Wednesday, October 7, 2009

Sahabat dari Korea..

Hari ini masuk hari keempat Allah mengizinkan saya berpeluang menggunakan internet di makmal markaz lughah memandangkan di sakan saya masih tidak boleh dimasuki 'wireless'..

InsyaAllah, saya berhajat untuk berkongsi kisah 6 orang sahabat dari Korea yang banyak membantu menguatkan hati dan azam saya dalam mendalami ilmu bahasa arab di sini..Zainah (Yi Ji Yeong) , jika ditanya, mengapa dia memilih untuk bersusah payah mendalami bahasa yang payah ini? Dia hanya tahu untuk menjawab, "bahasa arab penting untuk masa hadapan.."

Jawapan mereka tampak tidak punya alasan kukuh untuk mereka mem'bazir'kan masa memerah otak menghafal dan mengingat qawa'id-qawa'id yang langsung berbeza dan tidak sama dengan bahasa ibunda mereka sendiri..Namun, itulah mereka..Senantiasa gigih dan aktif dalam kelas..Selalu melakukan yang terbaik dan positif.

Tetapi kita (atau sebenarnya saya) ? Yang sedar dan yakin bahawa bahasa ini adalah bahasa para anbiya' dan bahasa aljannah, selalu saja merungut dan cepat mengalah.. Sedangkan bukanlah kita tidak pernah mendengar bahawa seharusnya atau sewajibnya dalam hidup seorang muslim itu, dia memperuntukkan sedikit waktu untuk memahami bahasa alQur'an.. Yang lucu, ada pelajar lelaki dari Korea menulis dalam karangannya antara sebab dia mempelajari bahasa arab adalah kerana itu bahasa alQur'an dan bahasa Islam..Sungguh. Saya tersindir dengan kalimah itu..

Semoga Allah membantu saya, insyaAllah..Saya senang dengan mereka..Senang dengan tingkah mereka di dalam kelas.. senang melihat mereka ternganga mendengar istilah-istilah baru dalam bahasa arab..

Kadang-kadang, saya jadi malu..Saya yang telah mempelajari bahasa ini selama 5 tahun punya standard yang sama dengan mereka yang baru mengenalinya tidak lebih dari 2 tahun..(",)

Doakan saya sahabat..Saya turut mendoakan kalian..insyaAllah..

2 comments:

  1. wah..
    kirim salam kat sahabat baru dari korea tu ya ? (:

    ReplyDelete
  2. kesedaran yang baik utk mencintai bhsa ini...
    moga Allah mudahkan

    ReplyDelete

mohon pandangan.