu madah-madah yang masih sangat sukar untuk dihadam.

Jam 10 pagi, seorang perempuan arab tanpa niqab memberi salam. Saya yang terlelap sebentar sedikit teruja melihat Hanan yang cantik.



"anti jameelah.."

"Dia menjawab sambil ketawa.

Sepanjang tempoh 1 jam itu, dia mengajar dan saya belajar dalam suasana yang sangat menyeronokkan.

Sungguh. Dia sangat berbeza jika di dalam kelas. Dengan niqab hitam namun aktif di dalam kuliah, dia menggunakan suara yang besar.

Tetapi bersama saya, suara biasanya sangat ceria dan merdu saat dia memperdengarkan bacaan alQur'annya.

Pada hari kedua kelas tambahan saya, sebelum bergegas ke kelas madkhal ila sunnah, dia bertanya sama ada saya mahu belajar alQur'an dengannya.

"Nak..kamu akan jadi mu'allim dan sheikhah saya!" Saya jawab gembira. Memang sudah hajat lama untuk mencari sheikah yang boleh bertalaqqi memandangkan markaz alQur'an yang sedang saya ikuti ini lebih mirip kelas alQur'an formal.

Lalu, hari Khamis semalam, kami mulakan kelas tambahan dengan memperdengarkan dulu bacaan alQur'an saya sebelum dia mula mengajar. Sangat seronok.

Dia memperbetulkan beberapa bahagian sebutan huruf yang tersilap. Dan seperti biasa, seperti di markaz alQur'an, saya selalu tertukar sebutan huruf ح dan ه

"Bacaan kamu sangat cemerlang." Puji Hanan di akhir bacaan saya. (cikgu puji..sedikit bangga)

Sungguh. Susunan Allah itu sangat cantik. Dia tidak akan sesekali menjadikan sesuatu itu dengan sia-sia.

Benar. Perkenalan saya dengan Hanan membuatkan saya banyak berfikir. Dan sejujurnya, dia adalah wanita yang baik. Saya kira, antara saya dan dia, sangat jauh perbezaannya.

Dalam usia remaja yang mana dunianya tergila-gilakan keenakan, dia memilih untuk menyembunyikan kecantikan hadiah Allah buatnya. Dia memilih untuk membantu golongan lelaki untuk terus kuat dan teguh dan berusaha untuk tidak menyumbang kepada kejatuhan mereka.

Sungguh. Saya banyak berfikir. Apakah saya seperti dia?

Doakan saya teman..

Wednesday, February 17, 2010

Indahnya iman..

Sejak akhir-akhir ini hati saya sedikit terganggu dengan beberapa insiden yang telah disusun Allah sebagai aturan hidupan.

Saya, sebagai remaja yang baru awal melangkah ke rimba dunia yang luas, yang baru belajar mengenal makna semak samun alam, yang baru cuba mencantas dahan-dahan agar membentuk lorong kepada hujung matlamat penciptaan pasti tidak dapat lari daripada terluka dan tercalar dengan hirisan tajam ranting-ranting yang menghalang. Tidak dapat tidak, pasti akan terseliuh kaki akibat terleka memijak tanah rapuh, lantas membuatkan diri ini terduduk sebentar sambil mengerang pedih.

Sungguh. Saya cuma manusia biasa yang tersimpan cita-cita besar. Namun masih bertatih perlahan. Masih tangan meraba memaut dinding sebagai sokongan.

"Tidak aku ciptakan jin dan manusia melainkan untuk ber'ubudiah kepadaKu"

'Ubudiyah dalam yakin dan cinta memerlukan proses panjang berterusan. Ya. Panjang dan berterusan.

Kalimah nampak mudah. Dan memang mudah sahaja permintaan Allah. TAUHID. Itu sahaja yang Allah pinta. MENTAUHIDKAN ALLAH DALAM SETIAP SUDUT KEHIDUPAN. PENGESAAN KEPADANYA DALAM SETIAP LEMBARAN AMAL.

Namun cukup kuatkah saya? Cukup bersihkah kehidupan saya untuk dijadikan mahar cintaNya?Sudah cukupkah piawaian 'ibadah saya?

Cinta, takut, rindu, sayang, kasih..Semuanya hanya untuk Allah.

Bimbang. Takut. Jika belum selesai itu, maka sia-sia sahaja setiap detik dan nafas saya. Apa nilainya hidup jika hanya hebat di mata manusia tetapi KOSONG dalam nilaian Allah?

"Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum nyata bagi Allah orang-orang yang berjihad antara kamu dan belum nyata orang-orang yang sabar"

Jihad melawan hawa nafsu. Sabar dalam merempuh dunia yang mencabar.

Sungguh. Bersihkan hati ini Ya Allah!

Titip kakak,
"jangan harap dari luar." "harap dari atas...staright ke dalam jiwa" "dan terbit dari kita..insyaAllah" "Berhentilah daripada berharap dengan manusia..Allah lah yang akan bimbing kita. Allah lah yang akan bawa kita..melalui satu fasa ke satu fasa" "Laluilah fasa yang kamu lalui sekarang ni dengan sebaik mungkin.." "dan betulkan apa yang paling penting" "kerana bimbang..jika kita tidak betul dari awal...Allah akan uji lagi.." "Allah akan uji lagi..sampai kita bersih" itupun kalau kita berjaya lalui ujian itu"

Benar. Saya perlu serius dalam dua perkara:

1)noktah bidayah yang soheh (titik permulaan yang benar)
2)ru'yatul wadheehah (pandanga yang jelas)

Saya perlu lebih berhati-hati dalam melangkah. Sungguh. Bahagianya hidup dalam iman.. Tenangnya apabila yakin kita punya Sang Maha Mendengar..Indahnya apabila kita percaya kita tidak akan dibiarkan..

Iman sama ertinya dengan kedamaian..

Doakan saya teman..

Tuesday, February 16, 2010

Sanah Helwah Ya akhi! (family post)

17 Feb tiba lagi dalam lembaran kalendar masihi.

Sanah Helwah ya akhi akbar..

Sudah 23 tahun bang bair memijak bumi ini dan bermakna sudah 23 tahun bang bair bergelar hamba, anak, abang, sahabat, anak saudara, dan mungkin tak lama lagi bergelar suami..hehe.

Sungguh. Saya kira abang adalah abang yang istimewa sehingga selalu sahaja saya dicemburui oleh teman-teman..Betul, kalau jumpa selalu gaduh tetapi di belakang, saya memuji..

Ya. Saya belajar banyak dari abang terutama untuk mendidik diri menjadi anak baik yang menenangkan. Semenjak kecil, walaupun abang seorang 'kaki buli yang nakal' tetapi dia benar memiliki rasa tanggungjawab yang tinggi.

Saya ingat satu peristiwa semasa saya di usia 7 tahun dan abang 11 tahun. Kami menziarahi rumah sahabat baik ayah yang baru membeli sebuah kondominium sebagai rumah percutian di Lumut. Secara normal, kanak-kanak memang suka bermain. Lalu kami (saya, kakak, abang dan anak kawan ayah) yang tak berapa faham makna duduk diam bercadang untuk bermain di kolam di paras tanah.

Allah izin, semasa ingin keluar, saya berada di belakang dan tanpa diduga saya tersekat. Lantas lif membawa saya laju ke atas. Apa lagi, jeritan saya mengiringi lajunya lif tersebut..hee..

Lif berhenti di tingkat atas yang masih kosong memandangkan kondominium itu masih terlalu baru dan banyak tingkat-tingkat yang belum dihuni. Ayah yang mendengar tangisan kuat saya berlari mengikut lif. Alhamdulillah saya berjaya ditemui dengan selamat.

Yang mengharukan, abang dimarahi kerana disangka kecuaiannya sedangkan tidak ada siapa-siapa yang bersalah cuma kami yang tidak tahu bahawa lif itu sebenarnya boleh ditahan daripada tertutup..Namun, abang dengan sifat matang, hanya diam tanpa suara dan saya tahu, dia benar-benar menyalahkan dirinya.

Saya lihat abang semakin bertanggungjawab selepas ayah pergi meninggalkan dia sebagai kepala keluarga. Teringat kata-kata abang:

"duit tu bukan duit abang tapi duit keluarga.."

Itulah abang. Walaupun tampak dari luar agak kurang memuaskan (",) tetapi punya karektar yang cukup melucukan+menyeronokkan+dan pelbagai lagi yang membuatkan saya berbangga punya abang sepertinya..

abang dan kamera kesayangan 'beliau'..

dua jejaka penyeri dan pengapit keluarga

Saya tahu, ramai yang aneh kerana abang berbeza benar dengan saya dan kakak (nak maksudkan macam kami lebih c****) . Pasti orang tidak dapat membayangkan kami jika melihat abang dan tidak dapat membayangkan abang jika hanya melihat kami berdua..hehe

abang dan zuberto

zuberto yang diambil sempena nama abang, Zubair..

Abang, saya tahu dia selalu berusaha menjadi abang yang terbaik buat kami, adik-adiknya..

Maafkan Hasna' ya bang bair kalau selama ni suka lawan cakap..hehe.. Masih kanak-kanak yang sedang belajar untuk menjadi anak dan adik yang baik.. Teruskan mendidik hasna' agar bisa menjadi isteri yang patuh dan selalu merendah hati kepada suaminya..

Jazakallah hukhairan katsira atas segala pengorbanan dan kesabaran bang bair selama hasna' menjadi adik bang bair..

Sekali lagi, sanah helwa ya akhi.. semoga dimurahkan rezeki, panjang umur seiring peningkatan iman, dikurniakan zaujah yang solehah dan anak-anak lelaki yang bang bair idamkan untuk buat team bola sepak serta paling penting, semoga selalu dalam rahmat dan ihsan Allah..

lovely and deeply,
your c*t* little sister..he..

Monday, February 15, 2010


adik yang semakin hitam..hehe

Tadi saya bersembang panjang dengan adik, satu-satunya adik dalam hidup ini, yang selalu mewarnai ceria dan kusamnya hari-hari dalam hidup saya..

Sungguh. Sebenarnya, saya jarang-jarang bersembang secara mesra dan panjang sebegitu dengannya semenjak dia meningkat dewasa. Entah, mungkin kerana saya bukanlah seorang kakak yang baik.

Melihat wajahnya di papan skype, membuatkan saya jadi rindu dan kasih padanya..

Ya, saya melewati hari-hari saya selama ini dengan adik. Bergurau, bergaduh dan bermain bersama-sama. Memanjat pokok mangga di laman rumah, main pedang menggunakan hanger, belajar di halaman beralaskan tikar, bermain cikgu-anak murid, bermain anak patung dan masak-masak dan pelbagai kenangan lain saya bersamanya..

Sungguh. Kenangan dan adik tidak boleh dipisahkan. Saya hanya sempat bermain dengan abang dan kakak sehingga usia mencecah 10 tahun. Lalu, semenjak itu sehingga saya meningkat 17 tahun, adiklah teman sepermain yang hampir membuatkan kami bertukar tahap pemikiran. hee..(adik jadi sedikit matang dan saya ke arah kanak-kanak)

Adik. Saya teringat peristiwa yang takkan pernah hilang dalam memori. Saya dan kakak bermesra (baca:bergaduh) yang agak keterlaluan namun normal bagi alam kanak-kanak. Sehingga ibu mahu menghukum (rotan..heheh) kami. Saya menangis dan adik yang ketika itu baru belajar bertatih turut menangis sama. Tanpa diduga, dia meluru ke arah saya yang sedang duduk untuk melindungi saya dari dirotan. Sungguh mengharukan..he.. Saya takkan pernah lupa kisah itu.

Namun, seperti yang pernah saya katakan, saya bukanlah seorang kakak yang baik dan prihatin. Saya mula belajar menghargai kehadirannya hanya selepas dia mula berpindah jauh ke timur Malaysia..Saat saya merasai sunyinya tanpa teman bergurau dan bergaduh (",)

Sungguh. Semoga adik dewasa menjadi pemuda dagang hati dan matlamatnya seperti pemuda-pemuda hebat ashabul kahfi. Pemuda yang berbeza cita-cita dan tujuan hidupnya berbanding masyarakat yang senang hidupan dunianya.

Adikku Thalhah,
Semoga menjadi pemuda yang kuat dalam dunia yang melelahkan,
semoga menjadi pemuda yang hebat dalam dunia yang enak berwarna dusta,
Tetapkan hatimu adik,
Sungguh. Sangat perit untuk hidup sebagai seorang remaja hari ini,
kerana kita mahu menjadi remaja luar biasa, bukan remaja yang hanya biasa-biasa..
Kuat, Hebat dan Luar Biasa dalam nilaian Allah sang Pencipta,
Bukan sekadar tanggapan dan nilaian manusia..

Doakan kakakmu agar turut bisa selalu kuat..

Doakan saya teman..

Sunday, February 14, 2010


Semalam, saya tiba di rumah sekitar jam 1 pagi lebih setelah 2 hari berkampung di mantiqah Mu'tah bagi menghadiri PERTAMA atau singkatan kepada Persidangan Tahunan Mahasiswa Se-Jordan bagi tahun 2010..

Sepanjang 2 hari bersidang, saya kira saya telah menadah terlalu banyak permata dari tokoh-tokoh hebat alumni Jordan iaitu Ustaz Hasrizal (I admire him most!) dan Ustaz Maszlee Malik serta alumni Maghribi yang kini menyambung phD beliau di Jordan iaitu Ustaz Heizal. Dan tidak dapat dibohongi, terdetik rasa 'izzah menjadi student Jordan..hee..

Tema PERTAMA kali ini ialah 'Dakwah dan Realiti Mahasiswa Timur Tengah'. Tajuk berat saya kira. Tajuk-tajuk yang telah dikupas ialah:

Hari Pertama.

1)Professional dan Ustaz dalam Dakwah oleh Ustaz Hasrizal.
2)Khilaf dalam kalangan pendakwah dan kesannya terhadap umat Islam di Malaysia: Kaedah berta'ammul dan jalan penyelesaiannya oleh Ustaz Heizal.
3)Wacana Baru Graduan Timur Tengah di Malaysia oleh Ustaz Maszlee.

Hari Kedua.

4)Meneladani Sejarah dalam Dakwah oleh Ustaz Hasrizal.
5)Dunia Pasca 'Clash of Civilisation' melakar konsep saling memahami antara tamadun oleh Ustaz Maszlee.
6)Realiti Dakwah di Malaysia oleh Ustaz Hasrizal.
7)Fitnah Dakwah oleh Ustaz Maszlee.

Ustaz Hasrizal yang terkenal dengan 'Erti Hidup Pada Memberi' sangat mahir dalam membentangkan isu-isu realiti kerana beliau sendiri sedang terjun ke dalam masyarakat luas. Honourably, I salute him.

Antara titipan hikmah beliau yang hajat saya kongsikan ialah:

"Fikirkan-apa yang akan aku berikan pada masyarakat?; nak banyak memberi perlu banyak menerima" "Dakwah kita bukan untuk memberitahu tetapi untuk mencetus rasa ingin tahu"

Dakwah = kerjasama sesama manusia untuk mengisi tujuan hidup.
= mengambil berat -> sunnatullah
= maksud -> hidup perlu memberi kepada orang lain."

Dakwah X ikut-ikutan (akan menyebabkan ke'tidak istiqamah'an)
X persekitaran (akan melahirkan keputus asaan jika persekitaran tetap teruk)

X kewajipan (akan membuahkan kegelinciran apabila wujud kewajipan2 lain) tetapi -> kepuasan kepada memberi."

Sungguh. Beliau berkongsi umpama kami sebahagian daripada keluarga dan adik-adik beliau. Dan sesetangah waktu, ada nada sebak penuh harapan dalam luahan bicaranya. Yang lucu, beliau ada menyebut:

"Ana puas setelah melepaskan apa yang tersimpan. Ana tak boleh kongsi dengan students Mesir lagipun students Mesir marah ana terbitkan buku Rindu Pohon Tin.." Kami ketawa.

Banyak. Terlampau banyak yang diisi. Semoga saya dapat menginterpretasikannya dalam hidup saya, insyaAllah..

Dan di akhir program, kami dikejutkan dengan persembahan Ustaz hasrizal menerusi dendangan nasyid beliau yang terkenal suatu ketika dulu iaitu tetamu dataran Syam. Sungguh. Saya betul-betul teruja kerana telah berhajat lama untuk mendengarnya semenjak membaca buku Rindu Pohon Tin dan Alhamdulillah dimakbulkan juga malam itu..

Lalu, saya ingin berkongsi dengan kalian namun akibat masalah teknikal, saya perlu menunda hajat itu..insyaAllah saya akan cuba meng'upload'nya pada masa akan datang..

Doakan saya teman..

p/s:rasa gerun untuk pulang ke Malaysia saat menyingkap mas'uliyyah berat yang menunggu..
:saya sudah mula dihinggap oleh assignment..
:rindu sama Malaysia..huu..
:dapat berita yang amat mengejutkan dari Malaysia..Tahniah Pipah (",)

Wednesday, February 10, 2010

Fatrah lelah..

jangan lelah untuk terus memanjat..

Maha suci Allah yang ditanganNya segala penyusunan hamba-hambaNya.. Dia yang Maha Mengetahui apa-apa yang tidak kita ketahui dan Maha Mengetahui lebih daripada apa yang kita ketahui..

Di labuhanNya sewajarnya kita rembeskan air mata pengaduan dan rintihan sebagai seorang hamba..

Sungguh. Sem ini adalah sem yang agak melelahkan bagi saya yang baru menginjak alam pengajian tinggi terutama untuk hari Isnin dan Rabu.

Kelas yang berderet seawal jam 9.30 hingga 2 petang kemudian bersambung pada jam 3.30 hingga 5 petang. Mungkin di Malaysia, itu sesuatu yang lumrah tetapi di bumi Urdun ini yang sedang mengalami musim sejuk, jam 5 bermakna sudah gelap menanti azan Maghrib.

Dan Allah izin, sengaja diri ini memilih madah Qawa'id lughawiyah fi Usul Fiqh 2 yang secara betulnya adalah madah yang disusun oleh pihak universiti untuk pelajar tahun 2 walhal pelajar arab sekalipun akan mengambilnya pada tahun 2 dan ke atas.

Teringat respons terkejut Hadeel semasa saya memberitahu pilihan saya tersebut, "madah tu sangat susah..orang arab sendiri pun rasa susah"

Hee..tetapi mengapa ya saya tegar memilih?

Sungguh. Saya sendiri sukar untuk memberikan penjelasan. Sebenarnya, qawa'id 2 ini adalah pilihan bagi jurusan usul fiqh dan saya memilihnya kerana saya mahu benar-benar mahir dalam qawa'id yang unik dan luas ini. Lalu saya rasa rugi andai saya hanya menamatkan qawa'id 1.

Kemudian, mengapa saya memilih untuk mengambil pada sem ini? Soalan yang agak susah.
Mungkin pertamanya kerana tempias Dr Asyraf Bani Kinanah dalam kelas qawa'id 1 masih terasa segar. Hee.. Kedua, mungkin kerana saya mahu mengimbangkan subjek-subjek bagi tahun yang seterusnya.

InsyaAllah, mengikut perancangan saya, akan ada satu subjek pangkat tinggi dalam setiap sem. Misalnya, sem 3 di tahun 2, saya akan cuba mengambil satu subjek bagi tahun 3. insyaAllah, agar di tahun yang seterusnya, saya mentela'ah pula subjek berbaki di tahun 1..he..

Cuma yang agak merumitkan, Allah izin Dr. Zainuddin yang mengajar agak melemahkan semangat kerana laju dan tanpa menggunakan papan putih. Seperti kelas tadi, beliau meminta kami menyalin istilah-istilah qawa'id yang disebutnya. Senior-senior arab yang duduk di sebelah dan di hadapan laju mencatat dan saya hanya terkebil-kebil mencoret beberapa patah perkataan yang termampu ditangkap..he..

Selesai kelas, saya bergerak ke meja Dr.. "Mu'allish ya Dr., saya pelajar tahun satu (ayat simpati)..Boleh dr. tuliskan jika ada maksud istilah-istilah lagi kerana saya tidak dapat tangkap tadi.."

"baik..baik..kamu tak dapat tangkap ya.."

"Ya dr..terima kasih banyak-banyak.."

Alhamdulillah saya berjaya pinjam nota dari senior arab di sebelah walaupun tampak dia kurang mesra. Sejujurnya, saya rindu senior-senior arab yang mesra dan lucu di kelas qawa'id

Apa-apapun, semoga Allah mudahkan..

Dan Allah izin juga, dalam sem ini, saya baru belajar memakai braces..(",) Sejujurnya, sakit dan rasa nyilu sehingga membawa kepada selera makan yang menurun..(Sebenarnya masih ada selera cuma makanan banyak yang tak bersesuaian)

Apa-apapun semuanya adalah penyusunan dan aturan yang sangat cantik..

Doakan saya teman..

Monday, February 8, 2010

sem baru semangat baru..

library university..

Tajuk sahaja sudah buat saya sendiri lucu..

Sem baru semangat baru?

insyaAllah..Semoga saya benar istiqamah.
Teringat ayat alQur'an yang dikongsi kakak sewaktu awal saya tiba di bumi Urdun ini,

"Katakanlah sesungguhnya karunia itu di tangan Allah, Dia memberinya kepada siapa yang Dia kehendaki..Allah Maha Luas dan Maha Mengetahui.."3:73

Sungguh. Itu benar-benar saya rasa.

Sekadar berkongsi. Untuk semua madah bagi sem ini, kelas yang saya masuki dipenuhi pelajar-pelajar melayu.. (purata-10/50 dalam satu-satu kelas) Sejujurnya agar tidak seronok kerana normalnya, saya akan mendengar banyak bahasa melayu yang dibualkan..Dan saya sendiri akan bertutur dalam bahasa melayu..(",)

Jadi, saya sendiri harus kuat..Kuat untuk meg'fluent'kan arabic tongue seperti yang tercatat dalam mission statements 2010 saya..hee..

Doakan saya teman..

Saturday, February 6, 2010

Apakah yang telah kita tahu tentang Islam sesungguhnya?

banyak manusia masih mencari..apa langkah kita?

Sungguh. Benarkah kita merasai erti 'izzah yang sebenar sebagai seorang muslim?

Izinkan saya untuk berkongsi dengan kalian pengalaman baru yang telah Allah izin untuk saya laluinya. Pengalaman yang paling berharga saya kira. Pengalaman yang mebuatkan saya sendiri terlalu bersyukur kerana diizinkan untuk melaluinya.

Benar. Saya dilahirkan sebagai seorang muslim dalam keluarga muslim. Membesar dan dewasa dalam suasana muslim. Merasai dan menyakini bahawa Islam adalah satu cara hidup yang tanpanya saya umpama mayat tanpa kehidupan. Yang sendiri mengalami akan indahnya berada dalam semarak Dakwah dan tarbiyah. Yang Alhamdulillah, merasai keprihatinan ke atas kepincangan ummah walaupun tanpa kudrat untuk mengubahnya.

Dengan ihsanNya, saya melalui dan merasai semua itu..

Namun, pengalaman baru ini (atau mungkin saja baru hanya untuk saya tetapi anda telah melaluinya) saya kira sebagai suatu pengalaman yang membuatkan air mata saya mengalir dan terlalu merasai betapa hinanya saya di sisi kehebatan kerajaan langit dan bumi Allah s.w.t..

Biar saya coretkannya ringkas sebagai perkongsian.

Masih ingat saya pernah berkongsi tentang Tang, pelajar Malaysia yang menuntut di Rusia yang turut bersama saya dalam jelajah Jordan beberapa hari yang lalu?

Sepanjang jelajah itu, saya tertarik dengan gayanya dann paling penting keunikannya. Ya, agak aneh bagi seorang non-muslim untuk berada bersama-sama muslim dan menziarahi kawasan-kawasan yang majoritinya berlatarkan sejarah Islam. Dan jika anda bergaul dengannya, anda mungkin akan menyangka bahawa dia seorang muslim kerana lidahnya tidak lekang memuji Allah..Sebenarnya Tang membesar dalam kalangan masyarakat melayu dan pernah belajar di MRSM.

Tanpa direncana namun di bawah penyusunan Allah, Yang Maha Mengetahui setiap sesuatu, selesai jelajah itu, dia menghubungi saya menggunakan ym.

Sungguh-sungguh dia mahu berkawan kerana bilangnya jujur, dia lihat saya lain berbanding teman-teman yang pernah dia miliki.

Bermula dari situ, saya merasakan bahawa Allah telah membuka peluang luas untuk saya bergerak.

Sebelum terlupa, insyaAllah kalian usah khuatir. Saya telah menyusun rencana dan bukan saya seorang yang bergerak dalam usaha ini. insyaAllah mendapat bantuan dengan izin Allah dari beberapa rijal yang turut punya kesedaran yang sama (kepada yang tahu, baca sebagai sahabat) sebagai persediaan jangka masa panjang..

Lalu insyaAllah, rangka kerja ini akan saya pastikan bertepatan dengan 2 piawaian syara' iaitu:

1)apa yang baik hanyalah apabila syara' mengatakannya baik dan apa yang buruk adalah apa yang syara' kata buruk.

2)matlamat tidak pernah sesekali menghalalkan cara.

Memandangkan latar agama Tang sangat celaru kerana keluarganya Buddha namun dia mendapat pendidikan awal di catholic kindergarten. Dikelilingi oleh teman-teman muslim dan rapat dengan rakan-rakan hindu membuatkan dia celaru mencari.

Lalu saya mengambil inisiatif bergerak secara perlahan. Ya, kerana kita sendiri faham bahawa "la ikra ha fiddeen". Tidak pernah sesekali ada paksaan dalam menerima Islam TETAPI sekali anda melangkah bermakna anda perlu mengambilnya secara syumul.

Sebenarnya bukan itu yang hajat saya kongsikan tetapi lebih kepada perasaan sebak saat saya menyelongkar video-video nasyid tarbawi nyanyian insan-insan yang dipilih Allah untuk memperolehi hidayah seperti Yusuf Islam, Dawud Wansby Ali, Hamza Robertson dan lain-lain serta rakaman-rakaman rancangan Islami seperti

Sungguh. Air mata saya mengalir kerana merasai betapa perlunya saya dengan pergantungan pada Allah. Ya, jika anda melihat luas, banyak saja manusia yang mencari dalam kepayahan semata ingin menemukan kebenaran yang masih belum diterima. Dan dengan kasih dan rahmat Allah, mereka menemuinya dalam syu'ur penuh kesyukuran. Sungguh. Saya menangis setiap kali melihat manusia-manusia baru pilihan Allah mengucapkan 2 kalimah mulia itu..

Dan saya lihat betapa bersungguhnya individu-individu yang beruntung itu membantu saudara-saudara mereka yang masih meraba mencari. Lihat saja betapa bersungguhnya Sheikh Yusuf Estes, Yusuf Islam, Dawud Wansby Ali dan manusia-manusia lain melebar luaskan risalah Allah dalam apa cara yang terdaya mereka lakukan.

Kerana apa? Kerana mereka benar-benar menghargai keindahan dan ketinggian darjat Islam itu sendiri. Mereka pernah melalui hari-hari yang perit dan tersiksa dalam kelemasan lautan jahiliyyah. Lalu, sekali mereka terselamat dan berjaya naik ke dalam kapal yang penuh kesejahteraan yang dipanggil Islam, mereka rasa terpanggil dan terdorong untuk memaut sebanyak tangan yang terkapai kerana mereka sendiri pernah merasai betapa berhajatnya ada manusia yang membantu menyelamatkan mereka daripada terus tenggelam..

Namun kita? Apakah bukti kita menghargai iman dan Islam itu sendiri?

Sungguh. Saya terlalu bersyukur kerana diizinkan Allah untuk melalui pengalaman ini kerana bukan sahaja Tang diizinkan mendapat manfaat tetapi saya sendiri yang sedang berusaha memberi dengan izin Allah memperolehi manfaat berlipat kali ganda. Ya, saya sendiri turut mendapat hidayah daripada video-video tarbawi yang telah dan akan dikongsi bersama Tang.

Sungguh. Melihat mereka berkongsi tentang hebatnya Allah dan indahnya Islam membuatkan saya sendiri sejujurnya merasai betapa kerdilnya saya berbanding mereka.

Saya teringat kata murabbi cikgu AB di MATRI:

"siapa yang membilang masyarakat menolak Islam sebenarnya dia sendiri belum benar-benar terjun ke dalam masyarakat"

Semoga Allah tidak menolak saya tepi..Sungguh. Doakan saya teman..

Thursday, February 4, 2010

Jelajah Jordan 2

Seperti yang telah saya janjikan, sebahagian daripada gambar-gambar jaulah tarbawi saya telah diupload. Semoga kalian mendapat manfaatnya..

Hari pertama.
ke Ajloun dan Jarash. Gambar-gambar tidak disediakan. Malas..hehe. Jika anda berminat untuk melihatnya, sila ikuti post lawatan markaz lughah saya.

Hari kedua.
Bertolak ke Petra dari Amman melalui dessert highway.

Sedikit membosankan. Sepanjang 4 jam hanya menatap pasir putih yang melaut..huu..Rindu pada pokok menghijau sepanjang highway di Malaysia..

Singgah sarapan di perhentian. Makcik: "Mana pinggan?"
Kami hanya ketawa. "Sini makan roti tak ada pinggan makcik..cicah macam tu ja.."

Kemudian menuju ke Air mata nabi Musa.

Di bawah batu besar itu mengalirnya mata air yang tidak berhenti sejak zaman nabi Musa a.s..

Destinasi seterusnya, Petra..

Teater ini boleh menampung 4000 manusia dalam satu-satu masa.

Empangan air pada zaman tersebut..

Makan malam di Aqabah..

Hari ketiga.

Di Aqabah.

Tiang bendera yang saya ceritakan..

tak nampak apa-apa pun..



Tiang bendera yang dimegah-megahkan..

fakta-fakta bendera yang pernah digunakan pada zaman silam..

Kota Aqabah

Kemudian kami bergerak ke Wadi Rum..

Tulisan tinggalan zaman kaum Tsamud

Lawrence Spring

check point kedua..tak ingat nama. sila lihat semula post penceritaan saya.

alamak, terbalik pula..
nama saya di atas pasir (kak yam buat atas salji, saya atas pasir..huhu)

Saya dan kak 'Adnin..Tang tolong tangkapkan

Hari keempat.

Pergi ke Muzium kereta diraja Jordan..
Banyak gambar sebenarnya tetapi saya tidak berminat untuk berkongsi. Hanya gambar-gambar kereta dan motorsikal.

Tiga bangunan di belakang muzium tersebut. Diambil semasa berjalan-jalan sementara menunggu muzium dibuka.

Makcik dan pakcik yang sporting+kelakar

Raja Hussein, ayah kepada raja Abdullah II sekarang..majoriti kenderaan di dalam muzium ini adalah milik 'beliau'..

Palestin yang terluka..

masjid yang bersebelahan dengan makam nabi Yusha..

Suatu ketika dulu, di sinilah masjid dan tempat tinggal nabi Yusha dalam tempoh yang agak panjang sebelum memasuki kota BaitulMuqaddis.

penjaga makam tersebut, sedang bercerita..

makam nabi Syu'aib a.s...

Wadi Syua'ib

di Laut Mati..

sapu lumpur yang berkhasiat tinggi..

Garam di merata-rata...

sunset di Laut mati..Subhanallah..cantiknya..

Hari terakhir.
Di Philadelphea.

Kuil Hercules..

menara semasa zaman Salahuddeen alAyyubi..

church semasa zaman Rom..

Istana semasa zaman Umayyah

baju besi yang digunakan oleh tentera Islam..

Tiba di Gua Ashabul Kahfi.

Ainun diberi jubah sebab pakai seluar..kelakar..

masjid yang dibina oleh kerajaan Jordan..

Pintu masuk gua yang telah diubah suai dari zaman berzaman..

Cahaya dari lubang kedua..

makam 3 orang daripada mereka..

Dikatakan bahawa tempat 2 makcik yang berdiri tu la tempat pemuda-pemuda mukmin itu berbaring..

Di Qasr Amra.

Tempat air dimasak untuk permandian wap panas. Ustaz kata macam sauna sekarang..

Telaga yang sangat dalam..

Di Qasr Kharranah.

Ustaz mempromosikan syarikat travel beliau..(",)

Rekaan asal bahagian dalam bangunan

kakak-kakak dari Mesir yang sangat baik..

Alhamdulillah..saya kira ini adalah jaulah tarbawi yang sangat bermakna..Semoga Allah redha..

Doakan saya teman..

*mak, nanti hasna' tunjuk gambar-gambar yang selebihnya di rumah ya..