Saturday, March 13, 2010

bisakah Dia kita cinta selalu?


indahnya menjadi si kecil yang selalu bersih..

Khamis yang lalu, halaqah cinta kami menganjurkan iftar jama'ie bagi ahli sakan Yarmouk. Awal perancangan, agak ragu-ragu memikirkan, apakah bisa berjalan elok? Kami hanya sempat memutuskan ketika malam program qiyamullaih minggu lalu..

Namun penyusunan Allah Maha Cantik..

Walaupun sedikit kelam kabut dengan ketibaan bahan-bahan yang agak lambat, namun segalanya bisa teratur dengan bantuan Allah..

Ramai sahabat-sahabat yang hadir walaupun tidak mencapai angka penuh ahli sakan. Sahabat-sahabat yang tinggal di luar turut sama memenuhi jemputan. 4 ekor ayam yang dimasak habis semuanya..Alhamdulillah..

Selesai menjamu makanan berat, diadakan pengisian dengan penceramah jemputan khas iaitu kak Arikah, timbalan Presidan MMY dan saya sendiri sebagai pengerusi majlis pada malam yang santai itu..

Tajuk yang dipilih ialah 'Kepentingan hubungan dengan Allah dalam kehidupan hamba Rabbani'.

Kenapa ya saya senang memilih tajuk ini?

Selalu pengisian yang dihadiri, lebih kepada tajuk luaran seperti 'mencintai Rasullullah' , 'akhlak' dan lain-lain tanpa masyarakat belum bisa memahami mengapa semua itu penting dan bagaimana semua itu bisa subur mekar dalam kehidupan..

Sebagai kesimpulan malam itu, saya berkongsi..

"mengapa hubungan dengan Allah ini penting? kerana itu yang dinilai Allah.. kerana itu yang menentukan kondisi hati kita.. hubungan dengan Allah ini, cuma kita dan Allah yang bisa tahu."

Saya tambah kemudian..

"Saat kita membaca kisah sahabat-sahabat, kisah Rabiatul Adawiyah (sebelum itu ada yang berkongsi tentangnya), kita akan rasa betapa jauh berbezanya kita dengan mereka, kita akan rasa lemah, kita akan rasa tak layaknya, namun ketahuilah, dalam kondisi hari ini, mukmin tidak dinilai kekuatan hatinya jika dia duduk cuma di dalam hutan atau gua, tetapi mukmin yang bisa memelihara keelokan hatinya saat dia dikelilingi oleh jutaan masyarakat yang teruk.. Allah pilih kita tercampak dalam zaman ini dalam suasana mayarakat yang dahsyat hari ini, dalam masyarakat yang cintakan dunia, dalam masyarakat yang memilih suka-suka namun, Allah pilih hati-hati kita untuk menjauhi semua itu, untuk memilih hidup yang berbeza tidakkah Allah pandang itu?"
Saya lihat wajah-wajah mereka yang bersih. Sungguh. Saya cinta mereka..

"Jika dilihat daripada pandangan biasa, sudah tentu kita senang melihat orang yang ber'dating' di luar suka untuk merasai itu sama, namun dengan pandangan iman, kita tolak itu, Tidakkah Allah pandang? Apakah Allah itu zalim dengan menciptakan kita mencintai dunia namun Dia gariskan panduan yang menghalang? Apakah Allah itu zalim?" "Tidak sama sekali, kerana dengan kepayahan kita itu yang Allah pandang untuk Dia mencintai kita.."

"Lalu kerana itu,
kita perlu 'izzah dengan pemilihan Allah ini..
Memang kita akan selalu jatuh
namun itu fitrah penciptaan kita
dan untuk meraih cinta Allah itu la
menyebabkan kita harus selalu bangkit"



Saya lihat wajah satu persatu mengangguk..Ya Allah..kuatkan kami..Saya mahu mereka faham, betapa pemilihan mereka untuk hidup begini tidak sia-sia..Saya mahu mereka sedar bahawa Allah itu sangat mencintai mereka. Saya mahu mereka yakin bahawa pemilihan mereka adalah pemilhan yang tepat dan mereka perlu 'izzah dengan itu.

Di akhir titipan,

"kalau di MATRI dulu, kami selalu saling mengingatkan meskipun antara jiran sebelah meja, 'jaga HDA..'
'jangan lupa HDA'
nak tau apa tu?
Hubungan Dengan Allah.."

Saya lihat mereka terseyum dan mula saling membisik, "HDA..HDA..HDA".

Maaf saya hanya bisa berkongsi sebahagian sahaja perkongsian malam itu. Dan mungkin penyusunan ayat saya malam itu sedikit berbeza dengan apa yang ditulis..

Hari yang berikutnya, saya dan beberapa ahli sakan yang lain mengikuti kursus Perubatan Islam di Mu'tah. Ketika kami menunggu teman yang lain bersiap, kak Hafizah, senior setahun saya membuka bicara, sambungan pengisian semalam..

"Hasna', cerita robot awak sangat terkesan. Akak masih ingat sampai sekarang. Sebelum tidur tadi teringat, pastu time bangun tadi pun teringat lagi..Sebab ada relate dengan kehidupan akak.."

Alhamdulillah..Saya cuma senyum. Dalam hati "Wahai kak Hafizah, bukan sahaja relate dengan kehidupan akak, tetapi kehidupan hasna' dan kehidupan semua muslim yang menyedarinya"

(kisah robot yang pernah saya kongsikan dalam post 'Allah pandang itu')

Sungguh. Allah selalu mencintai kita..namun, bisakah kita mencintai Allah selalu?

Doakan saya teman..

No comments:

Post a Comment

mohon pandangan.