Monday, June 15, 2009

persemadian akh Ammar

Saya sudah berjanji. Justeru saya kira saya perlu memenuhinya.

13 June 2009

Kami bertolak dari rumah sekitar jam 8.30 malam. Meneruskan perjalanan selepas singgah mengambil seorang sahabat yang berhajat untuk tumpang bersama.
Kami tiba dalam lingkungan 10 malam ke atas.
Di perkarangan sudah ada sejumlah yang menunggu. Sanak saudara terdekat dan teman-teman kepada adik akh Ammar. Saya dan ibu masuk untuk menemui ummu Ammar yang ketika itu di kelilingi oleh sahibah-sahibah. Ibu yang sudah lama mengenali ummu Ammar semenjak akh Ammar masih kecil dijemput untuk duduk dekat dengan ummu Ammar. Berhadapan. Maka saya pun turut menumpang di sebelah.

Ummu Ammar tampak tabah. Tidak berhenti menceritakan keistimewaan akh Ammar sebagai seorang anak, pelajar dan pemuda yang soleh dan mosleh.. Dalam itu, ummu Ammar akan menyelitkan kata-kata nasihat sebagai pendorong untuk terus maju dalam DnT.

Sungguh. Saya akui kata-kata Dr Amad bahawa pemegian akh Ammar telah meletakkan satu piawaian minimum kematian yang dihajatkan iaitu kematian dalam keadaan sedang merancang kerja Islam. Kematian dalam keadaan sedang memikirkan jalan untuk melukakan sistem jahiliyyah. Seperti mana kata-kata sir RB: "jika kita tidak mampu meruntuhkan sistem jahiliyyah sekaligus maka torehlah sistem itu agar membentuk luka-luka besar hingga bisa membawa kepada kemusnahannya"

Sejujurnya, pemergian akh Ammar membuatkan saya lebih yakin bahawa kepenatan dan kemewahan dunia hanya sementara. Jika saya memilih untuk penat di dunia sepeti akh Ammar maka insyaAllah saya akan peroleh kenikmatan yang dijanjikan tetapi jika saya memilih meraih kemewahan di dunia maka natijahnya adalah sebaliknya.

Jam menghampiri sekitar jam 12.30 malam. Ibu berhajatkan tempat berehat yang berdekatan. Ummu Ammar mencadangkan kami bermalam di rumah jirannya yang hanya berhadapan dengan rumahnya.

Mak cik Pah (jiran tersebut) tidak habis-habis memuji akh Ammar. Baginya akh Ammar adalah manusia luar biasa, anak yang terbaik. Dia menceritakan bagaimana keramahan akh Ammar menyapanya ketika akh Ammar pulang bercuti di Malaysia. Dia turut menceritakan sifat akh Ammar yang ringan tulang mewarisi sifat ayahnya. Dan bermacam-macam lagi.

14 June 2009.

Ibu mengejut saya dari tidur. Bilangnya jenazah akh Ammar akan tiba tak lama lagi. Ketika saya bangun, ummu Ammar sedang duduk di atas sofa. Saya kira silap orang. Namun apabila telah selesai mencuci muka dan bersiap, baru saya sedar bahawa itu memang benar ummu Ammar. Ibu dan seorang lagi sahibah sedang mengurut ummu Ammar yang lemah. Sudah beberapa hari beliau tidak menjamah nasi walau sedikitpun. Angin keluar banyak dari tubuhnya. Sambil itu beliau terus-terusan mengulang kalimah " inna lillah hiwa inna ilahai hiraji'un".

Kata ibu, jam 3 pagi tadi ummu Ammar mengetuk pintu bersama kakaknya. Berhajat untuk tumpang berehat memandangkan ibu ada di sini. Kata ibu lagi, ketika itu ummu Ammar tampak pucat. Sangat lemah. Tampak di wajahnya sedikit resah. Sedang mencari kekuatan menghadapi detik pertemuan dengan anaknya yang telah pergi dulu.

Sekitar jam 4.30 pagi, jenazah selamat sampai. Kami bergerak keluar mengiringi ummu Ammar yang tampak sudah tenang.

Memasuki perkarangan rumah, orang ramai sudah memenuhi bagi menyambut kepulangan sang mujahid. Keranda kayu dibawa masuk ke ruang tamu. Masa yang agak lama diambil untuk membuka kotak kayu itu. Beberapa orang berpakaian seragam bomba sibuk menjalankan tugasan. Dalam tersepit, saya berusaha mengambil beberapa keping gambar sebagai perkongsian untuk sesiapa yang tidak dapat hadir pada pagi itu. Agak menyesakkan.

Akhirnya kotak yang menyimpan tubuh mujahid muda itu berjaya dibuka pada waktu yang menghampiri azan subuh. Saya berjaya mencelah untuk melihat wajah akh Ammar dari dekat. Terpaku melihat kejernihan wajahnya yang tampak masih segar tersenyum. Allah.. Anta telah berjaya akh, berjaya meraih husnul khatimah..bagaimana dengan saya?

Selepas itu saya menyusup keluar bagi memberi peluang kepada orang ramai..Alhamdulillah kakak kepada ummu Ammar memberi cadangan agar hanya satu jalan dibuka untuk memasuki ruang tamu..Lebih mudah dan membuka peluang kepada orang ramai untuk sama-sama menatap wajah akh buat kali terakhir..

Selepas itu saya, ibu dan abang bergegas ke masjid untuk sama-sama menunaikan solat Subuh secara berjema'ah dan kemudian menunaikan solat jenazah. Ruang bahagian muslihat penuh dengan para jema'ah yang sudah bertelekung. Kata seorang makcik (penduduk kawasan berikut) sepanjang dia tinggal di kawasan itu, tidak pernah ada jenazah yang disolatkan oleh jema'ah yang ramai sedemikian rupa seperti pagi tersebut. Subhanallah..

Melihat ramai muslimat bergerak ke kawasan perkuburan, ibu mengajak saya untuk turut serta. Ummu Ammar sudah ada di sana saat kami sampai. Kaum wanita hanya duduk di pondok yang terletak agak jauh dari kawasan akh disemadikan. Dalam diam saya agak terkilan.

Ummu Ammar masih bercerita tentang akh Ammar. Tampak beliau cuba berkongsi, meluahkan apa yang terpendam. Hujan renyai-renyai membasahi bumi. Kelihatan langit turut suram. Atau mungkin langit merembeskan tangis bahagia. Senang menerima penghuni baru di alam sana.

Selesai pengebumian, ada tazkirah yang disampaikan oleh Ustaz R. Kami yang tidak mendengar apa-apa cuma dapat memerhati dari jauh. Meskipun tazkirah sudah selesai kemudiannya, orang ramai tampak payah untuk bersurai.

Senior-senior se-batch dengan akh menghampiri ummu Ammar. Saya berundur memberi peluang kepada mereka. Saat itu, ummu Ammar mengambil kesempatan menyampaikan kata-kata perkongsian yang lahir dari lubuk hatinya. Kata-kata semangat untuk mujahid-mujahid yang bakal lahir kemudiannya. Saya kira tidak perlu saya titipkan kerana sudah ramai senior-senior blogger mencoretkan perkongsian tersebut.

Saat itu air mata saya mengalir laju. Tidak wujud rasa segan pada senior-senior yang berdiri hanya berhadapan. Benarlah, di belakang seorang lelaki hebat pasti ada seorang wanita yang mencorak kehebatan itu. Dan kehebatan akh Ammar wujud dari rahim seorang ibu yang ajaib.

Saya kira sudah cukup untuk perkongsian kali ini. Semoga Allah mengistiqamahkan hati saya dan hati-hati kalian di atas jalan Dnt ini. Dan semoga kita sama-sama mendapat pengakhiran yang baik seperti akh Ammar.


1 comment:

  1. assalamualaikum wbt...

    sukar untuk dibayangkan kehilangan seorang Islam telah pergi meninggalkan kita.walaupun sy tidak mengenali arwah namun ketika anda menyatakan muka jenazah berseri-seri sudah cukup menyentuh hati..semoga arwah Ammar ditempatkan dalam golongan orang-orang yg soleh..InsyaAllah..

    ReplyDelete

mohon pandangan.