Wednesday, June 24, 2009

Sibuk kembali..

Selepas menikmati waktu lapang yang agak panjang, saya kini sudah mula tenggelam kembali dalam kondisi yang dipanggil 'sibuk'.

Sebelum itu, saya teringat yang saya masih belum berkongsi dengan kalian mengenai kelas khassah saya. Sejujurnya, sehingga hari ini, saya melalui hari-hari persekolahan dengan wajah yang masih berkerut lebih-lebih lagi pada waktu pembelajaran yang diajar oleh Sheikh Ibrahim alMisry. Beliau langsung tidak menggunakan bahasa melayu dalam kelasnya membuatkan otak saya yang sudah hampir berkarat dengan bahasa arab terpaksa bekerja keras untuk memutarkan skru-skru yang ada.

Itu tidak dikira dengan kelas ustaz-ustaz veteran yang mengajar ala-ala kitab kuning. Sungguh. Mata ini terpaksa saya gunakan ugutan untuk menakutkannya. Sebenarnya, saya sangat kagum dengan ilmu yang dimiliki oleh ustaz-ustaz. Penyampaian yang disampaikan sangat mendalam dan sangat luas. Cuma untuk saya yang sudah lama tidak bergelar pelajar ini memerlukan usaha keras untuk selalu fokus.

Benarlah ulama' warisatul anbiya'. Ulama' adalah pewaris nabi. Sebagai contoh Ustaz Dahlan yang punya suara perlahan tetapi isi penyampaiannya sangat-sangat memukau. Hanya jiwa-jiwa yang benar-benar berhajatkannya dan sabar akan dapat mengaut banyak. Ustaz Yasamsuri juga, walaupun kepala pelajar-pelajar nampak terhangguk-hangguk tetapi sebenarnya ilmu beliau sangat mengagumkan terutama dalam mentafsir lughah atau bahasa. Sungguh. Saya benar-benar terpesona.

Dalam diam saya simpan cita-cita untuk menjadi seperti mereka. Faqih dalam ilmu dan dapat dimanfaatkan untuk Islam..

Berkait dengan kesibukan saya ini, insyaAllah KeARAH puteri Perlis sedang dalam proses menganjurkan Program Hidup Bersama alQuran pada 11-12 Julai ini. Program ini hanya kecil-kecilan dengan mengambil sekitar 30 orang pelajar-pelajar tahun 4-6 dari SRIM. Semoga Allah redha dengan usaha ini..

Doakan saya ya, semoga selalu istiqamah dalam DnT ini, insyaAllah..

1 comment:

  1. assalamualaikum...

    ni adik maryam ye? boleh ana linkkan blog ukhtie? may ALlah bless u..

    (^_^)

    ReplyDelete

mohon pandangan.