Friday, March 11, 2011

~Istimewa untuk kakak 2~


dari kiri: Taha, saya, kakak dan abang.
sangat suka gambar ni.

Esok 12 Mac 2011.

Tarikh yang akan menjadi antara tarikh terpenting dalam hidup kakak, insyaAllah.

Doa Hasna' dari jauh,

Semoga kalian berdua sentiasa dalam kasih dan ihsan Allah. Semoga Allah sentiasa menghidupkan kalian sebagai pasangan yang saling melengkapi antara satu sama lain, saling mengingatkan, saling membentuk, saling memahami, saling mencintai, saling melapangkan, saling membahagiakan, saling mendoakan, saling menguatkan, saling meringankan, saling memaafkan, saling berlapang dada, saling menerima kelemahan dan kelebihan, saling menunaikan amanah dengan terbaik, saling mengamalikan Tarbiyatul Awlad, saling berusaha membina roh Baitul Dakwah sekali gus saling beriringan melangkah kepada keampunan dan rahmat sang Pemilik iaitu nikmat terbesar Syurga Allah, insyaAllah..

Uniknya Baitul Dakwah itu.

Saya yang seronok mengikuti fasa-fasa dalam hidup kakak belajar banyak dari semuanya. Lebih-lebih lagi dari sudut pembinaan Baitul Dakwah kakak. Dan saya senang berkongsi dengan sahabat-sahabat sebagai motivasi untuk menguatkan lagi keyakinan bahawa janji Allah itu PASTI.

"lelaki-lelaki yang baik untuk wanita-wanita yang baik. Dan wanita-wanita yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik".

Maaf. Jangan silap meletak niat. Menjadi baik untuk mendapat pasangan yang baik. Allah itu sentiasa Maha Tahu apa-apa yang kita sembunyikan. Teringat pernah berkongsi dengan seorang teman:

"bila kita melihat dan mengagumi pemuda yang bersih jiwanya, bukan kita hanya lihat pada satu arah. 'ya Allah, aku berhajatkan zauj yang soleh seperti itu'. Tidak, tetapi lihat dari sudut yang berbeza. 'Allah, dia hanya manusia. Tetapi dengan manusia yang soleh seperti itu pun aku merasai kerdilnya aku lantaran tidak layak, apatah lagi aku dengan syurgaMu.' Kita perlu melihat mereka dari pandangan akhirat".

Sungguh. Mahu membina perkara besar bukan suatu yang mudah. Kebergantungan dengan Allah adalah asas paling penting. Yakin dengan penyusunan Allah. Berusaha bersungguh dalam membersihkan hati dari kemaksiatan.

Teringat Pakcik Rosdi Baharom pernah menyebut dalam slot Baitul Muslim ketika konvensyen HALUAN kebangsaan,

"ketika zaman kami, zaman generasi awal melihat Baitul Dakwah itu dengan pandangan yang berhati-hati dan teliti. Teliti dalam memastikan pemilihan bahan-bahan, pemilihan batu bata untuk membina bangunan itu tidak dicampuri dengan kerosakan. Takut-takut, bangunan tidak kuat dan akan roboh".

Dan saya yakin, insyaAllah, kakak telah melewati fasa-fasa penantian dan kesabaran itu dengan jalan yang terbaik.

I solute you, sis! ^_^

Kakak yang saya kenali.

Tidak dinafikan, saya sentiasa mahu menjadi pesaing kakak suatu ketika dulu. Kakak yang rajin. Kakak yang bersungguh. Kakak yang bermatlamat jauh. Kakak yang berfikiran kreatif dan menjangkau pemikiran. Kakak yang fokus dalam melaksanakan sesuatu tugasan. Kakak yang akan melakukan sesuatu dalam bentuk yang sangat terbaik dan cemerlang. Kakak yang selalu digelar 'otak yang tak berhenti duduk diam'. Kakak yang bermaklumat. Kakak yang tegas. Kakak yang selalu menangis dan risau dengan peperiksaan sedangkan selalu cemerlang hadiah dari Allah natijah kesungguhan dan kerajinanan kakak. Dan lain-lain.

Semua yang tidak ada pada saya. =_=". Hehe. insyaAllah sedang berusaha.

Doa saya, semoga kakak terus istiqamah dalam semua kebaikan tersebut sehingga sampai kepada kematian yang mulia, insyaAllah.

Pesanan kepada abang 'Ali 'Irfan a.k.a BroHamzah.

Semoga menjadi nakhoda yang penuh kasih sayang dalam ketegasannya. Semoga dengan BD ini menjadi batu loncatan untuk lebih melaju dalam amal Islami, insyaAllah.

Didik kak yam tegas-tegas sikit.^_^.

Paling penting, selamat menjadi ahli keluarga kami yang semuanya terlalu mesra (baca: riuh rendah).

Teringat kisah makan malam kami sekeluarga (tak ingat bila, rasanya macam banyak kali juga) yang memang menjadi tradisi sebagai tempat abang bercerita hari-harinya yang lucu atau sebagai tempat halaqah tidak rasmi, kami yang sedang bercanda dengan cerita-cerita jenaka abang tiba-tiba menjadi senyap apabila ada yang bertanya: "nanti kalau ada abang Ali duduk sekali makan dengan kita, macam mana ya?".

Ibu membalas,"bang bair mesti senyap..kita pun makan sopan-sopan ja..". Dan kami ketawa semula.

Harapan Hasna', semoga abang Ali dapat menjaga hati dan perasaan kakak lantaran kakak merupakan ibu kedua Hasna' selepas mak. Apatah lagi, menyayangi dan muliakan isteri dengan kemuliaan yang sebenar adalah sunnah Rasulullah s.a.w.

"Sebaik-baik muslim adalah yang sebaik-baik akhlaknya terhadap ahli (isteri)nya".

(erk~..ada gaya mengugut tak? He he)

Nikmat rumah tangga itu adalah penyatuan keluarga.

Kakak pernah sebut dulu, "selagi kita tidak mampu berkongsi bermakna selagi itu kita belum memahami apa itu dinamakan Ukhuwah Islamiyah".

Betul. Dan perkara itu yang sedang saya fahami kini.

Walaupun kakak tidak akan lagi menjadi milik kami sahaja kerana kakak pasti perlu memberikan sepenuh komitmennya kepada suami dan mendahulukan keluarga di bahagian suaminya tetapi saat melihat kemanisan Ukhuwah Islamiyah itu, semuanya menjadi sesuatu yang membahagiakan.

Baitul Muslim itu telah mengikat dua pihak yang berbeza untuk menjadi sebuah keluarga besar. Membina jalinan persaudaraan darah selain persaudaraan akidah.

subhanaAllah..hebatkan Islam?

Penutup.

Semoga Baitul Dakwah yang akan didirikan oleh kakak dan zaujnya sentiasa dalam kondisi berjaga-jaga agar sentiasa dalam lingkungan yang Allah redha. Semoga Allah sentiasa membantu kalian dalam memenuhi amanah DnT itu. insyaAllah..doakan Hasna' di sini ya. ^_^ (suppose to be like this à T_T)

*post tentang kakak yang sebelum-sebelum ini.

istimewa untuk kakak.

my beloved sis.

saya harus belajar untuk matang.

*minggu depan 2 paper: mu3amalat Iqtisodiyah dan Dakwah.

*baru perasan, dah 2 post saya tulis dengan susunan yang sedikit tidak terurus. Pelik.

*kena hadam semula Jiddiyah dan keseriusan. Haish..

*a3kad nikah: 12 Mac 2011. Kenduri bahagian perempuan: 13 Mac 2011. Bahagian lelaki, erk~ tak ingat..=_="


9 comments:

  1. kenduri sebelah lelaki 19 mac 2011

    ReplyDelete
  2. maha suci Allah menciptakan hubungan adik beradik yg berkasihan ats jalanNya..tersentuh dgn perkongsian sorg adik kpd kakaknya..

    ReplyDelete
  3. kak hasna!abang ali irfan ke abang ipar akak
    kenapa la tak terdetik nak tanya masa gi syria haritoo
    tahniah akak dapat berabang iparkan seorang abang yang hebat insya allah

    ReplyDelete
  4. suhaib: terima kasih..huhu. kena lebih intabeh.
    kak tiqah: T_T. saya sayang kakak..
    aliyah: huhu..kita kena low profile..hehe

    ReplyDelete
  5. Adikku sayang, syukran kathira atas post yg penuh makna...
    afwan tak dapat ckp ngan telefon semalam, takut ternangis...
    insya-allah, sat gi dah siap2, kak yam on skype ya... and abang bai dah cuba utk live streaming kan majlis.. moga Allah mudahkan segalanya...

    ReplyDelete
  6. subhanallah hasna'.
    kte dpt bayangkan betapa sedih n gembiranya awk skrg ni..T_T
    kuat.kuat.kuat
    takmo nanges2... :D

    ReplyDelete
  7. mabrouk k.yam + abg 'ali..barakallahulakuma
    sis, moga terus kuat
    ~sdey x dpt nk g knduri kt perlis..huhu
    (yah)

    ReplyDelete
  8. Barakallahulahuma~ kami pun x berkesempatan ke Majlis walimah mereka T-T

    Bukan kata nk wat novel psal kakak nt ni n serahkan kat dia masa walimah dia ke?

    Kalo letak kat sini pon ok gak :)

    ReplyDelete
  9. kak huda: hehe.itulah, tringt dulu nak tulis novel ttg kakak. tapi bila bnyak kjadian kena 'sensored', tu yg maleh tu..^^

    ReplyDelete

mohon pandangan.