Wednesday, June 20, 2012

Our SuperHeroes.

Membesar dengan kisah-kisah manusia hebat yang diceritakan bonda setiap malam sebelum tidur membuatkan saya sangat mencintai mereka.

Abu Ubaidah alJarrah r.a, Bara' Malik alAnsori r.a, Abu Bakr asSiddiq r.a, Umar alFarouq r.a, Khalid alWalid r.a, Mus'ab Bin Umair r.a, Ja'afar Bin Abi Talib r.a. dan ribuan bintang-bintang lain yang menyinari lipatan sejarah dunia. Mereka manusia hebat. Mereka manusia terpilih yang telah meredhai Allah dan Allah meredhai mereka.

Mereka dijamin syurga semenjak masih hidup. Malah, mereka menjadi pendamping dan pendokong Rasulullah s.a.w. belahan hati yang selayaknya kita cintai.

Namun, zaman itu telah berlalu. Jauh. Terasa sangat jauh untuk kita kejar mencontohi. Malah terasa suasana jauh berbeza. Jahiliyyah semakin zalim dan kejam. Iman terus menerus dicalari dan ditusuk.

Maka akan terluah penuh lelah, "mereka hebat kerana mereka sahabat Rasulullah.. Mereka berada di zaman yang jahiliyyahnya adalah kebodohan dan batu. Tetapi jahiliyyah hari ini lebih dahsyat membunuh..

apakah mungkin kita akan terpelihara seperti mereka?"

Mereka Ikhwanku, Kalian Sahabatku.


Sheikh Raed Solah

Pernah suatu hari, ketika sahabat-sahabat sedang duduk bersama Rasulullah s.a.w, baginda menyebut, "aku merindui ikhwanku..". 

Suasana di majlis pertemuan itu hening sejenak. Semua yang hadir diam membatu. Mereka seperti sedang memikirkan sesuatu. Lebih-lebih lagi Saidina Abu Bakar.

"Apakah maksudmu berkata demikian wahai Rasulullah? Bukankah kami ini saudara-saudaramu? " Saidina Abu Bakar bertanya penuh tanda tanya.

"Tidak, wahai Abu Bakar. Kalian adalah sahabat-sahabatku tetapi bukan saudara-saudaraku (ikhwan)," suara Rasulullah bernada rendah.

"Kami juga ikhwanmu, wahai Rasulullah," kata seorang sahabat yang lain pula.

Rasulullah menggeleng-gelangkan kepalanya perlahan-lahan sambil tersenyum.

Kemudian baginda bersuara, "Saudaraku ialah mereka yang belum pernah melihatku tetapi mereka beriman denganku sebagai Rasulullah dan mereka sangat mencintaiku. Malahan kecintaan mereka kepadaku melebihi cinta mereka kepada anak-anak dan orang tua mereka."

Pada ketika yang lain pula, Rasulullah menceritakan tentang keimanan 'ikhwan' baginda: "Siapakah yang paling ajaib imannya?" tanya Rasulullah.

"Malaikat," jawab sahabat.

"Bagaimana para malaikat tidak beriman kepada Allah sedangkan mereka sentiasa hampir dengan Allah," jelas Rasulullah.

Para sahabat terdiam seketika. Kemudian mereka berkata lagi, "Para nabi."

"Bagaimana para nabi tidak beriman, sedangkan wahyu diturunkan kepada mereka."


"Mungkin kami," celah seorang sahabat.

"Bagaimana kamu tidak beriman sedangkan aku berada ditengah-tengah kau," pintas Rasulullah menyangkal hujah sahabatnya itu.

"Kalau begitu, hanya Allah dan Rasul-Nya sahaja yang lebih mengetahui," jawab seorang sahabat lagi, mengakui kelemahan mereka.

"Kalau kamu ingin tahu siapa mereka? Mereka ialah umatku yang hidup selepasku. Mereka membaca Al Quran dan beriman dengan semua isinya. Berbahagialah orang yang dapat berjumpa dan beriman denganku. Dan tujuh kali lebih berbahagia orang yang beriman denganku tetapi tidak pernah berjumpa denganku," jelas Rasulullah.

"Aku sungguh rindu hendak bertemu dengan mereka," ucap Rasulullah lagi setelah seketika membisu.



.......

Bukankah sangat cantik kisah ini? :')

Air mata pasti bergenang setiap kali ruh kerinduan baginda s.a.w menguasai. Benar. Yang dirinduinya adalah ummat hari ini. Kita. Dan mereka yang turut sama mengimani ketauhidan tersebut.


Ikhwan Yang Hebat Terus Dilahirkann Bukankah Kekuatan Itu Bukan Mustahil?




Ismail Haniyyeh
Perdana Menteri Palestin yang paling digeruni Israel.


Ketika saat kita merasakan untuk mencontohi para salafussoleh itu sesuatu yang mustahil, lantas selongkarlah dunia. Kita akan menemenui suatu kelompok yang hidup sezaman dengan kita serta merempuh jahiliyyah yang sama dahsyat dengan kita, namun mereka mampu menjadi bintang-bintang bersinar yang menyinari dunia Islam.

Sungguh. Apabila mengalami suatu fatrah yang cenderung futur, maka kisah-kisah mereka akan saya selongkar di internet. Lantas jadi malu dengan diri sendiri.


Mereka tumbuh dari rimbunan masyarakat rosak yang sama. Bahang matahari jahiliyyah yang terik tetap sama pedih membakar. Namun mereka mampu tumbuh subur sebagai pohon terbaik seluruh alam. Buah mereka menyegarkan manusia yang kehausan. Bunga mereka harum disebar angin bayu ke serata dunia. Rendang mereka meneduhkan musafir yang lelah berjalan.


Hebatnya mereka acuan Tauhid dan Iman. Dan benarlah seperti apa yang disabda baginda s.a.w. 1400 tahun yang lalu:


Akan senantiasa ada satu kelompok dari umatku yang berperang di atas urusan Allah. Mereka mengalahkan musuh-musuh mereka. Orang-orang yang memusuhi mereka tidak akan mampu menimpakan bahaya kepada mereka sampai datangnya kiamat, sementara keadaan mereka tetap konsisten seperti itu." (HR Muslim)

Maka, bukankah sesuatu yang rugi jika kita tidak berusaha mencontohi mereka?


Wahai Anak-Anak, Merekalah SuperHeroes mu!

Menjadi sesuatu yang memalukan jika hari ini, anak-anak kita masih didedahkan dengan superhero-superhero ciptaan jahiliyyah seperti Batman, Ben10, Naruto, Supeman dan sebagainya yang palsu dan sia-sia sedangkan dalam masa yang sama ada peribadi-peribadi mulia yang lebih layak untuk diangkat untuk dicontohi.


Recep Tayyip Erdogan
Perdana Menteri Turkey

Ketika awal AKP memenangi kerusi parlimen Turkey, 2002 saya masih di bangku sekolah rendah. Namun akibat minat terhadap fakta dan sejarah, maka kisah mereka telah saya korek.


Walaupun perjalanan AKP adalah sangat panjang, namun dunia baru terledak dengan keberanian tokoh ini selepas peristiwa di awal tahun 2009 apabila Erdogan dengan berani menempelak Presiden Israel dalam World Economic Forum sebelum keluar sebagai tanda bantah terhadap serangan Gaza.

                     

The most adorable man in the whole world!

Kisah Lanjut: Recep Tayyip Erdogan 



asSyahid Furkan Dogan

Pemuda ini sebaya saya. Dan jujur, saya malu untuk mengaku. Kerana beliau telah 2 tahun berada di dalam syurga, sedangkan saya masih bergelumang dengan dunia.

Antara kata-kata akhir yang dicatat sebelum kesyahidannya yang membuatkan saya rasa terpukul,

"It is the last hours to martyrdom, insha'Allah. I am wondering if there is a more beautiful thing. The more beautiful thing is only my mother, but I'm not sure. The comparison is very difficult. Martyrdom or my mother? Now, the hall has been evacuated. So far people were not serious, but they have become serious recently.

Bukankah itu bukti bahawa jiwanya terpelihara sehingga hanya ada 2 perkara yang paling dicintainya iaiatu syahid dan ibunya sendiri.

Sungguh. Saya malu dengannya.

Kisah lanjut: Furkan Dogan.



Bulent Yildirim
Presiden NGO kebajikan yang melangkaui bangsa dan sempadan, IHH.

Dizinkan Allah untuk terlibat dalam kerja-kerja sukarelawan bermula semasa perang Bosnia 1995. Seterusnya secara serius bergerak membantu kerja-kerja amal kebajikan dan jihad. Dan yang pastinya menjadi antara tokoh yang sangat hajat untuk saya temui..T_T


IHH termasuk dalam senarai Persatuan Radikal dan Terroris oleh pihak Israel, namun itu bukan sesuatu yang menghalang.Dan hari ini, kita mampu lihat IHH menjadi pihak pertama dalam mana-mana kawasan saudara Muslim yang memerlukan.


Semoga Allah memberkahi mereka dan memuliakan mereka dalam kalangan makhluk langit insyaAllah.


Kisah Lanjut: Bulent Yildirim.


asSyahid Yahya Ayyash

Antara engineer terawal Bridge alQassam (sebelum Muhannad). Syahid ketika berusia 30 tahun dalam tahun 1996 dengan cara kotor iaitu asSyahid telah diberikan telefon mudah alih (handphone) yang dicipta bersama bom jangka melalui orang kepercayaan beliau oleh pihak Israel. Apabila asSyahid menggunakannya, satelite Israel mampu mengesani sekaligus mengaktifkan bom tersebut.

asSyahid menjadi orang yang paling dikehendaki Israel selama 3 tahun selepas berjaya merancang misi yang membunuh lebih 90 orang tentera Israel.

Kisah Lanjut: Yahya Ayyash.




asSyahid Muhannad atThohir
engineer ke4 Bridge alQassam.

Syahid pada tahun 2002 ketika umurnya 26 tahun setelah berjaya menjadi orang yang paling dikehendaki oleh Israel kesan kehebatannya yang bertanggungjawab merancang pembunuhan lebih 100 orang tentera Israel.

Ketika pihak Israel mahu membunuhnya, mereka mengepung bandar yang telah dikosongkan dengan segala kekuatan kereta kebal-kereta kebal, helikopter-helikopter dan tentera-tentera yang lengkap manakala asSyahid cuma bersama seorang sahabatnya. 2 orang berhadapan kekuatan jentera besar musuh, bukankah itu sesuatu yang sepatutnya memalukan pihak musuh?





Abdul Razak Thollas

Abdul Razak merupakan salah seorang tentera Syria yang keluar semenjak di awal kebangkitan dan menyertai Tentera Pembebas Syria. 

Dan sekarang beliau memimpin sebuah angkatan batalion yang diberi nama alFarouq.

Semoga Allah memenangkan mereka ke atas kezaliman Basyar dan juga menghadiahkan mereka sebaik-baik pengakhiran iaitu syahid.



video pemuda hebat .



Saya memberi namanya Umar Huriyye.

Sangat mendoakan agar suatu hari nanti, saya mampu melahirkan putera secekal dan sehebatnya. Sungguh-sungguh.

Baru berusia 4 tahun, namun telah menjadi mujahid yang berjiwa besar. Umar yang lantang dengan suara comelnya telah menyaksikan sendiri bondanya dibunuh di hadapan mata. Tidak seperti kanak-kanak yang lazimnya akan fobia dan kemurungan, Umar bahkan semakin sedar dan faham apa itu perjuangan yang mendewasakan.

Wahai Umar, melihat kamu yang hebat, membuatkan saya terfikir, alangkah bagusnya jika dapat saya ketahui rahsia kehebatan ayah bondamu sehingga lahirnya kamu, sang mujahid kecil berjiwa singa.

:')



anak ajaib.

Penutup: Mujahadah Melahirkan Mujahid.


Malu untuk mengaku, tetapi saya menyimpan satu impian yang besar. Mungkin terlalu besar sehingga saya merasakan sesuatu yang mustahil untuk terjadi. Namun terus mendoakan semoga Allah memakbulkan impian saya yang penuh kelemahan.


Impian saya, semoga dari rahim ini lahirnya manusia-manusia yang hebat. Mungkin jika belum termakbul untuk anak-anak, saya tetap mendoakan semoga generasi yang seterusnya akan diizinkan Allah.


T_T


Dan pastilah, persiapan untuk membina mujahid-mujahid itu mesti dimulai sekarang. Semoga Allah menguatkan.



Norman Finkelstein
Antara tokoh non-muslim yang sangat saya kagumi. 
Semoga Allah menghadiahkan beliau kemuliaan Islam. Ameen.


nota kaki:
-Bagaimana mahu sentiasa menjadi muslim yang terbaik? T_T


-Ramadhan semakin hampir. Mari terus berusaha melakukan persediaan yang terbaik. Semoga dikuatkan untuk peroleh ijazah Taqwa yang cemerlang insyaAllah.



3 comments:

  1. Assalamualaikum, Hasna'.

    Alhamdulillah. Terima kasih atas post dan artikel yang sangat-sangat-sangat baik ini. Memberikan suatu suntikan buat jiwa ini.

    Semoga Allah rahmati Hasna'
    Daripada kami sekeluarga. Doakan Mukhlisah selalu.

    BroHamzah

    ReplyDelete
    Replies
    1. wlkm wbt.

      semoga Allah redha iAllah.
      ameen3x iAllah.

      sampaikan salam buat kak yam dan bubu ya! =)

      Delete
  2. Assalamualaikum hasna'

    akak suka baca cerita tentang tokoh2 zaman kini yang imannya teguh tak tercalar dengan hitam dosa noda dunia.

    nak rekemen 1 buku yg sangat menarik :)
    tajuk : Mozaik Syuhada' Ikhwanul Muslimin hasil tulisan Sayyid Muhammad Nuh.

    selamat mencari dan menikmati kisah-kisah benar itu :)

    ReplyDelete

mohon pandangan.