Wednesday, January 27, 2010

kalimah Allah?


Saya sengaja menyepi daripada mengulas isu kalimah Allah ini walaupun rata-rata sibuk memperkatakannya..Akhbar di bumi Jordan ini turut mengulas hangat isu serangan ke atas gereja serta kehairanan mereka dengan sikap muslim Malaysia yang bersungguh menentang penggunaan nama Allah oleh penganut agama lain.

Namun, tadi saat saya berjalan santai menjengah blog-blog pemimpin politik Malaysia dan terjumpa satu video rakaman stesen televisyen alJazeera, saya lihat kupasan isu ini sangat sempit. Dipusing-pusing dalam bulatan yang sama.

"Allah adalah kalimah tuhan dalam bahasa melayu..jadi mesti orang melayu dan Islam sahaja yang menggunakannya"

"God tu kalau translate dalam bahasa melayu sama dengan tuhan. Tuhan tu sama dengan Allah'

"Apa yang penting adalah keyakinan.."

Dan sebagainya. Lalu untuk itu saya berhajat berkongsi dengan kalian berdasarkan ilmu yang masih cetek dan perbincangan dengan sahabat-sahabat sefikrah yang lain mengenai isu yang dilihat mudah tetapi berat ini.


Persoalan yang paling penting yang MESTI kita tanya sebelum mengulas isu ini, MENGAPA KITA BISING DENGAN ISU INI? MENGAPA BERSUNGGUH KITA MENGHALANG MEREKA?

Baik. Saya senang berkongsi dulu mengenai realiti di bumi arab ini. Sebutan kalimah Allah adalah perkara 'adi atau lazim oleh mana-mana individu sama ada Islam atau Kristian.

Jika anda menonton filem English atau Korea sekalipun, terjemahannya semua menggunakan kalimah Islam. Saya dan teman-teman selalu ketawa melihat pelakon-pelakon Hollywood dan Korea melaung (terjemahan) menyebut,

"Ya Allah, sa'idnii..!"

Atau mereka berdoa,

"Allahu barikni..Allahu barikfik.."

Dan banyak lagi. Malah lagu-lagu cinta mereka turut diselangi dengan nama Allah sebagai penyedab suara latar.

Nah. Itu menunjukkan bahawa penggunaan kalimah Allah bukanlah suatu masalah yang besar sebenarnya. Dan Allah sendiri telah berfirman dalam kitabNya yang bermafhum:

'Jika ditanya kepada mereka, siapakah pencipta langit dan bumi. Nescaya mereka akan menjawab, Allahlah pencipta langit dan bumi..'
Lalu bukankah kalimah Allah itu digunakan oleh non-muslim?

Dan kita perlu sedar bahawa nasrani adalah agama samawi, lantas Illah yang sebenarnya mereka sembah adalah Allah s.w.t. Namun setelah disesatkan baru berlakunya pertambahan seterusnya membentuk fahaman 'Trinity'. Jadi Allah mereka tetap sama dengan Allah yang selama ini kita sembah dan taati sebgai seorang muslim.

LALU UNTUK APA KITA MEMBANGKANG PENGGUNAAN KALIMAH INI?

Baik. Seterusnya kita lihat waqi' di Malaysia.

Sebelum itu, saya mengulas isu ini BUKAN sebagai kepentingan politik. Dan saya lihat golongan yang membangkang, yang memekik sana-sini, yang membakar sana-sini, yang berdemonstrasi sana-sini HANYALAH keyakinan kosong mereka yang bertunjangkan perkauman semata. Yang cuma dicucuk atas nama cintakan Islam tanpa benar-benar sedar, apakah hujah kukuh untuk mereka bermati-matian mempertahankannya. Malah tindakan mereka itu hanya mencemar kemurniaan Islam itu sendiri.

Seterusnya golongan yang menyokong, saya lihat mereka ini tidak memahami dengan sebenar-benarnya waqi' atau keadaan genting masyarakat muslim di Malaysia. Masyarakat yang akidahnya cuma senipis bawang. Yang sudah beratus-ratus ribu megah mengisytiharkan diri keluar daripada Islam, satu-satunya deen dan cara hidup yang Allah redha.

Namun, saya tidak mengatakan bahawa pandangan saya benar kerana saya menulis ini pun setelah melihat banyak perbahasan, komentar dan pandangan ulama', pemimpin, rakyat negara luar dan orang-orang biasa yang hidup di Malaysia itu sendiri.

Jadi, saya ni sekadar meneutralkan. (",)

Baik. Pada saya, kalimah Allah ini seharusnya tidak boleh dibenarkan penggunaannya oleh mana-mana media cetak mahupun elektronik agama-agama lain di Malaysia.

Mengapa?

Baik. Kita lihat secara logik dan santai.

Jika penggunaan dibenarkan, orang ramai (especially: orang-orang muda dan kanak-kanak) akan tanya, kenapa sama?

Jadi jawapan yang akan diberi, "samalah sebab Allah kita kan sama"

Jawapan itu awalnya nampak mudah. TETAPI implikasinya dalam masyarakat Muslim atau sinonimnya melayu yang kian luntur akidahnya sangat buruk.

Pemuda-pemudi melayu yang memang sudah sekian lama rosak, akan mengambil keputusan:

"La kalau tuhannya sama, baik ambik cara yang mudah.."
'Takyah solat..berzina pun takpa..minum arak pun tak pa.."

Lalu, perkara yang paling dirisaukan adalah berleluasanya isu murtad yang sememangnya dipandang remeh dan enteng oleh kerajaan dan masyarakat umum.

Dan untuk maklumat kalian, Pope di Rome sendiri tidak mahu menggunakan kalimah Allah kerana jika kristian menggunakan kalimah Allah bermakna mereka dan kita akan sama. Dan mereka sedar sebenar jika diisytiharkan bahawa Islam dan Kristian itu sama, maka banyak manusia akan memeluk Islam yang dilihat lebih meyakinkan berbanding keyakinan kristian yang berbelit dan memeningkan.

Itu realiti dunia yang bijak. Namun masalahnya, isu ini berlaku dalam masyarakat melayu yang dilimpahi budaya Hendonisme. Yang pendek dan rendah cita-cita.Yang suka mengambil jalan pintas dan mudah. Yang memang terkenal sebagai masyarakat yang menjadi pak turut.

Lalu untuk itu, kita perlu berusaha menyelamatkan keadaan sebelum menjadi parah.

Namun dalam pada itu, kita perlu sedar bahawa MUSLIM ITU BIJAK. MUSLIM ITU BUKAN BERTINDAK TERBURU-BURU DAN MEMBABI BUTA.

Dalam pada itu, kita perlu melihat beberapa tindakan yang perlu dititikberatkan:

1)Tanamkan kalimah Allah dalam hati dan kehidupan sendiri serta keluarga dan sahabat terdekat. Zahirkan dalam bentuk 'ibadah, akhlak dan 'amal sebelum sibuk memekik di luar.

2)Lajukan usaha-usaha DnT dalam masyarakat. Lebar luaskan kesedaran mengembalikan kesyumulan Islam dalam kehidupan.

3)Jangan bertindak melulu menghukum semua non-muslim bersalah. Jangan dicemari rumah 'ibadah mereka. Sedangkan dalam peperangan kemuncak pun, tentera Islam dilarang mengusik rumah 'ibadah, apatah lagi dalam keadaan yang masih aman dan damai.

Paling penting sebenarnya ialah, perbaiki akidah masyarakat dulu sebenarnya..

Baik. Mungkin sekadar ini perkongsian saya. Semoga Allah selalu membersihkan..

Doakan saya teman..

Tuesday, January 26, 2010

kenangan semalam..

"Hasna', ana rindula kat sahibah-sahibah batch kita.. kan best kalau boleh sama-sama balik macam dulu.. nti rindu tak?"

......

"rindula juga.." Saya jawab antara jujur atau tidak. (",)

Sungguh. Saya rindu juga sebenarnya namun hakikatnya, kenangan semalam tetap adalah semalam. Kita tidak boleh sesekali meminta agar semalam dikembalikan. Apa yang penting, kita yang mesti mencorak hari ini dan esok agar ceria seperti semalam.

Sungguh. Saya sangat bersyukur sebenarnya, tercampak jauh di sini, rasa keseorangan awalnya namun saya sedar kini bahawa Allah telah membuka luas peluang untuk saya belajar mendidik diri dan manusia lain. Belajar untuk membersihkan hati sendiri dan manusia lain. Belajar untuk merendah diri dan berkongsi. Belajar untuk dididik dan dibentuk.

Ya. Manusia yang bahagia adalah manusia yang senang menukar pahitnya cabaran kepada manisnya didikan dari Allah.

Memang jika dilihat semalam itu indah. Kita dituntun elok dengan kalimah pencipta sentiasa. Kita disuap molek dengan bicara hikmah murabbi saat iman kita meraung lapar. Kita diletak di dalam lubuk permata yang cuma sekadar mencuit sudah nampak kilauannya. Kita dibelai dengan pujukan manja saat mengadu peritnya luka hati yang dicalar jahiliyyah luar.

Namun, sampai kapan kita perlu dibantu bertatih?

Nak tak nak, kita mesti dan akan (atau dah memang) keluar, melihat luasnya dunia dan meredah dasyatnya belantera sistem kehidupan hari ini yang dikuasai sepenuhnya oleh sistem yang menolak Islam.

Kita yang mesti kuat. Kita yang mesti merancang untuk kuat.

Ibn mas’ud menjelaskan, “Hendaklah kamu berada di atas kebenaran walaupun kamu berada seorang diri.”

Sekadar perkongsian dari hati yang kian berkocak..Semoga Allah selalu membersihkan saya.

Oh ya, saya nak berkongsi sesuatu dengan kalian. Kelmarin, kami (baca sebagai Asma' dan kak 'Adnin) buat donut..Sangat seronok. Walaupun awalnya nampak seperti hampir-hampir tidak berjaya tetapi Alhamdulillah donut empuk dan enak selepas digoreng..



mangsa yang akan dilenyek-lenyek..


tangan-tangan yang bakal buka bakery suatu hari nanti..iA..


sediakan sedikit waktu untuk adunan beradu selepas berjam-jam didera..


proses yang paling saya gemar..merupa bentukkan adunan


memandangkan adunan sedikit lembik, maka hanya rupa ini sahaja yang dibenarkan dan diberi kelulusan..


hasil..


mak, hasna' pandai buat donut dah..

Sungguh. Saya sayang kak 'Adnin dan Asma' kerana Allah.. Semoga setiap detik yang dilalui ini merupakan manisan luar biasa yang mampu memberatkan timbnagan amal kita insyaAllah..

Doakan saya teman..

Friday, January 22, 2010

Judism vs zionism

Pagi tadi kami halaqah santai di bawah pokok rendang bersama angin sejuk sepoi-sepoi bahasa (baca sebagai kencang) di perkarangan bangunan Khawarizmi. Nyaman. Tenang. Seronok. Sejuk. Menggigil. Dan pelbagai lagi perasaan yang bercampur baur.

Bukan sengaja kami memilih halaqah informal minggu ini tetapi atas alasan yang muhasabah, Allah mengizinkan kami untuk duduk dalam rangka mentaatiNya di atas kerusi kayu taman, saling mengadap, bercanda, berkongsi kisah, mentela'ah ayat-ayatNya, mengkaji sabda-sabda baginda dan saling ramah bercerita dalam suasana selesa bersahaja. Sungguh. Sangat seronok.

Tajuk minggu ini ialah kearah penghayatan Islam secara syumul. Nampak tajuk mudah, ringkas tetapi sarat 'sesuatu' yang kita selalu lupa. Kadang-kadang kita suka memandang hal-hal yang besar namun tertinggal bahawa iman kita rupa-rupanya belum cukup sempurna.

Semoga Allah selalu menjaga.

Kemudian, selepas itu, saya dan kak 'Adnin mengikuti solat Jumaat di Masjid Jam'iah Yarmouk. Kak Zarifa turut sekali. Sebenarnya berhajat lama dah untuk join solat jumaat tapi masa tidak mengizinkan atas alasan waktu yang sempit selepas kelas tafaqquh bersama Ustaz Mahadi di Masjid Thal. (rindu kelas tafaqquh..) Dan kelas tafaqquh cuti sebentar sepanjang fatrah imtihan ini..

Saya khusyuk mendengar tetapi dek masih kurang mahir dalam Bahasa Arab, saya hanya faham patah-patah perkataan sahaja tanpa memahami maksud sebenar keseluruhan isi khutbah tersebut. (",) Ketika pulang, saya tanya kak 'Adnin.

Post kali ini saya berhajat untuk berkongsi sesuatu dengan kalian.


video

Video mengenai perbezaan judism atau yahudi dengan zionism iaitu kefahaman yang merupakan dasar kepada perancangan kezaliman..

Semoga mendapat manfaat..
Doakan saya teman..

Tuesday, January 19, 2010

Tanpa Palestin apa maknanya zaman kanak-kanak..

Saya jalan santai melewati blog-blog kenalan..
Kemudian saya singgah sebentar di blog Presiden Permai (Persatuan Mahasiswa Malaysia Irbid). Ada satu yang menarik saya. Sebuah video nyanyian kanak-kanak Palestin yang menggunakan bahasa 'ammiyah mudah dan di'translate'kan oleh Unit Bahasa Arab di bawah JKK Pembangunan Minda dan Kendiri Permai.

video

Semoga kalian mendapat manfaat dari suara anak-anak kecil Palestin ini..

Monday, January 18, 2010

hari ini dalam sejarah (saya..)


Hari ini dalam sejarah hidup, saya pergi ke tempat yang sangat menakutkan, mengadap manusia yang sangat menggerunkan dan berhadapan dengan alat-alat yang mengerikan.

Di mana ya?

itulah klinik gigi!

Actually this is my first time, my teeth was extracted by dentist. Normally, I did it myself.

Huu..what a really horrible moment I had ever have in my life. And there are 3 more waiting for their turns in the following days. (tomorrow, next tomorrow and next to next tomorrow?!)

My gum keeps bleeding and pulses rhythmically. (Is my medical words correctly used?)

okey, let me tell you, I'm going to wear the 'iron one' which we call it as 'braces'..

While I was in secondary school, there were some of my juniors, seniors and friends wearing it and I kept wondering, is it hurt? Why they wear such that thing? Is it hard for them to bite and eat?

And now, I totally understand how it feels. hu..And I'm gonna be one of them.

Just now, my sis asked about this 'incident'. She asked about the doctor and many more. Then, at the last, she said, she wants to wear it too..hu?

Is it true my sis?

Sunday, January 17, 2010

Selesai imtihan..



Alhamdulillah, pagi tadi saya sudah selesai menempuh imtihan akhir bagi sem ini. Semoga Allah menerima setiap usaha sebagai 'ibadah yang soheh..

insyaAllah, untuk cuti yang bakal saya hadapi ini, saya telah menyenarai pendek beberapa perkara yang MESTI saya fokus dan laksanakan. Tidak banyak. Ringkas. Mudah. Tetapi memerlukan penghayatan dan kekuatan dari Allah...

1) hafalan dan ulangan bagi juzuk 29 dan 30 (persediaan sem depan)
2)penyediaan silibus halaqah untuk sem depan. (semoga Allah menguatkan saya)

Sungguh. Untuk menjadi muslim mukmin yang selalu mujahadah mencintai Allah semata amat payah. Memerlukan satu proses yang berterusan dan teguh. Memerlukan pengorbanan perasaan, air mata dan usaha yang keras. Cukuplah Allah sebagai labuhan tangisan pengaduan.

HDA. Hubungan dengan Allah, hubungan hati kita dengan Allah, hanya kita dan Allah sahaja yang tahu. Manusia nampak kita selalu hebat. Kuat. Tetapi HDA itu sebenarnya bukti sejauh mana kekuatan iman kita. Luar tampak gagah sekalipun, tetapi jika HDA lemah, tetap Allah tolak tepi..Semoga Allah melindungi hati-hati kita..

Sekadar catatan hati yang sedang bertarung antara dunia dan akhirat..

*insyaAllah, 28hb Jan ini saya akan mengikuti jelajah Jordan. Semoga hari-hari tersebut akan menjadi jaulah tarbawi buat kami..

Tuesday, January 12, 2010

Lawrence of Arabia


"To be great again, we need English or.."

"or?"

"America….."

Antara potongan daripada jutaan dialog dalam filem 'Lawrence of Arabia' yang baru selesai saya tonton sebentar tadi.

Sebenarnya sudah lama saya pendam hasrat untuk menontonnya tetapi waktu tidak mengizinkan dan Alhamdulillah, dalam kengkangan fatrah imtihan akhir ini saya berkesempatan merehatkan minda (walaupun memang selalu rehat) daripada menghafal bait-bait kalimah arab kepada suasana santai mendengar bicara yang difahami (I mean english..sebab kalau tonton movie arab, sangat tidak faham)..

Sungguh. Menonton filem ini serupa saya selak kembali kisah-kisah awal penjajahan British di Malaysia. Geram. Sakit hati. Sedih. Dan kalimah-kalimah lain yang terpaksa dirahsiakan.

Baik. Saya kongsikan sedikit dengan kalian berkenaan filem tersebut. Filem ini berkisar tentang seorang lelaki yang digelar 'hero of Britain' dan memainkan peranan penting dalam sejarah kejatuhan Empayar Uthmaniyyah (seakan-akan Kamal atTarturk).

Berikut adalah sedikit biografinya.

Thomas Edward Lawrence

(born Aug. 15, 1888, Tremadoc, Caernarvonshire, Wales — died May 19, 1935, Clouds Hill, Dorset, Eng.) British scholar, military strategist, and author. He studied at Oxford, submitting a thesis on Crusader castles. He learned Arabic on an archaeological expedition (1911 – 14). During World War I (1914 – 18) he conceived the plan of supporting Arab rebellion against the Ottoman Empire as a way of undermining Germany's eastern ally, and he led Arab forces in a guerrilla campaign behind the lines, tying up many Ottoman troops. In 1917 his forces had their first major victory, capturing the port town of Al-'Aqabah. He was captured later that year, but he escaped. His troops reached Damascus in 1918, but Arab factionalism and Anglo-French decisions to divide the area into British- and French-controlled mandates prevented the Arabs from forming a unified nation despite their victory. Lawrence retired, declining royal decorations. Under the name Ross, and later Shaw, he enlisted in the Royal Air Force (and briefly the Royal Tank Corps). He finished his autobiography, The Seven Pillars of Wisdom, in 1926. He was eventually posted to India; his experiences provided grist for his semifictional The Mint. He died in a motorcycle accident three months after his discharge.


Dalam filem ini kalian dapat saksikan peristiwa yang sedang berulang sekarang. Gabungan atau kerjasama antara musuh yang nak menghancurkan Islam dengan manusia mengaku Islam yang benci dan dengki dengan saudara muslimnya yang lain.

Seperti biasa, filem ini mempunyai tokok tambah dan pembuangan fakta yang hebat. Digambarkan bahawa kerajaan Islam Uthmaniyyah zalim dan kejam, orang Arab yang dungu dan bengis, orang 'putih' yang bijak dan terancang serta pelbagai lagi fakta yang lain.

Baik. Saya senang untuk berkongsi sedikit pendapat yang lahir daripada ilmu saya yang masih cetek.

Mengenai gambaran bahawa Khalifah Uthamaniyyah zalim dan kejam. Walaupun terdapat unsur penambahan, namun kita perlu tahu bahwa memang dihujung empayar Islam, pemimpin-pemimpinnya sudah semakin alpa. Dikelilingi kemewahan. Dibanjiri kesenangan. Hingga ada yang tertinggal dan tercicir dalam urusan pentadbiran. Namun, kita perlu faham dan sedar bahawa, walaupun betapa lemah sekalipun mereka, mereka tetap menjaga kebajikan, keselamatan dan hal ehwal kaum muslimin seluruh dunia. Mereka tetap berperanan sebagai ibu bapa walaupun mungkin sebagai ibu bapa yang sibuk bekerja hingga mengabaikan anak-anak.

Tetapi anak-anak tetap ada tempat mengadu, tempat untuk berlindung jika diancam dan tempat meminta bantuan, bukan?

Lalu seharusnya kita membantu untuk membaikinya bukan merobohkannya. Mudahkah membina khilafah? Susah. Payah. Memerlukan tempoh yang sangat panjang. Usaha yang keras. Tenaga yang sedar.

Ketika itu, memang masyarakat arab berpendapat, kita robohkan kerajaan yang teruk ini dan kita bina lain. Senangkah? Itu serupalah rumah yang rosak banyak. Dapur yang bocor. Tingkap yang tercabut. Kabinet yang jatuh. Lantai yang pecah. Bumbung yang berlubang. Lalu kita mengambil keputusan meroboh habis rumah itu sehingga ke tiang dasarnya dengan bercadang untuk membina rumah lain sebagai tempat berlindung. Sekejapkah masa yang diambil? Dan sepanjang tempoh itu, berpanas hujanlah kita tanpa bumbung dan atap.

Bukankah itu lebih dahsyat daripada hanya membaiki dan menampalnya sahaja?

Khilafah, asasnya adalah alQur'an dan asSunnah. Natijahnya adalah yang terbaik dan yang tersusun kerana nidzamnya turun dari langit. Yang merosakkan itu adalah dari segi pengaplikasiannya. Jika tidak dilaksanakan secara bersungguh dan penuh syumul dan kamil, maka akan berleluasalah kepincangan. Dan itu yang perlu kita bantu untuk memastikannya sentiasa di atas garisan yang Allah mahukan.

Khilafah menjaga penuh isu kebajikan kaum muslimin khususnya isu Palestina. Masih ingat kisah Sultan Abdul Hamid? Beliau adalah pemimpin yang hebat walaupun diburuk-burukkan oleh kuffar untuk memenuhi konspirasi jahat mereka iaitu menanam rasa benci masyarakat kepada khalifah.

Namun, kita perlu yakin bahawa setiap yang berlaku itu adalah di bawah susunan Allah. Memang sedih. Memang geram. Namun, Allah ingin hadiahkan pengajaran agar lebih berhati-hati dan waspada. Serta Dia mahu agar kita berpeluang sama dalam menyumbang untuk Islam. Ya, jika khilafah bertahan hingga ke hari ini, maka tidak adalah peluang untuk kita dalam merasai getir perjuangan..

Mengenai orang arab yang dungu dan bengis. Sebelum saya datang ke bumi Jordan ini (sehingga ke hari ini), saya dengar pelbagai cerita buruk tentang bangsa arab. Arab ganas. Arab kaki tembelang. Arab bengis. Arab suka mencuri. Arab berlagak. Arab 'bajet' modern (kata kawan saya). Arab pemalas. Arab tak ada hati perut. Dan lain-lain.

Awalnya memang rasa aneh dengan kelakuan mereka yang langsung tidak serupa dan sama dengan kisah-kisah sahabat yang selalu kita baca selama ini. Kerana apa mereka langsung berbeza?

KERANA MULIA SESEORANG @ KAUM ITU DENGAN IMAN DAN ISLAM. DAN HINA SESEORANG @ SESUATU KAUM ITU APABILA MEREKA MENOLAK ISLAM.

Tidak kiralah bangsa arab atau melayu atau cina atau india atau afrika atau amerika atau lain-lain. Selagimana mereka beriman dan mengamalkan Islam secara keseluruhan dan bukan sebahagian-sebahagian maka Allah akan memualiakan dan mengangkat kedudukan mereka.

Dan jika mereka menolak Islam walhal yang mengaku muslim sekalipun, maka mereka akan hidup dalam keadaan yang kucar kacir, huru hara, kebodohan, kehinaan dan rendah di kaki manusia lainnya.

Jika kita soroti kembali sirah Saidina Umar ketika sebelum penghijrahan akidahnya, bagaimanakah kondisinya? Sama seperti arab ganas yang lain. Namun, selangkah dia memasuki Islam, 180 darjah dia berpaling. 180 darjah dia berubah kepada kebaikan yang maha dahsyat..

Duduk dalam kalangan orang arab ini, saya lihat mereka ada keunikan tersendiri. Keunikan yang berbeza daripada bangsa yang lain. Namun keunikan itu wajib digunakan ke arah membantu Islam kerana jika tidak keunikan itu akan menjadi suatu yang memusnahkan diri mereka sendiri..

Mengenai orang 'putih' itu, saya kira tidak perlulah dijelaskan kerana kita masing-masing sudah 'arif dengan sikap mereka yang suka membanggakan kebolehan diri sendiri walaupun selalunya tidaklah sehebat mana..

Lalu teman, senang untuk saya mengajak diri ini dan kalian bersama agar kita selalu mengkaji sirah dan menghayati sejarah kegemilangan Islam suatu ketika dulu kerana itu adalah sumber kekuatan kita sebenarnya..

Cikgu AB pernah menyampaikan dalam halaqah di MATRI:

"Jangan bicara soal DnT jika belum benar-benar tenggelam dalam penghayatan seerah nabawiyyah"

Doakan saya teman..

Monday, January 11, 2010

Specially to my birthday boy..


even you're taller than me, you're still my little brother okey..(",)

May be this post is more personally or family post.

Erm..Okey, I will tell you, actually tomorrow will be my little brother's belated birthday..And it means, he will becomes a 14th years old muslim teenager! What a really incredible moment I have.

It's still fresh in my mind, the special day when our sweet gratify home was blessing by a glorious new, that my mum would returning home with our cute newborn baby boy! My plump elder brother, my sister and me myself were frantically excited. We got a new member!

And I as the one who love to except from attending my kindergarten class, volunteering myself to be the babysitter .huhu..What a really brainy brilliant idea. Giving mum my hand in changing his diapers and taking him bath were my duties. I loved to spend almost my free times playing and crawling with him. He was really my best friend ever.

I'm still remember when I attended back my class after 5 (or may be more than that) months missing it, my teacher asked me.."mak kamu yang beranak ka kamu yang beranak?" huhu.. I'm chuckling right now.

But dear, to be honest, I'm not a good sister actually. As I grew up,I loved to be a selfish and cruel one. My little brother and I always quarreled for even a small matter. But I find, in most times, he humbly loved to let me win. O my dear little, how sad were you having such that kind of sister..

Sincerely, in sometimes, I thought having a brother was such a really trumpery thing in my life. I wished to have a sister for me to share and care of.

But wrongly, my thought was in an awry and foolishly way. Deeply, I proud for having a great and lovely brother who really takes a good care of me..

As tomorrow is his belated birthday, I love to write a poem or may be a letter dedicate specially to my little brother, Muhammad Thalhah Bin Hazni who now is studying in Sekolah Menengah Agama Kampung Laut, Kuala Terengganu, Malaysia..

My dear brother,

You had once sighed sadly to me,"You had never called me like that"

When you found I loved to call my juniors "my dear sisters"

But I sensed nothing..

But now,

Deeply from my heart,

I clearly realize,

And I want let you know,

You're the only one brother I have,

And you're the only one I proud of.

May you grown up as

A sanctify servant

A blissful son,

A merciful brother.

An excellent student,

A genial friend,

And an intelligence warrior

Who will be as one of defenders of ummah..insyaAllah

Remember my little brother,

Islam needs us,

To take it away from the darkness..

May Allah's blessing on you in every moment in your life..


Actually I have much of words to write down but I really don't know why it is too hard for me to let them out. .erm.

..

Er..can I add some more words ? (",)

My dear brother,

Allah loves you so much,

Because of that,

He took dad away from you

Since you were still a little child..

He wants let you know,

He is the best guardian,

The best listener,

Who knows everything more than us.

He wants let you be,

A pure-hearted boy,

Who survives his life,

In His mercy like the rain..

In His bless like the warmth hug..

Remember my little,

Allah's tests specially for those He loves..

Deeply, your sister..Hasna'

Last but not least, I would like to wish you "Happy Belated Birthday my baby (giant) boy.. You're now a man, no more 'terhegeh-hegeh' and 'ngade-ngade' okey..

*sorry if my posting is much 'serabut'..

pray for me friends..











Saturday, January 9, 2010

Bangkit wahai hati


Jamal Inginkan Mati Syahid di Tangan Zionis Malah Ditembus Peluru Mesir

[ 08/01/2010 - 04:39 ]




Gaza-Infopalestina: Tidak ada seorangpun yang menyangka, pemuda Jamal Samiri yang belum genap berusia 17 tahun, ketika ia mengikuti aksi protes menentang blokade Gaza di Rafah (6/1), harus kembali dari aksi tersebut dengan cara digotong. Ia kini tergolek lemah di rumah sakit Al-Syifa Gaza dikerubungi pihak keluarga yang berharap Samiri dapat melakukan aktivitasnya seperti biasa.

Beberapa kalimat meluncur dari mulut Samiri yang terluka akibat tembakan pasukan penjaga perbatasan Mesir. Ia mengatakan, cukuplah Allah bagi kami sebagai penolong. Mereka tidak hanya memblokir kami tetapi juga menembaki kami… kenapa ?, ungkapnya.

Jamal terdiam, di wajahnya terlihat raut kesakitan. Ia melanjutkan, "Saya menginginkan untuk mati syahid oleh roket Zionis. Tak terbayang sedikitpun saya harus menjadi sasaran tembak pasukan Mesir".

Sebelumnya ia ikut dalam aksi penentangan terhadap blokade Mesir yang sedang membangun tembok baja di perbatasan Rafah, atas perintah Amerika-Zionis untuk menghancurkan terowongan Gaza.

Jamal mempertanyakan, kenapa pasukan Mesir menembakinya. Bagaimana saya dapat berangkat ke sekolah ? apakah kami membahayakan keamanan mereka ?..

Sejumlah keluarga syuhada menampakan kemarahannya atas peristiwa ini. Kenapa darah Palestina begitu murah ??, katanya.

Salah seorang diantara mereka mengatakan, tampaknya darah kami ini sangat murah. Buktinya semua media membicarakan seorang tentara Mesir yang terluka. Tetapi tak seorangpun yang melansir peristiwa yang menimpa Jamal. Ia kini sedang terbaring di rumah sakit berjuang melawan maut. Minimal ia harus menerima nasib dengan duduk di kursi roda sepanjang hayatnya.

Ada apa dengan pemerintahan Palestina di Ramallah seolah kebakaran jenggot. Mereka menuding dan mengecam. Tapi tak berbicara sepatah katapun tentang Jamal dan nyawa Palestina. Mereka berbicara tentang serdadu Shalit yang ditawan kelompok perlawanan, tapi tak ada komentar tentang 10 ribu warga Palestina yang sedang mendekam di penjara Zionis.

Sementara itu, keluarga Jamal berharap anaknya cepat sembuh dari luka-lukanya sebagaimana sejumlah demonstrans lainya yang juga terluka, ditengah media Mesir dan sejumlah pihak yang ikut memprovokasi rakyat Palestina. Mereka masa bodoh terhadap 35 warga Palestina yang menjadi korban kekerasan pasukan tentara Mesir. (asy)


Hinakah menjadi seorang muslim?

Wahai pemimpin Arab manakah perginya ke'izzahan anda sebagai seorang muslim? Apakah kalian tidak bangga menjadi ummat Muhammad?

Mengapa perlu tunduk kepada mereka? Mereka perlu kalian buntuti mereka? Mengapa perlu kalian menjadi binatang semata-mata untuk meraih cinta mereka yang entah dihargai atau tidak?

Ingatlah wahai kalian, "Islam yang paling tinggi dan tiada yang lebih tinggi dari itu..". Mulia kalian dengan Islam. Hina kalian apabila kalian meninggalkan Islam.

Hati ini bagai dicarik. Saat diri senang, nyaman belajar, tenang dalam lena, selesa ber'ibadah, seronok bercanda, dalam waktu itu, saudara-saudara dikeji, diinjak sehina-hinanya..oleh kuffar DAN MEREKA YANG MUNAFIQ.

Ummah menangis. Ummah meraung. Ummah dikelar. Ummah ditoreh. Ummah ditunggang bak binatang. Ummah dikhianati.

Di mana saya saat itu?

Apakah yang telah saya sumbang?

Wahai diri, cukuplah masa rehatmu.

Kamu lemah dalam pertarungan nafsumu. Mereka gagah dalam pertarungan mempertahankan Islam. Apakah kamu kira itu sama?

Ibu Muhammad alFateh tak harus luntur. Ibu Toriq Bin Ziyad tak mudah tewas. Ibu Salahuddeen tak mudah mengalah. Islam butuh kamu. Islam butuhkan zuriat yang asli terjaga dalam keredhaan Allah. Islam butuhkan generasi yang bersih hubungan hatinya dengan Allah.. Untuk raih itu, kamu yang harus mula dulu. Kamu harus tegar mujahadah sebelum melahirkan anak mujahid.

Ingat itu wahai hati. Semoga hidupmu tidak sia-sia.

Doakan saya teman.

*Alhamdulillah. Saat diri dikuasai kemalasan untuk bersungguh dalam fatrah imtihan ini, Allah zahirkan khabar yang menyentak. Semoga Allah selalu menjaga..

Friday, January 8, 2010

To my housemates..


As my housemates seem love to imitate me by my words in this blog, surely they love to read my posts..hehe. So, I decide to write a poem for both of you, my lovely senior, kak 'Adnin and my beloved foe, Asma' huhu..

In my first time breathing air here,

In my first step walking down the street,

It seemed incredible for me,

To survive and get along.

I scared and daunted,

Leaving my mum, my family and my homeland alone

For my first time in my life..

Fabulously,

We stay together

In this tiny miny home,

merely furnished,

But worth a great intimate and palsy-walsy spirit.

You teach me of forbearance,

Each time when I was nagged,

Especially by the 'specky' one..huhu

You teach me of love,

Each time you cared of me,

the unmature girl,

Who lives with two of the firstborn sisters..

You teach me of tolerance,

Each time we urgued for some issues.

Sincerely my allies,

I love to ask for your forgiveness,

For each slip tough I have done,

For each slack act I have behaved,

And I love to say,

You are the colourful pallies,

Those decorate my pleasure life..

Deeply,

I appreciate each moments we spend together..


Lovely,

Your housemate..Hasna'

Honestly, I'm not a good poet who can write a miracle poetry..But I try my hard to write from my deeply tiny miny heart..huhu. Sound a great sincerity I had ever heard..

Okey friends, I have to go now..My books are eagerly asking me to read them..

Please pray for me..








Tuesday, January 5, 2010

My English post..




For this post, I would like to write in English as my English is getting worst . I use English least here because arabs can't understand when I speak in English. So, hardly and struggling, I have to push myself to explain in Arabic with all of my efforts in body languages. And sometimes, I looked similar as a storyteller. huhu..with my hands up and down, making the style of walker and making my face full of expressions.

Actually, it should not be happen. From my opinion, the further we learn in Islamic education, the stronger must our language be. Yeah. Now a day, English is our world language. So, either we want it or not, we must master in it for us to share Islamic knowledge with others.

And the most important point is, we must change the way how people around us think of religion students. Foolishly, in their minds, all of religion students especially those studying in east are third class of minds. I really upset of that.

By the way, when I myself involve and be among the community of that kind of peoples, I realize that it is almost true and can be agreed.

Friends, I just want us to refresh back our main aim, why we eagerly want to choose this course? Some of students decide to choose this after they were poorly rejected by other courses. It doesn't a matter actually. But once you step in, you must focus and fully understand your responsibility of being someone who own the worthful title named 'ustaz' or 'ustazah'.

You must fully realize that you have a huge burden for you to carry in along your life when peoples start to call you by the name. And, your obligations are not just declaring 'that is haram' or 'it is haram' or 'bid'ah there' or 'bid'ah here' or others jerk words. All of that just will make yourselves further than community.

You must learn to give and guide others truly in lovely and peacefully way. Make them comfortable to study Islamic knowledge.. Try to follow the guiden of the prophet Muhammad peace be upon him in his Da'wa and Tarbiyya..

Gratefully, Yarmouk students are much differences. May be the reason is, we live together with medics, dentists and physicians students. So, we are always make them as our challengers in our social achievements..We think more in moderately ways..We creatively plan to attract moderate society..yeah. Honestly, they are our opportunities to study the way of real community.

Proudly, I love to stay and be one of the student here. In this Irbid mantiqah. What a lovely community we have. The combination of professional and religion groups.

I don't mean the other religion students those study out there are unlucky and unfortunate. Nope. The main point is, we have to change the way we think before asking others to change theirs of us.

So my friends, let we improve ourselves, the Islamic generations, who fully understands about Islam can be the leader of the world..InsyaAllah, Islam will rises soon..

*if there is any incorrect in my grammar, please help me to correct it…huhu..I really can't stop my English from getting worst..

Jamuan akhir markaz lughah..

Tadi saya baru pulang dari jamuan akhir Markaz Lughah. Pagi tadi merupakan imtihan nihaiy atau peperiksaan akhir bagi semua pelajar. Agak menakutkan. Tapi Alhamdulillah..bilang cikgu Raijan dan cikgu 'Adalah, saya mumtaz dalam semakan awal mereka..insyaAllah, semoga saya benar-benar mumtaz dalam semakan sebenar..


pintu depan markaz lughah

Sungguh. Sebenaranya hati rasa sedikit sayu untuk berpisah dengan teman-teman yang menyenangkan dan yang menyeronokkan. Sedih untuk berpisah dengan cikgu-cikgu yang bersemangat dan sentiasa ceria..


makanan yang dihidang


kelas saya


dari kiri: cikgu Ala', pelajar..tak ingat nama, cikgu 'Adalah dan cikgu Raijan


sebahagian pelajar markaz lughah

Doakan saya teman..

Saturday, January 2, 2010

Cukupkah amal itu?

gambar tiada kaitan

2009 telah berlalu..
Tahun yang panjang. Tahun penantian. Tahun kesabaran. Tahun kerinduan.
Sungguh.

Tahun 2009 saya lalui dengan pelbagai warna dan corak. Warna terang. Warna riang. Warna kusam. Warna suram. Warna tengah.

Awal 2009. Saya menyertai Kursus Intensif Bahasa Arab dan Kepimpinan yang dianjurkan oleh RMC Training Center yang dijalankan di bumi MATRI. Bermula bulan Jan dan berakhir pada Mac.

Sepanjang tempoh itu, cuti saya diisi dengan kem-kem motivasi. Agak sibuk. Lebih-lebih lagi saya menyandang Timbalan pengerusi Kelab Remaja Haluan (KeARAH) Perlis. Lalu, saya perlu meguruskan perjalanan kelab itu dalam masa yang sama. Perjalanan Tarbiyah. Perjalanan Dakwah.

Dan Alhamdulillah, kami telah berjaya mengadakan Kem RIMBA atau singkatan kepada Rekreasi Minda Bestari yang diusahakan sendiri oleh KeARAH Perlis. Selama ini, aktiviti-aktiviti formal negeri Perlis lazimnya dijalankan secara gabung di peringkat Zon Utara melalui kem-kem seperti KMK atau singkatan kepada Kem Minda Kreatif.

Saat itu saya belajar untuk memimpin. Belajar untuk merancang. Belajar untuk menyusun atur kerja.

Mac. Keputusan peperiksaan SPM keluar. Slip rasmi punya sedikit kecacatan dengan satu huruf B bagi mata pelajaran Bahasa Arab. Agak kecewa. Namun Alhamdulillah, tidak mematahkan semangat ini untuk terus istiqamah dengan keputusan yang telah diambil.

Selepas cuti sem bulan Mac, saya menyertai program HIMEGA'09 atau singkatan kepada Hijrah Menara Gading anjuran Haluan Malaysia bersama teman-teman yang lain.

Kemudian hari-hari saya dilalui dengan menjadi fasilitator kepada kem-kem seperti Geliga 3 dan 4 iaitu singkatan kepada Generasi Langkawi Gemilang anjuran Haluan Malaysia, KMK 13 anjuran KeARAH Zon Utara, Kem Smart Solat Sekolah Menengah Kebangsaan Perlis (SMKPs) di Merbok, Kem Tilawah SMKPs dan lain-lain.

Antara program-program tarbawi yang telah saya sertai pada 2009 ialah Hari Keluarga Haluan Malaysia peringkat nasional di Kampus Universiti Kebangsaan Malaysia, himpunan Usrah HQ iaitu tamrin bagi pelajar-pelajar Halaqah Khas (HQ) MATRI yang kini sedang menerjah dunia IPT, Kem tahunan khassah atau tingkatan 6 MATRI di Pantai Merdeka, daurah Usul Fiqh, daurah Usul 'Isyriin anjuran HaluanSiswa Perlis, Himpunan Minda Medik dan pelajar ke luar negara anjuran Haluan Malaysia dan lain-lain.

Julai. KeARAH Perlis bahagian puteri menganjurkan Program Hidup Bersama alQur'an bagi pelajar-pelajar puteri sekolah rendah. Kem yang ini punya wajah berbeza dengan kem-kem alQur'an yang lain. Para peserta tidak diminta untuk menghafal surah-surah tetapi hanya beberapa ayat alQur'an dan beberapa pengisian tentang hikmah alQur'an. Di hari akhir, terdapat slot yang mana setiap peserta diberi borang situasi. Para peserta diminta untuk meletakkan ayat hafalan mengikut situasi yang sesuai.

Kemudian saya sempat mengajar dalam tempoh hampir 3 bulan lebih. Pengalaman yang amat berharga saya kira. Pengalaman kesabaran. Pengalaman kematangan. Pengalaman kesungguhan. Pengalaman perkongsian. Sungguh. Pengalaman itu menguatkan semangat saya untuk berkhidmat di MATRI nanti, insyaAllah..

Ogos. Berpeluang mengikuti Kem Bina Negara bagi pelajar-pelajar ke luar negara.

September. Mula bersiap mencari, mengumpul dan me'packing' barang-barang ke Jordan. Hati mula rasa sayu. Diruntun kerisauan. Diharu dengan khayalan yang menakutkan.

Seterusnya, bermulalah kehidupan saya di bumi tinggalan perang Yarmouk ini. Awalnya hati dipenuhi sebak selalu. Direntap air mata sentiasa. Namun, Alhamdulillah saya sudah nampak cahaya cinta Allah itu di sini. Sungguh. Saya benar-benar bersyukur.

2009 saya lalui dengan rasa sekejap. Pejam celik sudah cukup setahun.

Namun persoalannya di sini, APAKAH ALLAH TERIMA SEMUA ITU? APAKAH SEMUA ITU SUDAH CUKUP BERSIH UNTUK MERAIH SYARAT MINIMA NILAIAN ALLAH?

Semoga Allah tidak menolak saya tepi..

Friday, January 1, 2010

Tahun Baru yang amat menyeronokkan..

Sudah lama saya tidak bercerita tentang kehidupan saya di Jordan. Ya. Kisah santai. Kisah pengalaman. Kisah saya di sini.

Bermula 30 Disember 2009. Bina' kami mengadakan jamuan perpisahan ringkas untuk pelajar-pelajar USIM yang telah berkursus di bumi Jordan ini selama 40 hari. Mereka dihantar ke sini semata-mata untuk mengikuti kursus intensif di Markaz lughah. Saya kira mereka sangat beruntung.huu..


31 Disember 2009. Hari ini adalah hari terakhir kami di markaz lughah. Sejujurnya, sangat sedih. Sedih meninggalkan cikgu-cikgu dan kawan -kawan. Sungguh. Banyak yang saya timba di situ. Timba pengalaman. Timba ilmu. Timba persahabatan. 1001 kisah yang tidak mungkin saya lupakan.

Dan insyaAllah 5hb ini adalah periksa terakhir kami. Doakan saya ya.


Bangunan Markaz Lughah


siapa ni? inilah Lais..hehe


Malam itu kami dijemput untuk menghadiri jamuan makan malam di Math'am Abu Mahmud. Dan yang paling istimewa, jamuan ini ditaja sepenuhnya oleh pelajar-pelajar tajaan JPA dan MARA. Lalu, kami pelajar-pelajar private, JAIS dan JAIP hanya duduk, order dan makan!

Jazakumullah hukhairan katsira diucapkan buat kalian. Bak kata kak Sara, semoga usaha ini dijalankan secara berterusan..(",)

Sungguh. Sayang kalian kerana Allah. Semoga kita sama-sama bisa meraih sebanyak-banyaknya di bumi Yarmouk ini dan dapat membawanya pulang buat bekalan dalam perjuangan meng'islah masyarakat..



makanan..


syawarma 'arabi..saya punya


Pengarah program..huhu


sahabat-sahabat saya.

Selepas selesai, kami bergegas ke rumah kakak-kakak IKIP (Andaleep) untuk sesi pembikinan makanan kerana kami telah diambil sebagai ajk persegaran bagi Program Meniti Perhentian Terakhir anjuran Majlis Mahasiswa Yarmouk (MMY).

Sangat seronok malam itu. Tidur lewat kerana membalut kuih Samosa dan bangun seawal 2.30 pagi lebih semata-mata menguli donut. Kami bergilir-gilir bersama kakak-kakak. Proses menguli bancuhan bermula 12 tengah malam. Tetapi saya mengambil sesi proses membentuk donut.

Sangat penat. Bayangkan kami perlu menghasilkan 750 lebih biji donut! Tangan saya merah-merah kerana menggolek cawan.hu..

Semasa sibuk menguli, kami bercanda. Kami bertaaruf. Kami bersembang. Kami bermesra. Sungguh. Banyak kerja yang kami buat dalam satu masa. (Alhamdulillah, tiada sesi mengumpat ya) Dan yang paling lucu adalah apabila kami teringat bahawa kami mengisi malam tahun baru dengan bertepung di dapur! Sangat unik.

1 Januari 2010. Hari pertama di tahun baru. Dan kami menyambutnya di dapur Bayt Andaleep. Bersama tepung yang berselerak. Bersama 11 bancuhan donut yang sangat memaksa kami untuk bekerja keras. Bersama tangan yang sudah merah. Bersama jenaka santai kakak-kakak yang mengisi waktu lelah kami.

Program pagi itu sepatutnya bermula 7.45 pagi. Tapi, pada detik itu, kami masih lagi berhempas pulas di sapur. Lalu, program terpaksa dianjak kerana kelewatan sarapan pagi peserta.

Ketika jam menghampiri 9 pagi, baru kami bergerak ke dewan Kuliah Tarbiyah.

Program Meniti Perhentian Terakhir adalah program pengurusan jenazah pertama yang pernah saya sertai sepanjang umur saya dewasa.

Sangat bermakna. Sangat berilmu. Sangat bermanfaat. Dan sangat menginsafkan saya. Ya. Saya suka merancang masa depan. Tetapi kadang-kadang saya terlupa bahawa, apakah yang saya rancang itu akan tercapai? Apakah saya yakin bahawa nyawa saya akan sampai kepada umur yang saya hajatkan?

Sangat kurang untuk saya muhasabah jika esok saya mati, apakah yang akan saya hadiahkan sebagai memohon ihsan Allah?



keranda tiruan..dibuat di Bayt Andaleep.


silibus program..
pengurusan jenazah

Saya belajar banyak. Daripada mandi jenazah, pengkafanan jenazah seterusnya di liang lahad. Sebenarnya semua itu memang benar-benar perlu dihayati dan dihadap elok kerana tidak mustahil satu hari nanti saya perlu praktikkan.


persembahan di akhir rancangan..

Selesai program, kami bergerak ke rumah kak Haninah kerana ada sedikit sembang-sembang dan makan-makan. (",) Sebenarnya banyak yang saya hadam malam itu. Cuma terpaksa dirahsiakan..hehe



dari kiri:kak syu, kak maryam, kak 'adnin, kak izzah dan kak ninah

sambutan ringkas untuk birthday girl, kak maryam.
Semoga Allah menambah kelapangan dalam kehidupan

Sungguh. Saya sayang kalian. Kalian adalah kekuatan yang selalu meresap dalam darah ini untuk terus bergerak. Kalian adalah ubat saat ini diri ini lemah. Melihat wajah-wajah kalian membuatkan diri ini rasa laju mahu berlari. Membuatkan diri ini selalu mahu berusaha memberi.. Ketahuilah betapa kalian adalah inspirasi untuk terus istiqamah di atas jalan ini..