Friday, November 25, 2011

Cerita Bonda Di Jordan 6

Kenangan 19 Nov 2011: Berkelah di pinggir Medan.

Pagi itu sempat menyiapkan sarapan untuk dibawa bersama. Nasi lemak ayam goreng. Mencuba resepi nasi lemak tumis dan diletakkan halba berserta daun pandan dan serai.

Bergegas bersiap bila muroqib telah tiba menjemput.

Ma'rakah Yarmouk.

Hujan renyai-renyai di bandar Irbid nampaknya tidak sama di bumi Yarmouk yang cerah mentarinya.



Menghampar tikar sebelum pergi ke gigi valley. Angin sejuk menemani kami mentadabbur seerah peperangan itu. Imaginasi lautan tentera Islam dan tentera Rom bersama bunyi percikan bilah-bilah pedang.




bonda dan adik (bersama handphone siapa entah)


Sungguh. Di sini 2 pemuda yang dekat di hati saya; Khalid alWalid dan Abu Ubaidah Amir alJarrah bergandingan. Lantaran dalam peperangan ini merupakan peperangan pertama Khalid tidak bergerak sebagai komander selepas watikah perlantikan bertukar tangan ke Abu Ubaidah alJarrah.

"wahai anak, di sana pernah berdirinya Khalid alWalid. Dan di sana juga pernah berdirinya Abu Ubaidah.. semoga aku bisa mendidik diriku dan mendidik kamu untuk melahirkan jiwa pemuda seperti mereka insya-Allah..".



Keunikan Perang Yarmouk.
Perang Yarmouk merupakan antara perang yang mempunyai strategi tercantik dalam sejarah perang di dunia.

Boleh rujuk sini untuk animasi strategi peperangan tersebut.

Unik. Dan mengagumkan.

Malah di dalam perang ini juga ada kisah pengorbanan ukhuwah yang selalu kita bicarakan. Kisah Ikrimah Bin Abu Jahal yang saat beliau melihat betapa utuh tembok tentera-tentera Rom dan mustahil dipecahkan melainkan dengan adanya sekelompok manusia yang merempuh dan mengkucar kacirkan barisan itu, bingkas bangun dan melaung deras,
"barang siapa yang mengimpikan syahid, maka berbaiahlah dengan ku..!". lantas hampir 400 orang tentera Islam meluru datang dan kelompok inilah yang laju memacu kenderaan kuda perang mereka langsung merempuh masuk.

Merempuh masuk ke dalam lautan tentera Rom yang hampir setengah juta ramainya.

Allahuakbar.

Dan hasilnya, barisan tentera musuh pecah. Memudahkan untuk berlakunya serangan tentera Islam.
Bagaimana kisah pengorbanan ukhuwah terbabit? Masih ingat?

Saat 3 sahabat yang dahaga namun saling mendahulukan sahabat yang lain sehingga tidak ada yang sempat meneguk walaupun setitik saat bertemu dengan Allah. Betapa mahal itsar mereka.

Generasi alQur'an yang Unik. Sungguh. Terlalu dahsyat keunikannya.

Selesai menjamah, sempat mengambil sekeping dua gambar sebelum berkemas untuk bertapak di lokasi seterusnya iaitu Ummu Qays.

Ops. Tertinggal quote penting,"hasna' dah lulus masak nasi lemak..", ulasan bonda. He he.

Ummu Qays.

Hujan menyambut ketibaan kami berlima. Langit kelabu.
Berjalan perlahan-lahan kerana kata bonda, telah agak bosan melihat bongkah-bongkah batu di sini. ^^.



Details berkenaan Ummu Qays, boleh dilihat di sini.

Umm Qais has become a popular tourist attraction, a frequent destination for day trips from the capital, Amman, roughly 110 kilometres (68 mi) to the south. It is popular not only because of the extensive ruins but because its position on a high hill near the northwestern corner of the country allows for panoramic views. The Sea of Galilee and Tiberias, Israel, are visible, and just across the valley of the Yarmouk River is the southern end of the Golan Heights, claimed by and recognized asSyria,[7] but under Israeli administration since the Six-Day War in 1967. The high mountainsbordering Lebanon are visible in the distance on clear days.



Sembang-sembang sambil menikmati dinginnya angin basah. Sebelum bergerak pulang solat di rumah dan ke balad untuk membeli rempah nasi-nasi arab.

Irbid.

First time masuk kedai rempah. Tahan nafas. Pening dengan segala bau yang ada.
“nanti kahwin, hasna’ taknak beli rempah..” Saya keluh.

“memang pun, minta tolong suami yang belikan..dekat kak yam pun mak cakap macam tu, minta tolong abang ali yang belikan..benda-benda macam ni memang suami yang kena tolong.
Kita masak apa yang dibeli..”.

Yea.^^. Tidak sangka mendapat respons positif bonda.

Kemudian bergerak ke destinasi terakhir bagi memenuhi hajat bonda yang mahu menikmati jus segar. Apatah lagi ada yang menawar diri untuk memenuhi hajat bonda secara percuma. Terima kasih.

Selesai dan bergerak pulang. Sebak saat adik mengusik,
“kak hasna’, ingat lantai ni..ingat tempat yang taha pijak sekarang ni..nanti mesti kak hasna’ rindu kami..”
Muka masih tersenyum. Dalam hati..T_T.

Bersambung..

No comments:

Post a Comment

mohon pandangan.