Saturday, November 28, 2009

raya kedua..

Pagi tadi, sekitar jam 9 kami bertolak ke Syajara untuk menziarahi Dr. Yusuf. Sebenarnya rombongan ini dianjurkan oleh pelajar-pelajar markaz lughah mustawar 4 untuk ahli kelas mereka. Namun memandangkan tidak semua ahli mahu mengikutinya maka atas kekosongan itu, saya diajak oleh kak 'Adnin untuk turut serta.

Perjalanan ke Syajarah dari Universiti Yarmouk hanya mengambil sekitar 40 minit tetapi ketika perjalanan pergi, kami telah tersesat dan mengambil sedikit masa tambahan.



ketibaan kami disambut oleh Dr. Yusuf dan anak beliau..

Ketika kami sampai, kami terus dibawa berjalan oleh Dr. dan anak perempuan bongsu beliau, melihat kawasan perkampungan beliau yang sangat menyeronokkan.


anak perempuan bongsu Dr. percaya atau tidak, dia baru berusia 13 tahun..


ahli rombongan akhawat bergambar bersama Dr..



kebun zaitun..

Di hujung kampung itu terdapat satu wadi (lembah) yang tidak diketahui namanya. Namun yang buat kami tertarik ialah wadi ini ada kaitan dengan sahabat Rasulullah s.a.w. iaitu Mu'az Bin Jabbar sepertimana yang diceritakan oleh Dr. Yusuf kepada pelajar-pelajar lelaki. Yang agak menyedihkan kami tidak dapat menghayatinya dengan jelas kerana mereka duduk agak jauh dan hanya ulangan nama sahabat tersebut sahaja yang dapat kami tangkap..(",)

Wadi ini sangat cantik. Kami betul-betul terpesona.




wadi..



bergambar bersama..




Rumah Dr..


pandangan kampung dari atas bumbung..


Isra' dan anak saudaranya (saya tidak ingat nama)


Rais, cucu sulung Dr..


Sarapan pagi..


bahan-bahan untuk membuat kebab..


ghidai..mansaaf..
teringat saya ketika di rumah Hadeel..


pelajar mustawar 4


Masjid Mu'az Bin Jabbar..


perjalanan pulang..

Sepanjang kami berada di sana, saya tidak dapat menahan perasaan lucu melihat mereka melayan keletah kami yang sedikit merapu. Tampak mereka sangat terhibur. Lebih-lebih lagi menantu sulung Dr., Ummu Rais dan Isra; yang suka melayan.

Ketika makan tengah hari sedang disiapkan, sebagai tradisi arab yang tidak membenarkan tetamu membantu maka Isra' dan kakak iparnya itu sekali lagi membawa kami bersiar-siar mengelilingi kampung..

Kami pulang ketika jam menghampiri pukul 3.50 petang. Rasa terlalu sedih untuk berpisah dengan ahli keluarga Dr. Yusuf yang terlalu baik. Semoga kami akan berjumpa lagi, insyaAllah..

Doakan saya sahabat..Semoga saya dapat mengambil sebanyak-banyaknya di bumi Syam ini..

Malam ini, giliran rumah kami memotong daging korban. Dan untuk maklumat, esok PERMAI mengadakan program bersempena 'Eid Adha di Dewan alKhindi, University Yarmouk pada jam 5 petang sehingga 8.30 malam..

1 comment:

  1. oooo...dy enjoy kat sne ea..xper....jeles sgt ni...xper2...tgk ar...lagi setahun,nnt aku tayang gambar2 aq kat MESIR plak....huh...

    ReplyDelete

mohon pandangan.