Wednesday, October 28, 2009

Semakin indah..

Semalam saya bertemu Dr. Asyraf di bilik pejabat beliau. Terketar-ketar saya melangkah dengan penuh gemuruh. Takut. Cemas.

Beliau tenang saja. Mungkin saya yang khuatir lebih. (",) Hanya beberapa soalan yang muncul kerana tergagap.. Habis lupa masalah-masalah yang ingin saya kemukakan dalam madah qawa'id tersebut..

Selepas keluar, saya duduk di taman. Jam masih awal. 1.45 petang. Hadharah saya bermula jam 3 petang. Bermakna masih berbaki waktu panjang yang perlu dimanfaatkan.

Saya buka buku semula. Baru saya perasan yang masih banyak persoalan yang tidak difahami. Awalnya, saya cuba tela'ah sendiri. Semakin pening. Menunggu Albab, agak mustahil kerana dia ada hadharah pada waktu itu. Menunggu Hadeel juga mustahil kerana jam masih awal.

Mata melilau mencari siapa-siapa yang yang boleh saya mohon bantuan. Tampak masing-masing sibuk dengan urusan sendiri.

Izin Sang Pencipta, satu kelibat muncul. Seorang pelajar perempuan memakai buqa' duduk agak jauh. Tampak dia lenggang. Awalnya, hati berbalah sama ada mahu pergi atau tidak.

Keputusan nekad. Saya melangkah takut-takut.
"Assalamua'alaikum. Lauh samahti ya ukth, yumkin as aluki 'an muskilah fi ma'na hazihi kalimah?"

"Wa'alaikumussalam warah matullah hiwabarakatu..insyaAllah.."

Bermula dari situ, dia bersyarah panjang. Subhanallah.. Daripada hanya satu makna perkataan yang saya tanya, dia menghurai panjang segala kemusykilan yang menghantui saya selama ini..
Dengan sabar dia bercerita. Sekali, saya tidak faham. Lagi sekali, saya tidak faham. Sekali lagi, saya tidak faham. Hingga kali keempat, baru saya faham..(",)

Sungguh. Dia mera'i saya. "Ya habibati". Itu panggilan dia untuk saya sepanjang saya bertalaqqi dengannya. Lebih-lebih lagi dia tahu bahawa saya tahun satu.

Sepanjang itu, kami berta'aruf ringkas. Namanya Abeer, pelajar tahun 4 Kuliah Inggeris. Tetapi jangan terperanjat, dia tidak mahir berkomunikasi dalam Bahasa Inggeris. Itu lumrah di sini.

Kami bertukar nombor telefon. Bilang ukht Abeer, telefon saja dia jika saya ada masalah dalam pelajaran, insyaAllah dia akan cuba membantu..

Sungguh. Saya rasa indah. Semakin menebal keindahan yang saya rasa, semakin bersemangat untuk saya menguasai bahasa syurga ini.

Doakan saya teman..

No comments:

Post a Comment

mohon pandangan.