Friday, December 11, 2009

Palestin sentiasa ada..

Sejarawan Yahudi: Tidak Ada Namanya "Bangsa Yahudi" dalam Sejarah

[ 10/12/2009 - 01:08 ]

Yerusalem – Infopalestina: Sejarawan Yahudi, Shalomo Sand, dosen di University of Tel Aviv, menampik adanya jejak keberadaan apa yang disebut "Bangsa Yahudi" dalam sejarah. Dia menegaskan bahwa "Israel" terlahir atas perampasan tanah warga asli tahun 1948.

Hal tersebut dinyatakan Sand pada seminar yang diselenggarakan Selasa malam di Brussel, seperti dikutip kantor berita Franz Pers. Sand mengatakan kemungkinan bahwa orang-orang Hamas adalah keturunan Daud, jauh lebih mungkin daripada kemungkinan saya adalah anak cucunya. Dia menilai bahwa"bangsa Yahudi datang dari Alkitab; artinya itu adalah suatu hayalan yang diciptaan secara fantastis.

Dia menegaskan dirinya tidak dapat menemukan di perpustakaan kampus, yang berisi ribuan buku, satu buku pun tentang sejarah yang berbicara tentang sejarah Yahudi, atau apa yang disebut tawanan Yahudi dari Palestina.

Sand kembali menegaskan dalam bukunya "Bagaimana Bangsa Yahudi Diciptakan?" – yang menimbulkan keributan setelah diterbitkan – menyangkal keberadaan apa yang disebut bangsa Yahudi. Dia menilai itu hanyalah sebuah mitos yang dibangun di atasnya negara penjajah.

Sand mengatakan, negara (Israel) lahir karena perampasan tanah warga asli Palestina tahun 1948. Dia, "Saya bukan Zionis." (seto)

Kelmarin Allah telah mengizinkan lagi untuk saya menyaksikan penyiksaan ke atas saudara saya di Palestin sana. Pedih. Hati ini bagai dikoyak. Sungguh. Saya meraung melihat saudara saya sengaja dilenyek dengan kereta sebanyak 3 kali oleh rakyat Yahudi Laknatullah.

Saya bayangkan dia adalah abang yang sangat saya kasihi. Yang saya hajatkan kesejahteraan ke atasnya. Yang saya doakan kebahagiaan ke atasnya. Tetapi apa yang telah berlaku?

Mata ini masih terbayang melihat tubuhnya digilis. Bukan sekali tetapi 3 kali! Sengaja yahudi (semoga dia dan ahli keluarganya dilaknat Allah) itu mengundur keretanya semula dan melenyek tubuh yang telah terbaring lemah. Sebelum itu dia telah ditembak sebanyak enam kali!

Kejadian itu disaksikan oleh orang-orang yahudi dan juga beberapa tentera zionis (semoga Allah binasakan mereka semua) namun seperti mana busuknya hati si pemandu itu, samalah busuknya dengan hati-hati mereka semua. Sebelum itu, senang untuk saya maklumkan bahawa itu bukan berlaku 10 tahun atau setahun yang lalu tetapi cuma beberapa hari yang lalu.

Sungguh. Sampai kapan kita mahu biarkan Palestin menderita?

Duduk dan hidup di sini banyak membuka mata saya bahawa Islam tidak akan kembali mulia selagimana ummahnya tidak rasa mulia memiliki Islam.

Ya. Majoriti yang ada di bumi Jordan ini adalah berasal dari Palestin dan semestinya sebangsa dengan mereka. Namun apa yang nampak di sini, seolah-olah mereka dan Palestin itu ibarat antara 2 planet yang berjauhan. Ibarat antara 2 dimensi dunia. Seolah-olah mereka tuli, pekak dan dungu. Maaf. Saya menggunakan bahasa yang agak keras kerana saya kira memang layak untuk mereka.

Wajah. Sosok tubuh. Bahasa. Gaya pertuturan. Dan yang paling penting akidah yang sama sewajibnya mengukuhkan sikap persaudaraan dan keprihatinan yang tinggi terhadap saudara-saudara mereka di Palestin sana. Tetapi itu tidak berlaku sama sekali.

Ketahuilah teman bahawa isu Palestin bukan isu bermusim tetapi adalah isu akidah yang harus selalu menjalar dalam tubuh ummah setiap saat.

Semalam, saat saya menonton televisyen (siaran Hamas), dan dapat menyaksikan secara langsung satu majlis meraikan orang-orang cacat akibat peperangan dan mereka masing-masing dihadiahkan oleh kerajaan Hamas kerusi roda elektronik. Sangat tersentuh dan terharu dapat menyaksikan wajah ketua mujahidin Ismail Haniyeh secara langsung. Sungguh. Mereka adalah manusia terpilih.

Dan bukan itu yang ingin saya coretkan di sini. Apa yang hajat saya kongsikan ialah kata-kata Ismail Haniyeh yang telah mencarik jantung ini sehingga melahirkan air mata cemburu terhadap mereka. Sungguh-sungguh.

Kata Ismail Haniyeh lantang:

"أنتم مكرمون في كتاب الله. أنتم مكرمون في سيرة النبويّة"


Allah..Bukankah itu benar? Bukankah bangsa Palestina sedang mengulangi kembali sejarah yang pernah dilalui oleh sahabat-sahabat semasa zaman nubuwwah dahulu?

Wahai diri, apakah sudah cukup bantuan yang kamu hulurkan untuk kemulian Islam?

Apakah kamu yakin bahawa syurga itu masih punya ruang untuk dirimu sedangkan mereka itu beribu kali ganda lebih baik dan mulia daripada kamu? Apakah kamu fikir Allah akan pandang sama?

Saya mengajak diri ini dan teman yang turut sama saya hajatkan kebahagiaan diri kalian, semoga kita sama-sama membaiki diri agar kita turut tergolong dalam golongan yang beruntung itu.. Cemburulah dan berlumba-lumbalah untuk beramal dan berkorban demi kemuliaan Islam.

Ya Allah, semoga aku dan zuriatku nanti tergolong dalam golongan pembebas Palestina. Amen..

1 comment:

  1. salam...
    entri yg mampu membangkitkan insan yg tertidur (mrk yg faham ttg isu ini..tapi semakin pudar sensitif mrk ttg ini)

    ana nk tny...
    kat mana anti tgk siaran hamas tu??
    dan kat mana anti tgk yg digilis tu??
    ada siaran spesifik kat tenet ke tv??
    tgk 2012 kat mana?? hehe
    mcm2 ana tny ni
    ~nadhirah~
    teruskan berdakwah melalui pena atau keyboard!!

    ReplyDelete

mohon pandangan.