Wednesday, December 2, 2009

Saya harus belajar untuk dewasa..


"Ya Allah, jadikanlah kami menjadi satu USRAH di dunia,
dan satu USRAH di akhirat kelak.." -Ummu Zubair-

Kehidupan ini sentiasa kehadapan. Sentiasa berjalan . Melangkah terus. Mustahil untuk berhenti. Dan tidak akan sama sekali berpatah balik.

Ya. Kehidupan akan sentiasa dewasa. Masa lalu akan ditinggal belakang. Waktu semalam mustahil dibawa bersama dan semestinya, kenangan lalu, tidak akan sesekali berulang..

Hati ini meronta untuk saya berkongsi bersama kalian sesuatu yang sedang meruntun hati saya kini. Sesuatu yang telah mengalirkan air mata ini.

Mungkin ini akan melucukan kalian. Atau mungkin ini sekadar biasa-biasa saja bagi kalian. Atau mungkin ada yang akan berbisik.."la..ini ke yang hasna' duk sedih sangat..ingatkan apala..". Atau pelbagai lagi yang akan muncul di fikiran kalian.

Namun tidak bagi saya. Tidak bagi saya yang baru belajar untuk dewasa. Yang baru bertatih untuk mengenal kehidupan luas. Yang baru melangkah untuk meredah belantara dunia.

Saya masih perlu belajar menerima keadaan. Masih perlu belajar untuk sedar dan faham bahawa dunia tidak pernah sama dan semuanya sedang membesar, sedang dewasa, sedang berusia dan sedang segala-galanya.

Dan manusia-manusia yang sentiasa bersama saya tidak akan selama-lamanya bersama saya. Manusia-manusia yang selalu membentuk, menyokong, melentur, mendidik dan memeriahkan kehidupan saya selama ini tidak akan selama-lamanya berada hampir dengan saya. Mereka juga akan pergi..

Entah. Ketika saya menerima berita itu, saya rasakan suatu perasaan sedih, pedih dan sayu seperti yang pernah saya lalui suatu ketika dulu. Air mata yang saya alirkan bersama perasaan dan kenangan sama seperti yang pernah saya alirkan dulu. Ya. Suatu ketika dulu ketika ayah meninggalkan saya.

Namun, kali ini, tiada siapa-siapa yang meninggalkan dunia..(",)

Cuma, seseorang yang saya sayangi, tempat saya bermanja, tempat saya dipujuk, tempat saya bercanda, tempat saya mengadu, tempat saya mendapat banyak hadiah (",), tempat saya bercerita, tempat saya belajar dan tempat segala-galanya sebagai seorang adik bakal menjadi milik orang lain..

Ya, kakak yang menjadi ikon saya bakal menjalani kehidupan baru, bakal berada dalam suasana baru, bakal berada dalam keluarga baru. Walaupun cepat atau lambat, dia tetap akan pergi.. Walaupun masa itu belum ditetapkan, dia pasti pergi juga suatu masa nanti..

Saya harus belajar untuk menerimanya. Saya harus belajar untuk sedar bahawa itu yang dinamakan kehidupan.

Satu-satunya kakak yang saya ada, dan yang saya sayang tidak akan selama-lamanya akan memujuk saya. Ibu yang selama ini melentur saya tidak akan selamanya dapat membentuk saya. Abang yang yang selama ini prihatin dan meriangkan tidak akan selamanya dapat menjaga saya. Dan adik yang selalu sabar dan melayan karenah saya, tidak akan selamanya ada untuk saya bermesra sentiasa..

Kehidupan sentiasa berjalan. Dan akan terus berjalan. Mustahil untuk berhenti dan berpaling..Saya yang harus belajar untuk dewasa lekas..

Doakan saya teman..semoga saya istiqamah..

Nak tau tentang istimewanya kakak? Sila baca post saya pada bulan 7 Mac 2009. Itulah kakak..


2 comments:

  1. kehidupan itu berjalan dengan satu warna jika mkita tidak mewarnainya..

    ReplyDelete
  2. salam ukhti....

    qudwah terdekat adalah mereka yang mampu mengesankan kehidupan kita....

    syukurlah punya kakak sebegitu indah, akhlak dan peribadi

    rindu pula pada kakak2 ana di malaysia
    moga Allah perkemas langkah

    ReplyDelete

mohon pandangan.