Thursday, February 4, 2010

Jelajah Jordan 2

Seperti yang telah saya janjikan, sebahagian daripada gambar-gambar jaulah tarbawi saya telah diupload. Semoga kalian mendapat manfaatnya..

Hari pertama.
ke Ajloun dan Jarash. Gambar-gambar tidak disediakan. Malas..hehe. Jika anda berminat untuk melihatnya, sila ikuti post lawatan markaz lughah saya.

Hari kedua.
Bertolak ke Petra dari Amman melalui dessert highway.



Sedikit membosankan. Sepanjang 4 jam hanya menatap pasir putih yang melaut..huu..Rindu pada pokok menghijau sepanjang highway di Malaysia..



Singgah sarapan di perhentian. Makcik: "Mana pinggan?"
Kami hanya ketawa. "Sini makan roti tak ada pinggan makcik..cicah macam tu ja.."

Kemudian menuju ke Air mata nabi Musa.




Di bawah batu besar itu mengalirnya mata air yang tidak berhenti sejak zaman nabi Musa a.s..

Destinasi seterusnya, Petra..














Teater ini boleh menampung 4000 manusia dalam satu-satu masa.







Empangan air pada zaman tersebut..


Makan malam di Aqabah..

Hari ketiga.

Di Aqabah.


Tiang bendera yang saya ceritakan..



tak nampak apa-apa pun..


bergelora


israel..


Tiang bendera yang dimegah-megahkan..




fakta-fakta bendera yang pernah digunakan pada zaman silam..





Kota Aqabah

Kemudian kami bergerak ke Wadi Rum..






Tulisan tinggalan zaman kaum Tsamud


Lawrence Spring





check point kedua..tak ingat nama. sila lihat semula post penceritaan saya.





alamak, terbalik pula..
nama saya di atas pasir (kak yam buat atas salji, saya atas pasir..huhu)









Saya dan kak 'Adnin..Tang tolong tangkapkan

Hari keempat.

Pergi ke Muzium kereta diraja Jordan..
Banyak gambar sebenarnya tetapi saya tidak berminat untuk berkongsi. Hanya gambar-gambar kereta dan motorsikal.





Tiga bangunan di belakang muzium tersebut. Diambil semasa berjalan-jalan sementara menunggu muzium dibuka.


Makcik dan pakcik yang sporting+kelakar


Raja Hussein, ayah kepada raja Abdullah II sekarang..majoriti kenderaan di dalam muzium ini adalah milik 'beliau'..




Palestin yang terluka..


masjid yang bersebelahan dengan makam nabi Yusha..




Suatu ketika dulu, di sinilah masjid dan tempat tinggal nabi Yusha dalam tempoh yang agak panjang sebelum memasuki kota BaitulMuqaddis.



penjaga makam tersebut, sedang bercerita..


makam nabi Syu'aib a.s...



Wadi Syua'ib


di Laut Mati..




sapu lumpur yang berkhasiat tinggi..





Garam di merata-rata...





sunset di Laut mati..Subhanallah..cantiknya..

Hari terakhir.
Di Philadelphea.




Kuil Hercules..



menara semasa zaman Salahuddeen alAyyubi..



church semasa zaman Rom..




Istana semasa zaman Umayyah







baju besi yang digunakan oleh tentera Islam..




Tiba di Gua Ashabul Kahfi.


Ainun diberi jubah sebab pakai seluar..kelakar..


masjid yang dibina oleh kerajaan Jordan..


Pintu masuk gua yang telah diubah suai dari zaman berzaman..




Cahaya dari lubang kedua..


makam 3 orang daripada mereka..


Dikatakan bahawa tempat 2 makcik yang berdiri tu la tempat pemuda-pemuda mukmin itu berbaring..





Di Qasr Amra.








Tempat air dimasak untuk permandian wap panas. Ustaz kata macam sauna sekarang..



Telaga yang sangat dalam..





Di Qasr Kharranah.






Ustaz mempromosikan syarikat travel beliau..(",)



Rekaan asal bahagian dalam bangunan



kakak-kakak dari Mesir yang sangat baik..





Alhamdulillah..saya kira ini adalah jaulah tarbawi yang sangat bermakna..Semoga Allah redha..

Doakan saya teman..

*mak, nanti hasna' tunjuk gambar-gambar yang selebihnya di rumah ya..

No comments:

Post a Comment

mohon pandangan.