Tuesday, December 8, 2009

Allah pandang itu..


Saya titipkan coretan ini khusus untuk diri yang tampak semakin hari semakin luntur Tarbiyah Dzatiyahnya. Yang semakin hari, semakin senang dengan dunia. Yang semakin hari, semakin gembira mengintai indahnya alam remaja biasa.

Sungguh. Bagaimana mungkin jiwa mampu terbang merdeka ke angkasa jika kakinya terikat dengan rantai besi dunia?

Saya titipkan kalimah-kalimah ini buat hati yang selalu merintih akan payahnya merempuh arus lawan dunia. Kepada hati-hati yang bergeletar derita untuk terus hidup dalam suasana indahnya manusia biasa hirup. Buat jiwa-jiwa yang selalu menangis mengadu kepada Sang Pencipta akan betapa susahnya membendung jiwanya daripada condong kepada syahwat (kelazatan) dunia dalam kondisi manusia lain enak menikmatinya..

Saya utuskan bicara ini buat saya dan kalian yang sama-sama sedang menongkah kehidupan remaja..

Manusia tetap manusia. Manusia tidak akan selama-lamanya pernah menjadi malaikat yang tidak punya nafsu dan keinginan. Manusia tetap manusia yang diciptakan Allah punya kehajatan dan punya kecenderungan.

Tidak akan ada manusia yang boleh mengaku bahawa jiwanya putih daripada dunia. (melainkan salafussoleh, tabi' serta tabi'iin. Justeru, yang saya maksudkan di sini ialah manusia hari ini)

Tidak akan ada sama sekali. Lebih-lebih lagi saat kita baru melangkah di awal kehidupan dunia. Di awal kematangan umur..

Dan Allah sengaja menjadikan dalam usia ini wujud bermacam-macam kelazatan dan keenakan yang sememangnya memenuhi kehendak jiwa dan nafsu kita. Sungguh. Allah ciptakan jiwa kita ketika ini senang untuk bergelora dan bergelojak. Senang untuk turun dan naik bagai ombak ganas di lautan dalam. Allah sengaja tumbuhkan dalam hati agar cenderung kepada cinta dan perasaan. Allah sengaja suburkan dalam jiwa agar kita suka kepada sesuatu yang menyenangkan nafsu. Allah wujudkan dalam hati perasaan mudah tertarik dengan hiburan. Perasaan cintakan kehidupan khayalan yang angan-angan cuma..

Namun wahai diri,

Persoalannya, apakah Allah ciptakan semua itu dengan sia-sia?

Adakah Allah sengaja wujudkan semua itu dalam hati dan jiwa kita hanya sebagai suka-suka?

Atau apakah Allah sengaja menyusahkan kita dengan menggariskan pula batas-batas yang berlawanan dengan apa yang ada dalam jiwa kita?

Apakah semua itu sengaja untuk menyusahkan remaja mukmin yang faham dan yakin denganNya?

Apakah semua itu hanya untuk membiarkan kita rasa keseorangan dalam masyarakat yang rakus menari mengikut rentak dunia?

TIDAK WAHAI DIRI, TIDAK WAHAI TEMAN YANG SAMA KUHAJATKAN AGAR FAHAM BETAPA ALLAH ITU PENUH DENGAN CINTA DAN KASIH SAYANG..

ALLAH TIDAK AKAN BIARKAN KITA..

WAHAI REMAJA MUKMIN,

WAHAI PEMUDA MUKMIN,

WAHAI PEMUDA YANG HATINYA MENDERITA UNTUK TERUS HIDUP DALAM DUNIA KERANA TAKUT KEPADA ALLAH,

WAHAI JIWA YANG SELALU MERINTIH MENANGIS KERANA KEKHUATIRANNYA DARIPADA JATUH KE DALAM JURANG KEMAKSIATAN,

WAHAI HATI YANG PEDIH MEREMPUH DUNIA YANG BERLARI DARI ARUS LAWAN,

KETAHUILAH KALIAN,

ALLAH PANDANG ITU..

ALLAH PANDANG KALIAN..

ALLAH PANDANG JIWA-JIWA KALIAN..

ALLAH PANDANG HATI DAN AIR MATA KALIAN..

ALLAH PANDANG SUARA HATI KALIAN YANG MERINTIH ITU..

ALLAH DENGAR DAN MELIHAT SEMUANYA..

KITA TIDAK PERNAH BERSENDIRIAN..

ALLAH BERADA HAMPIR..

KETAHUILAH,

ANTARA 7 GOLONGAN YANG BAKAL DINAUNGI SYAFA'AT

KETIKA SEMUA MANUSIA MERAUNG KETAKUTAN,

KETIKA SEMUA MANUSIA BERHAJATKAN KEHIDUPAN KEDUA,

ADALAH PEMUDA-PEMUDA YANG (TEGAR BERUSAHA UNTUK MENJADIKAN) HIDUPNYA SENTIASA MENTAATI ALLAH..

SENTIASA TUNDUK DAN PATUH KEPADA PENCIPTA..

SENTIASA MENANGIS KERANA TAKUTKAN NERAKANYA..

BUKANKAH ITU BERITA GEMBIRA WAHAI HATI?

Allah sentiasa pandang akan kepayahan kita menuntun kembali nafsu yang berlari ke arah dunia. Sungguh. Allah sentiasa ada ketika air mata tumpah bukti hati yang menderita.

Saya selalu kongsi bersama adik-adik di MATRI, sama ada mereka adik halaqah atau pelajar-pelajar saya akan satu gambaran betapa Allah suka melihat pemuda-pemuda yang mengulangi taubatnya.

Saya ambil contoh gambaran robot yang diciptakan oleh seorang pereka. Pereka ini telah 'set'kan dalam program robot tersebut agar mencintai air. Tetapi apabila selesai proses penciptaan tersebut dan robot itu telah di'hidup'kan, pereka tersebut telah memberikan buku panduan yang memberi amaran keras agar robot tersebut menjauhi air. Robot tersebut tidak dibenarkan sama sekali menghampiri air lebih-lebih lagi bermain dengan air kerana itu akan merosakkan system tubuh badannya.

Apa yang akan terjadi pada robot tersebut? Seperti manusia yang telah diwujudkan rasa cinta kepada kelazatan dunia, robot ini akan menghampiri air saat dia terleka tetapi ketika dia tersentuh di permukaan air, dia teringat akan larangan tuannya, lantas dia terus berlari jauh dan lekas-lekas meminta ampun dengan penuh penyesalan. Namun kemudian, ketika dia terlupa kembali, dia akan mengulanginya dan selepas tersedar dia akan berlari jauh semula dan berulang meminta ampun daripada tuannya. Kerana apa dia selalu mengulangi kesalahannya? Kerana itu adalah apa yang disetkan dalam program penciptaannya.

Saya tanya kepada mereka. Apakah pandangan tuan tersebut kepada robotnya?

"comel la gaya robot tu.." ada sebahagian akan berkata demikian sambil ketawa terhibur. Saya senyum.(sebenarnya mereka maksudkan gaya penceritaan saya yang melakonkan watak robot tersebut)

"Kenapa comel?" Saya soal mereka kembali.

"Sebab dia duk lari minta maaf walaupun dia buat balik bila dia lupa."

"Lagi?" Sengaja saya suka mendengar suara mereka.

"tuan dia mesti suka sebab dia ikut cakap walaupun itu memang dia suka".

"Alhamdulillah, itula point yang kak Hasna' nak ceritakan dekat sini..".

Ya. Itulah maksud yang ingin saya sampaikan. Betapa Allah selalu mencintai hamba-hambaNya yang mengulangi taubat. Dan ingatlah, Allah lebih mencintai pemuda-pemuda yang mengulangi taubatnya.

Kerana apa? Kerana Allah ciptakan jiwa pemuda suka kepada syahwat tetap ada sebahagian yang berusaha keras untuk menolaknya. Lalu, tidakkah Allah pandang itu? Tidakkah Allah pandang kepayahan, kesuasahan dan pengorbanan yang telah pemuda tersebut bayar semata-mata berhajatkan syurga Allah?

"Islam itu bermula dagang (asing) dan akan berakhir dengan asing juga. Maka berbahagialah orang-orang yang terasing itu"

Doakan saya teman..




1 comment:

  1. thanks sahabat..
    Sesungguhnya Allah xakan mengubah keadaan sesuatu kaum sebelum mereka mengubah keadaan diri mereka..
    Kasih sayang dan keampunan Allah sentiasa mengiringi kita..
    InsyaALLAH..

    ReplyDelete

mohon pandangan.