Sunday, April 11, 2010

Masih wujudkah berhala dalam diri?

Seperti biasa, titipan ini untuk saya khususnya dan untuk kalian amnya..

Sungguh. Kepada Allah diadukan segala kelemahan diri.

Koreksi kembali hati. Masih belum terhapus lagikah berhala dalam diri?

Bukan berhala yang memenuhi Ka'abah 1400 tahun lalu. Bukan berhala yang telah dihancurkan ketika peristiwa pembukaan Kota Mekah yang mulia. Bukan berhala yang diperbuat dari tanah liat mahupun emas.

TETAPI.

Berhala yang tersembunyi bahaya dalam kehidupan sehari-hari.

Ya. Berhala yang diangkat sama sebagai matlamat kehidupan. Berhala yang menjadi pengharapan dalam beramal. Behala yang tanpa sedar merupakan tujuan yang dituju.

Masih belum terhapus lagikah berhala itu?

Keikhlasan yang mudah disebut tetapi PERIT untuk dilaksanakan. Mudah dilafaz tetapi PAYAH untuk dipraktikan. Mudah diceritakan tetapi SUSAH untuk diamalkan.

Keikhlasan dalam hidup. Untuk apa kamu dipinjamkan degupan jantung? Jika benar untuk Allah, apakah bukti yang bisa diangkat sebagai mahar?

Ya. Di mana kesungguhan dalam 'ubudiyyahmu kepada Allah? Di mana keistiqamahanmu dalam melestarikan taqwa dan iman dalam seluruh aspek kehidupan? Di mana keprihatinan kamu saat saudara sendiri meraung minta diselamatkan akidah mereka daripada terus dipalingkan? Di mana kamu saat mereka meraung pinta diselamatkan maruah dan kehormatan?

Berhentilah berkhayalkan dunia wahai hati. Dunia tidak selamanya. Tiba waktu, kamu akan dipanggil pulang membawa bersama amal sebagai harta untuk membayar nilai syurga yang mahal..

Kamu kira sudah cukupkah?

Berhentilah mengharapkan sesuatu yang belum pasti. Bersihkan ruhi agar Allah bisa kamu cinta sepenuh hati. Dia tidak terkesan jika kamu tidak mencintaiNya walau sedikit TETAPI kamulah malang jika Dia menolak kamu tepi.

Berhentilah menjadi remaja biasa yang penuh angan-angan. Tidak mahukah kamu dipandang lebih oleh Sang Maha Penguasa hari pembalasan?

Sungguh. Remaja mukmin luar biasa mahal harga..

*Jika kamu mahukan peneman hidup yang terbaik untuk kamu, tidak terfikirkah bahawa dia juga mengharapkan peneman yang terbaik untuk dirinya?

*right now, I'm start saving my pocket money. For what? Gonna to explore our 'golden ancient history of Ottoman Kingdom' in Turkey next year, biiznillah.it costs merely 600JD..hu..really looking forward for that plan..May Allah makes it real..

No comments:

Post a Comment

mohon pandangan.