Monday, October 5, 2009

mencelah..

Salam alaikum buat kalian..
Saya mencelah waktu rehat di markaz lughah untuk menjengah sebentar ruang yang sedikit hilang habuknya..(",)
Alhamdulillah, Maha hebat Allah yang di tanganNya segala aturan dan susunan kehidupan setiap jiwa hamba-hambaNya. Sungguh. Saya lebih menyakini itu di sini.

Semalam adalah kelas pertama saya. Semasa tasjil madah, Allah telah mewujudkan beberapa kesulitan sehingga membuatkan saya terpaksa mengambil madah yang hanya saya seorang pelajar Malaysia. Sungguh. Saya menangis saat itu. Terasa berat untuk menerima. Namun, bukankah Allah itu Maha Mengetahui?

Ketika pertama langkah menjejakkan kaki dalam bilik kuliah, kerusi-kerusi dipenuhi oleh pelajar-pelajar arab. Hanya Allah yang Maha Mengetahui betapa sayu hati ini. Terasing asing yang terlampau. Saya memilih kerusi kosong di barisan ke4.

Lebih menakutkan, saya mendapat tahu bahawa rata-rata pelajar dalam kuliah itu adalah pelajar-pelajar tahun 2, 3 dan 4. Lahaulawala quwwata illah billah hil'aliyyil 'adzim..

Ketika saya menyapa jiran saya itu, pelajar di hadapannya menoleh dan tampak wajahnya tersenyum. Kemudian dia lekas mengubah lokasi tempat duduknya ke sebelah saya. Kami berta'aruf ringkas. Rupa-rupanya dia adalah pelajar dari Palestin! Namanya Albab. Dan berumur 18 tahun. Subhanallah.. Bukankah Allah Maha Mengetahui apa-apa yang tidak kita ketahui? Bukankah Allah Mengetahui lebih dari apa yang kita ketahui?

Sungguh. Albab banyak membantu. Sepanjang kelas berlangsung, saya hanya mampu menahan air yang penuh di tubir mata dari tumpah kerana sejujurnya saya langsung tidak memahami sepatahpun. Rata-rata pelajar memberikan renspons positif, mereka saling berbincang, menyoal, mengkritik, berdebat dan lain-lain. Percakapan mereka sangat laju dan menggunakan bahasa 'ammiyah.

Akhir kelas, saya langsung ke meja pensyarah iaitu Dr. Asyraf. Dengan muka yang penuh kesedihan, saya menjelaskan diri saya yang punya bahasa arab yang teruk. Saya bilang, saya dari Malaysia dan meminta bantuan beliau agar memperlahankan percakapannya dalam kelas. Alhamdulillah, Dr. Asyraf memberikan renspons yang baik. Beliau bertanya kembali, adakah saya ingin agar dia mengulang pembelajarannya sehingga saya dapat memahaminya? Lekas-lekas saya mengangguk dan mengucapkan berbanyak-banyak terima kasih.

Ketika kami keluar, Dr. Asyraf menyoal sama ada saya pelajar tahun satu. Saya menjawab ya dan menambah, saya adalah pelajar baru.
"MasyaAllah.."
"Ma takhassusik?"
"fiqh wa usulluhu.."
"MasyaAllah.." riak wajahnya tampak terkejut. Kemudian beliau senyum dan meminta agar Albab membantu saya. SubhanaAllah..

Kami berbual sepanjang perjalanan pulang. Rumah Albab berhampiran Babul Iqtisod manakala sakan saya berhampiran Babul Janub. Jadi kami berpisah di Duar Syari'ah.

Saat itu saya merasakan bahawa Allah senantiasa dekat dan hampir..

No comments:

Post a Comment

mohon pandangan.