Friday, June 19, 2009

hati yang terusik

Hari ini adalah hari terakhir saya mengajar. Sungguh. Saya tidak dapat menipu.
Ada rasa terharu melihat anak-anak murid yang sedih. Anak-anak murid yang selama ini memenatkan, melucukan dan meletihkan benar-benar mencuit hati saya.

Sebenarnya, saya tidak berangkat ke Jordan lagi tetapi saya berhajat untuk mengikuti kelas marhalah khassah untuk dua bulan yang berbaki ini. Sejujurnya bahasa arab saya sudah terlalu teruk walaupun sememangnya tidak baik pun. (",)


dari kiri: Ali Imran, Hazwan, Muqhris dan Iskandar.


dari kiri: khaleq, Hazwan, Zaki, Amiruddin dan Haziq
(yang separuh tu Rayyan)


kelas 1 Abu Bakar 2009
(nakal-nakal dan melucukan)


dari kiri: Ali Imran, Zakiyuddin dan Asnawi.


Kiri belakang: Hazwan, Faiz, Hanif, Muqhris, Ali Imran, Iskandar dan Fatih.
Kiri depan: Syed Sadiid, Imran dan Asnawi.


Dari kiri: Faiz, Naim, Hazwan dan Hanif.


Dari kiri: Iskandar, Naim,Hazwan, Umar, Imran, Asnawi, Hanif dan Fatih.


Dari kiri: Ali Imran, Iskandar, Muqhris,Zaki, Nabil, Ali Mursyidi, Amiruddin dan Haziq.


anak-anak murid saya yang banyak bercakap



2 pelajar yang paling melucukan





pelajar yang paling bersemangat


kanak-kanak yang masih tidak matang (",)


2 pelajar yang cool (",)

Pesanan buat pelajar-pelajar yang saya kasihi, semoga kalian menghargai setiap detik yang dilalui di bumi wakafan ini. Biarpun penuh kekurangan tetapi hanya di sini kalian dapat mengerti erti sebenar pendidikan dalam kehidupan. Ingatlah kemewahan umpama ulat-ulat yang merosakkan keperibadian muslim, kata Syed Qutb. Juga ingin cikgu titipkan agar kalian selalu menjaga syara' dalam mengharungi hari-hari mendatang. Yakinlah hanya Islam sebagai satu cara hidup yang Allah redha. Sayang kalian kerana Allah.

Sedikit perkongsian, semalam saya telah berkesempatan mengikuti daurah usul 'isyriin anjuran HaluanSiswa Perlis di maktabah MATRI.


usul kelapan


catatan kuliah (fatimah adnan punya) (",)



cikgu AB sedang berkongsi


Walaupun ini adalah kali kedua saya mengikuti pembentangan tulisan IHAB ini, saya merasakan bahawa saya masih perlu belajar banyak kerana lagi banyak saya dapat lagi kurang saya rasa kefahaman saya dalam Islam. Sungguh. Sesiapa yang diizinkan Allah untuk mengikuti pembentangan usul 'isyriin ini, pergilah agar anda dapat menilai setakat mana kefaqihan anda tentang Islam.

Namun Allah izin saya tidak dapat mengikutinya untuk hari ini dan esok kerana saya mempunyai sedikit masalah pada hari ini dan esok pulak saya akan mengikuti pembentangan 'ulum Syar'ieyyah di Alor Setar, Kedah di KoInsan.

Semoga Allah mengistiqamahkan hati saya dan hati kalian dalam jalan DnT ini. Dan semoga kita mendapat pengakhiran yang baik, InsyaAllah...

4 comments:

  1. klu hsna' ada klpngn hrp dpt dkongsi ttg ulum syar'iyyah 2..jzkillah

    ReplyDelete
  2. doa senjata umat Islam.
    salam ziarah.
    =)

    ReplyDelete
  3. Salam

    bertuahnya diri kerana dapat menjadi guru walaupun, hanya sementara cuma tetapi, gelaran cikgu itu akan kekal sepanjang hayat.

    ReplyDelete
  4. buat nieyz yg dirindui selalu.. ulum syarieyyah yang dibentangkan lebih kepada apa yang kita belajat time form 4 dan form 5.. cuma lebih detail sikit sahaja.. insyaAllah kalau ada kelapangan ana akan usahakan..

    ReplyDelete

mohon pandangan.