Tuesday, November 22, 2011

Cerita Bonda Di Jordan 4

*untuk tatapan kakak dan abang.

Kenangan 9 Nov 2011: Kerdil di bumi Petra.

Aqabah.

Pagi itu sebelum bersarapan, sempat menyulusuri kaki pantai kota Aqabah. Mengadap bumi Palestin terjajah di balik laut sana. Bergambar satu dua keping (atau lebih).

Membawa bonda dan adik ke tiang bendera Revolusi Arab kebanggaan rakyat Jordan. (dikatakan sebagai tiang tertinggi di dunia: konon). Aneh melihat mereka bangga dengan kejatuhan sebuah khilafah Islam. Malah bagi bangsa arab ini, kerajaan Uthmaniyyah merupakan penjajah.

Di situ juga terletak kubu Aqabah yang pernah diserang oleh Lawrence of Arabia dalam siri gerilanya menentang khilafah. Kejatuhan Aqabah yang merupakan benteng keselamatan bahagian selatan sedikit sebanyak menganggu sistem pertahanan khilafah.

berlatar belakangkan bendera Revolusi Arab yang dipandang gah.


Maklumat lanjut, boleh kaji. Kerja rumah untuk anda.^^.

Bersarapan sebelum bergerak ke Petra.

Petra.

Jujur. Menjelajah Petra bersama bonda benar-benar membuatkan saya tersentuh.

Menapak perlahan-lahan, terlihatnya bonda begitu teruja dan kagum.

gambar yang akan melekat dalam hati saya selamanya.


Binaan-binaan yang diukir dan dipahat dari gunung-gunung kukuh. Mempamerkan betapa dahsyat kekuatan tenaga dan seni bina zaman kaum Tsamud.

Sepanjang perjalanan tidak henti-henti bonda mengulang tahmid dan tasbih. Malah ayat-ayat alQur'an yang menyebut pertanyaan "apakah kamu tidak berfikir?" dan seumpamanya meniti di bibir bonda. Sehingga saya sendiri sebak.

Nampak bonda benar-benar teruja.

"bersyukur sangat Allah izinkan mak datang ke sini..melihat kehebatan dan kebesaran Allah. Tetapi betapa mereka tidak berfikir dan taknak menyembah Allah..

bila melihat mereka yang Allah hadiahkan keistimewaan dan kelebihan sebegini hebat, boleh dihancurkan .. apalah sangat dengan kita yang tiada apa-apa.."

Melihat bonda. Ada lelehan air mata di wajahnya.

SubhanaAllah. Saya jadi malu sendiri. Betapa keras hati saya sehingga tidak tersentuh seperti mana tersentuhnya bonda. Merasai ibrah namun tidak benar meresap sehingga memerah mutiara itu.

Berhenti sebentar di tepi laluan.

"siapalah mak untuk mendapat kenikmatan seperti ini. Allah hadiahkan untuk memperlihatkan bahawa Allah itu hebat dan berkuasa atas segala sesuatu..kita ni tiada apa-apa.."

Ucap bonda sambil mengesat pipi yang basah.

Sungguh. Jauh di sudut hati, terlalu bersyukur kerana memiliki bonda mukminah yang mampu menjiwai sehingga sedemikian rupa.

Berjalan perlahan-lahan sambil berhenti di beberapa port, akhirnya tiba di perhentian sebelum mendaki anak-anak tangga ke lokasi 'End Of The World".

Saya yang belum tiba di puncak sana, teruja. (first time pergi tidak larat untuk mendaki ^^#).

Namun Allah izin bonda dan adik tidak berpeluang untuk naik atas faktor kesihatan. Apatah lagi kasut bonda tidak mengizinkan. (dan akhirnya tapak kasut itu hancur).

Sungguh. Berdiri di puncak tinggi itu sangat membuatkan diri menyaksikan keajaiban ciptaan Allah.

Surah Ali Imran ayat 190-191 bermaksud: 'Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan pergantian malam dan siang, terdapat tanda-tanda (kebesaran) Allah bagi orang yang berakal. Iaitu orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri, duduk, atau dalam keadaan berbaring, dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata), "Ya Tuhan kami, tidaklah Engkau menciptakan sesuatu dengan sia-sia; Mahasuci Engkau, lindungilah kami dari azab neraka.'

someone capturing this without my sighted.

(nak tunjuk valley di bawah)


Betapa tidak ada apa-apanya kita pada pandangan mata Allah. Namun sangat sedikit kita berfikir dan takut untuk mensyirikkannya.

Hajat untuk bergerak ke puncak lain dibatalkan apabila bonda telefon berpesan untuk lekas-lekas turun dan menceritakan bahawa tapak kasutnya telah tercabut. ^^.

Sampai di tanah datar, terlihat bonda dikerumuni oleh arab-arab badwi yang mendesak untuk menaiki keldai mereka. Kasihan melihat bonda dan adik.

Alhamdulillah terlepas juga selepas muroqib bertegas.

Bergerak keluar dari kelompok arab yang ganas itu. Adik sedikit kecewa kerana harapannya untuk menaiki unta tidak kesampaian kerana unta telah tamat shif kerja ^^#. Hanya tinggal keldai-keldai.

"tak apalah..keldai pun keldai la..tak payah jalan kaki".

First experience riding the donkeys. Comel pula rasanya. Selalu ketika ayah ada, hanya aktiviti menunggang kuda.

Namun khidmat terhenti di ''The Treasury". Terpaksa berjalan kaki sehingga ke kawasan luar. Langit semakin gelap dan akhirnya hanya bulan yang menemani perjalanan keluar kami.

Kasut bonda yang hancur ditinggalkan sebagai kenangan dalam tong sampah Petra. Meminjam selipar muroqib. Comel.^^.

Bergerak ke Amman untuk menikmati makan malam di Mecca Mall sebelum bertolak pulang ke Irbid.

Tiba di Irbid sekitar jam 12 malam.

Bersambung..

Nota kaki:

-mungkin telah tiba masanya untuk saya membuat keputusan.

2 comments:

mohon pandangan.