Monday, August 3, 2009

third August

Semalam kami berbual panjang dengan kakak. Banyak cerita yang dikongsi. Macam-macam. Awalnya, melalui telefon rumah. Kemudian dipanjangkan ke Video camera. Kakak kongsi gambar-gambarnya di sana. Cantik. Huu.. rasa sedikit cemburu. (",)

Sebenarnya kakak selalu saja telefon tapi selalunya dia hanya berbual panjang dengan ibu. Tapi kali ini dengan Zuberto sekali kami ajak bersembang.



Zuberto

Kakak ada titipkan nasihat untuk saya. Antaranya mengenai persiapan rohani dan emosi saya. Kata kakak, manusia-manusia yang akan saya temui nanti tidak sama dengan yang ada sekarang. Keadaan yang akan saya hadapi nanti mustahil sama dengan yang saya lalui sekarang. Suasana masyarakat, suasana budaya, suasana pembelajaran, suasana kawan, suasana permukaan bumi dan lain-lain sangat berbeza.

Justeru, kata kakak dan diakui ibu, bahawa saya jangan hanya fikir yang seronok-seronok sahaja. Saya harus fikir kemungkinan-kemungkinan lain yang mungkin menyeksakan atau mengecewakan atau mungkin yang menakutkan.

Saya juga harus bersedia untuk berubah ketika dalam keadaan yang perlu diubah. ( seperti contoh, berubah dalam penggunaan air kerana Jordan sangat sedikit air yang ada.)

Hu...Sungguh. Sejujurnya saya takut dan teruja menanti harinya..

Semoga Allah kuatkan saya..amin..


Buat kalian terutama saza s, maaf kerana mungkin catatan Himpunan Medik itu tidak dapat saya coretkan atau mungkin sangat lewat..maaf sekali lagi ya..

3 comments:

  1. HIhi.. bagus.. macam ni la adikku.. dengar nasihat kakak dan mak... :D

    ANyway, semoga dipermudahkan ALLAH segala urusan.. Selamat Membuat segala persediaan dan persiapan!

    -Berbekallah kamu.. sebaik2 bekalan adalah TAQWA-

    Cheers!

    ReplyDelete
  2. salam ziarah....
    hasna'...anti pun boleh pergi oversea...
    alhamdulillah...ana tumpang bersyukur
    anti pergi ambil apa ya....
    semoga Allah melindungi semua antara kita-kita yang akan ke luar negara mahupun di dalam negara
    amiin

    ReplyDelete
  3. Really a cute snap of a cat.

    ReplyDelete

mohon pandangan.