Monday, August 10, 2009

Saya tidak tahu mahu bilang apa..


Teruk. Menyesatkan. Tidak punya mesagge. Menghina Islam.
Saya tidak tahu mahu bilang apa lagi bagi menggambarkan betapa dasyatnya filem arahan musuh Islam ini.
Filem arahan Hanung Bramantyo ini jelas menggambarkan betapa Islam meletakkan kedudukan wanita serendah-rendahnya.

Filem ini sesungguhnya mengkhabarkan pada dunia bahawa Islam itu kejam, mendera wanita, menyiksa wanita, memaksa wanita melayani suami walaupun dalam keadaan haid dan mengandung 9 bulan, wanita tidak boleh melanjutkan pelajaran, wanita haram meminta cerai pada suami walaupun suaminya berlaku zalim terhadap dirinya, wanita tidak punya hak sama sekali untuk diperlaku baik oleh suami, wanita tidak boleh itu, wanita tidak boleh ini dan macam-macam lagi.

Tegasnya, Islam sama sekali tidak begitu..Sama sekali bukan begitu.

Saya tidak tahu mahu bilang apa cuma apa yang saya ingin kongsikan di sini daripada komen-komen yang ditulis ternyata, ramai sudah terpesong dan mempersoalkan apakah benar ajaran Islam seperti ini?

Cuba kalian simpulkan, anNisa (watak utama) didera oleh orang yang selalu memakai serban, dia dicekik ketika ditangkap di kandang kuda dengan serban, dia dizalimi oleh kedungunan orang-orang yang memakai serban, dan ketika akhir cerita, saat dia menemui kebebasan melalui fahaman sekular, dia menjatuhkan serban. Apakah maksud yang ingin ditonjolkan dalam kisah ini? Apakah yang sebenarnya ingin diberitahu bahawa serban itu sinonimnya keganasan, penderitaan, kesengsaraan dan penghinaan menjadi seorang wanita dalam Islam?

Kisah ini menekankan bahawa Islam tidak punya penyelesaian untuk memberi hak wanita, yang boleh menolong cuma Woman Care Centre ( seakan-akan Sisters in Islam) yang pekerja-pekerjanya sama sekali tidak bertudung dan langsung tidak punya kefahaman tentang Islam. Mereka itulah golongan yang membantu wanita-wanita tertindas dek fahaman-fahaman Islam yang kolot.

Saya tidak mahu bilang apa lagi. Jika kalian ingin menontonnya, makan tontonlah melalui kaca mata Islam dan Iman. Jangan tontoninya melalui kaca mata jahiliyyah yang cuma menitik beratkan soal kecantikan pemandangan, kepandaian pelakon-pelakon memainkan mimik-mimik muka, keindahan suasana desanya dan soal remeh temeh yang lain. Tetapi pandanglah bersama hati yang ingin menyelamatkan masyarakat daripada kesesatan akidah.

Sungguh. Ini soal akidah.

Semoga Allah melindungi kita..

1 comment:

  1. masyaAllah..terkejut ana dengar ulasan cerita ini. Ingatkan ianya sebuah cerita yang menitik beratkan nilai Islam yang syumul...

    btw.... untuk program perantau tu... anti boleh rujuk

    akhi Salehuddeen- o195511600
    ukhti syamila rosman- 0139295326

    ReplyDelete

mohon pandangan.