Wednesday, March 17, 2010

Pinjam-(pulang x ujian) = hamba..


ujian hadir bersama cintaNya..

Saya sengaja menolak tepi sebentar kitab-kitab yang jenuh ditatap setiap hari bagi menghadapi peperiksaan pertama sem kali ini agar bisa jari jemari ini mencoretkan sedikit bicara buat diri saya khusunya..

Entah, hari-hari yang dilalui akhir-akhir ini menenggelamkan saya dari fitrah kehambaan. Sungguh. Perjalanan kehidupan tidak berubah, tetap belajar, tetap bermu'amalah, tetap merencana cuma tanpa bersamanya syu'ur bahawa semua itu punya garis panduan untuk diganjar. Semua itu punya piawaian..

Ibadah dan ketaatan seakan-akan cuma suatu penyusunan hidup yang telah teratur. Seakan telah tertulis sebagai jadual harian.. meniti hari-hari yang tampak konsisten zahirnya namun jika diselak dalam, hati ini jerih untuk tunduk sebagai hamba yang faqir..

Dan beberapa hari yang lalu, Allah mengizinkan kembali hati ini untuk kembali hidup dengan khabar musibah yang menimpa..Ayah teman kemalangan parah, pelajar muda meninggalakan dunia dan yang paling hampir, dua sahabat sefikrah diizinkan Allah menempuh ujian berat..

Sungguh. Siapa cinta pada kepedihan?

Jika dilihat dari mata manusia yang cuma dicipta, rasa sakit saat ujian itu membalut. Rasa perit untuk terus hidup. Rasa rendah untuk terus bangkit.

Namun..bukankah kita cuma hamba yang sedang dinilai?

"Apakah kamu mengira kamu akan dimasukkan ke syurga sedangkan kamu masih belum diuji?"

Ujian bukti Allah cintakan kita.

Ujian bukti Allah tidak mahu melepaskan kita jauh.

Ujian bukti Allah megah mengkhabarkan,"aku selalu mendengar kamu"

Ujian bukti Allah gembira berkata,"aku sengaja mahu melihat kamu istimewa"

Sungguh. Ujian itu kelat dan perit menusuk. Namun, apakah ada balasan yang lebih istimewa selain pandangan ihsan Allah?

Saya selalu takut saat menempuh tempoh yang lapang tanpa kepayahan. Terasa bagai tanpa kepedulian Allah untuk membantu saya merapatiNya. Terasa seakan Dia sudah tidak enak untuk mengusap rintihan..

Pernah ada sahabat yang bertanya kepada Saidina Ali, "mengapa kamu menangis sedemikian rupa wahai Ali?". Jawab Ali dengan rembesan air matanya, "Aku tidak diuji Allah sudah lebih 3 hari. Aku sangat takut andai Allah telah meletak aku jauh..".

Lalu saya titipkan bicara buat kalian yang sedang dipandang penuh istimewa oleh sang Pencipta, rebutlah peluang itu.

Cuma Dia satu-satunya paling mengerti luluh jantungmu. Hanya Dia satu-satunya yang bisa tahu ngongoian hati kamu tanpa perlu meluahkannya keluar..

Tika diuji adalah saat hijab kamu dengan Allah terbuka luas. Sungguh. Apakah ada detik lain yang lebih indah melainkan detik itu?

Saya berkongsi bersama housemate dalam perjalanan ke kelas tambahan semalam.

"Kita lihat seakan-akan dia penuh kasihan diuji. Kita lihat dia dengan penuh simpati. Tetapi kita lupa untuk simpati pada diri kita yang tidak diuji ini..

Dia diuji perit. Tapi kalau dia redha, Allah akan bersihkan semuanya seakan-akan dia masih baru hidup. Apakah punya ganjaran yang lebih membahagiakan selain Allah bersihkan kita?

Tetapi kita yang Allah terus biarkan ni lebih bahaya..sepatutnya kita yang perlu disimpati.."

Sungguh. Pinjaman, pulangan dan ujian menambahkan lagi keyakinan, bahawa kita cuma hamba. Setiap nadi dalam genggaman Allah. Namun, mengapa payah mahu selalu sedar?

Wahai hati, takutlah kamu saat tanpa keperitan hidup..Kerana kesenangan itu melalaikan.

Doakan saya teman..

*alQuds meniti detik..sampai kapan kita mahu lena?

No comments:

Post a Comment

mohon pandangan.