Wednesday, November 25, 2009

Optimislah teman..


Saya tulis ini untuk diri saya dan kalian, pembaca yang saya kasihi..

Sungguh. Saya tulis ini kerana saya sedar bahawa ini sangat penting dalam hidup saya dan hidup manusia lain amnya. Ya, hidup. Hidup untuk menjadi manusia luar biasa. Jika sekadar ingin hidup yang tanpa hidup iaitu hidup sebagai orang biasa-biasa, yang tidak punya perasaan untuk mengubah dunia berkemungkinan bahawa hai ini bukanlah satu masalah besar bagi dirinya.

Sungguh. Saya tercampak jauh di sini, bersama manusia baru, bersama suasana baru, bersama alam baru dan paling penting bersama masyarakat baru..Dan ketahuilah bahawa saya terlalu bersyukur kerana saya belajar banyak. Sangat banyak.

Dan yang paling besar ialah, "hanya manusia luar biasa mampu mencapai kejayaan luar biasa..".

Erti kejayaan di sini cukup luas. Bukan sekadar dalam kantong akademik tetapi mencakupi hubungan sosialnya sehari-harinya. Itu yang lebih utama.

MENGAPA SAYA MEMILIH UNTUK BERKONGSI INI?

Kerana saya sedar bukan semua manusia itu dilahirkan punya peribadi manusia luar biasa. Dan saya termasuk dalam itu.

Tetapi sedarlah bahawa keperibadian itu boleh dan mesti digilap kerana mukmin yang kuat tidak betah menjadikan dirinya penyebab kelembapan DnT. Optimislah dan positiflah dalam kehidupan anda.

Saya dulu seorang yang terlalu sensitive dan mudah terluka. Terlalu mudah merajuk dan murung. Senang menangis atas alasan remeh dan tidak betah untuk menerima teguran lebih-lebih lagi daripada seorang ibu kerana bagi saya (ketika itu), apabila ibu menegur bermakna ibu membenci saya dan mencampak saya jauh. Saya juga sering merasakan bahawa keluarga tidak menyayangi saya.

Alhamdulillah saya punya ibu yang saya kira jarang-jarang ditemui. Menurut anda, apakah ibu saya terus memujuk dan berlembut, membelai saya atau menyapu air mata saya daripada tumpah?

TIDAK. Sama sekali tidak. Ibu tidak sama dengan ibu lembut yang lain tetapi beliau adalah ibu yang telah menyelamatkan anak-anaknya daripada terjun ke neraka hanya kerana sebab-sebab yang sukar seorang anak itu mengerti.

Bilang ibu, ibu tidak mahu seperti ibu lain yang suka memendam sehingga membawa kepada kepedihan hati. Ibu bukan seperti itu. Jika ibu terasa dengan kata-kata atau tingkah laku kami (yang sungguh-sungguh kami tidak sedar) ibu akan berterus terang kerana kata ibu, ibu takut jika ibu terasa dan belum sempat memaafkan lalu ibu pergi, maka kami ditinggalkan dalam keadaan tidak terampun.

Dan perubahan saya memerlukan tempoh yang panjang. Bukan sehari dua atau setahun dua TETAPI 18 TAHUN! 18 tahun, iaitu sepanjang saya bergelar anaknya. Setiap kali ibu berpeluang berdua dengan saya, ibu akan membentuk dengan kata-katanya yang menusuk kalbu. Pedih. Ya, siap suka dirinya ditegur, bukan?

Ibu banyak bercerita tentang realiti. Sungguh. Dalam hidup ini, orang yang tidak punya jiwa besar dan kuat tidak akan bahagia. Orang yang suka terasa dan berlebih-lebihan melayan perasaannya punya potensi untuk gila. Maaf, saya menggunakan kalimah keras ini kerana itu suatu realiti dan kalimah itu jugalah yang digunakan oleh ibu sehingga membuatkan saya berfikir panjang.

Awal saya dengar kalimah itu, saya berputus asa. Saya kira saya memang layak untuk itu kerana ketika itu jiwa saya kecil dan saya tidak merasakan bahawa saya perlu hidup untuk Islam..

Namun, apabila kematangan mula mampir dan saya sudah pandai berfikir baru saya sedar bahawa hidup saya untuk Islam. Dan Islam perlukan saya untuk meng'islah masyarakat. Jika saya punya peribadi yang boleh membawa kepada gila, apakah saya dapat memberi manfaat kepada Islam?

Bermula dengan itu saya mula belajar merendah diri. Saya mula belajar untuk positif dan optimis dalam hidup. Saya mula faham bahawa selagi mana ada manusia yang menegur, selagi itu masih ada manusia yang mencintai kita. Dan ketahuilah bahawa kita tidak selamanya benar.

Dan Alhamdulillah kini, saya nampak natijahnya. Saat saya tercampak jauh, saat saya dikelilingi oleh manusia-manusia asing, saat saya berada di alam asing dan saat saya bergaul dengan masyarakat asing, ketika ini baru saya sedar betapa penting untuk anda selalu optimis dan positif kerana kehidupan tidak selalu menjanjikan kebahagiaan.

Sebagai mana kata-kata dalam Laskar Pelangi,"Hiduplah untuk memberi sebanyak-banyaknya bukan menerima sebanyak-banyaknya.."

Sungguh. Belajarlah untuk menerima pandangan, nasihat dan teguran manusia kerana selalunya mereka lebih 'arif dengan tingkah kita dan berlapang dadalah serta bersyukurlah kerana masih ada manusia yang berhajat untuk membentuk kita.

Doakan saya teman..


2 comments:

  1. perubahan memakan masa yang panjang.. terlalu menyiksakan.. namun..perlu diyakini.. janji Allah itu benar.. Allah akan menolong orang yang menolong agamanya, muhammad:7

    ReplyDelete
  2. aii...mcm untuk aku jer post nie..huu~bagos2...barakallahufiik ya ukhti..jemput laa singgah blog aku yg ang dah lama tak jenguk tu...hihi..

    ReplyDelete

mohon pandangan.