Saturday, August 8, 2009

Ramadhan dan Palestine...



Ramadhan kian hampir.. Sudah bersiapkah kita?
Madrasah yang sempurna hadiah dari Allah.

Tetapi kenapa ya, bila tiba Ramadhan langsung terlintas indahnya Syawal. Sedangkan natijahnya belum tentu lulus minima. Apakah Ramadhan kali ini berhasil kita raih sebanyak-banyaknya?

Sungguh. Ramadhan punya cerita dengan di Palestin sana..


Ramadhan mengajak kita untuk pohon sesungguh-sungguhnya pada Sang Maha Mengetahui agar khilafah kembali tertegak, agar Palestin dan dunia amnya tenang dalam lingkungan Islam...



Ramadhan mengingatkan kita betapa kerdilnya kita menyambut kehadirannya. Kita sambut dengan kepenatan puasa cuma tetapi mereka sambut seakan sama seperti zaman Rasulullah s.a.w. Mereka sambut dengan usaha dan tawakkal yang lebih keras kepada Allah. Mereka sambut dengan jihad berganda. Mereka sambut dengan munajat kemenangan yang hebat.. Sama sekali tidak sama dengan kita.



Ramadhan mengetuk hati kita dengan persoalannya. Apakah kita tegar menyambutnya dengan semangat berkobar-kobar moga Allah ampunkan tetapi dalam masa yang sama tidak ambil peduli apakah yang sedang dan sentiasa berlaku dalam kehidupan hari-hari saudara muslim kita yang dibunuh, yang diseksa, yang dihina, yang diperkosa, yang dicuri kehormatannya, yang diceraikan kasih sayang antara keluarganya, yang dilempar akidahnya secara paksa dan banyak lagi yang langsung tidak kita sedar..

Sungguh. Apakah kita benar-benar menghayati kehadiran Ramadhan?

(post ini untuk saya sebenarnya)

1 comment:

  1. post ini juga buat saya ):

    kerdilnya saya berbanding mereka d palestine.
    subhanallah,
    saya tersentuh!
    moga Allah kuatkan mereka serta mereka yg sentiasa berjuang d jalanNya~
    amin..
    huhuhuhu

    ReplyDelete

mohon pandangan.