Monday, June 22, 2009

Tarbiyah Dzatiyah..

Bismillah hirRahmana nirRahim..

Dengan nama Allah yang Maha Mengetahui apa yang terang saya lakukan atau apa yang cuba saya sembunyikan..

Hari ini saya tidak dapat mengikuti kelas khassah lagi kerana perlu mengikuti kursus amali kereta di Institut Kemahiran Memandu Perlis setelah menangguh tempoh proses tersebut buat sekian lamanya.

Sebenarnya bukan kisah itu yang ingin saya titipkan buat post kali ini tetapi apa yang saya hajatkan lebih besar iaitu berkongsi dengan kalian sesuatu yang telah saya santapi saat waktu senggang saya di sana. Sejujurnya, saya sudah lama tidak menjamah apa-apa dari buku-buku ilmiah kerana rasa malas yang terlalu menebal. Entah, sedangkan saat saya kalut menghadapi hari-hari getir menghampiri tempoh peperiksaan SPM, boleh saja saya mencuri waktu mentela'ah kitab sirah dan fikrah. Oleh itu saya (secara peribadi) benar-benar mengakui bahawa waktu lapang yang panjang boleh mengontangkan jiwa dan iman lebih-lebih lagi kepada seorang da'ie..


Buku Tarbiyah Dzatiyah tulisan Solikhin Abu 'Izzudin sebenarnya sudah lama mengisi ruang almari di perpustakaan rumah. Dan selalu saja saya mendengar ustaz-ustaz menggalakkan kami merujuk buku tersebut. Tetapi Allah izin baru hari ini saya dapat membacanya (walaupun pernah baca sebelum ini tetapi tidak habis dan sudah lupa) setelah sekian kali menyimpan perasaan.

Sungguh. Tidak dapat dibohongi lagi bahawa setiap patah perkataan yang tertulis bagai menampar-nampar wajah saya yang hatinya sudah semakin gersang dan keras. Baru sahaja menjejak tajuk pertama ('kita harus kembali') dan dalam perenggan pertama ('kembali penuh 'izzah'), saya sudah dipulas-pulas dengan hadis yang mafhumnya berbunyi:

Ishaq berkata lagi," Aku mendengar Fudhail r.a. berkata, ' Apabila
kamu tidak mampu melakukan solat malam dan puasa di siang hari,
maka ketahuila, bahawa kamu adalah orang yang terhalang dari rahmat Allah, dan terbelenggu oleh kemaksiatanmu.."

Saya tidak mahu mengolah panjang kerana saya bukan pentafsir yang baik, tetapi apa yang ingin saya kongsikan di sini ialah marilah sama-sama kita mempelajari dengan lebih faham dan yakin apakah itu Tarbiyah Dzatiyah. Kerana dengan kukuhnya tarbiyah ini dalam diri kita insyaAllah kita akan sentiasa 'izzah dengan Iman dan Islam yang kita ada sekarang ini. Sebagai contoh dalam seerah Mus'ab Bin Umair, saat beliau dihantar bersendirian untuk berdakwah di Madinah, hanya berbekalkan tarbiyah dzatiyah beliau terus istiqamah dan cekal walaupun dikelilingi oleh manusia-manusia yang masih tidak faham deen.

Semoga kita turut dihadiahi Allah kekuatan iman sebegitu rupa agar kita tidak mudah mencintai jahiliyyah dan senang mengikuti nafsu syahwat. Ya, lebih-lebih lagi dalam menjalani kehidupan sebagai seorang remaja di akhir zaman ini. Payah, bukan? Sehingga kadang kala itu timbul rasa tidak apa-apa dalam melakukan kemaksiatan.. Semoga Allah lindung kita.

Sebelum saya mengakhiri post ini, seorang sahabat saya yang amat saya kasihi berhajat agar saya dapat berkongsi sedikit sebanyak apa yang telah saya dapat daripada perbentangan 'ulum syarieyyah di KoInsan, Kedah baru-baru ini. Memang pada awalnya saya turut berhajat sedemikian tetapi apabila difikirkan kembali, tajuk itu sangat sukar jika dibentangkan tanpa penjelasan. Justeru, saya kira lebih elok jika saya tidak melakukannya. Harap maaf ya!


pakcik-pakcik yang khusyuk mendengar


sebahagian daripada sahibah yang hadir


nota yang diberikan oleh penganjur

Semoga Allah kasih pada kita dan selalu memandang kita dengan rahmatNya. Ingatlah wahai diri, jika terputus rahmat Allah maka carilah dunia lain yang tidak punya hubung kait dengan Allah kerana Rasulullah s.a.w sendiri pun melangkah ke dalam syurga dengan adanya rahmat Allah...

No comments:

Post a Comment

mohon pandangan.