Sunday, June 7, 2009

Hari Keluarga Haluan

Saya tiba di rumah sekitar jam 10.30 malam tadi. Sangat penat. Dan esok, saya akan berangkat ke Pendang, Kedah pada jam 7 pagi.InsyaAllah, KMK kali ini akan diadakan di sana seperti yang pernah saya uar-uarkan dalam laman blog ini.

Post kali ini saya berhajat untuk berkongsi sedikit pengalaman berharga saya dalam mengikuti program Hari Keluarga Haluan yang baru berlangsung pada 5-7 June yang lalu di kampus UKM Bangi.
Allah izin, kami sekeluarga hanya dapat mengikutinya pada hari Sabtu dan Ahad kerana kami bertolak lewat. Abang tidak mahu mengambil cuti. Jadi kami terpaksa bertolak pada pukul 7 petang dan tiba di sana pada jam 4.30 pagi.

5 June 2009.

Abang kepenatan memandu kerana dia tidak sempat berehat. Sepanjang awal perjalanan, tidak ada apa-apa masalah yang berlaku. Kami merujuk arah jalan ke UKM dari seorang pakcik melalui lebuh raya ke KLIA. Namun, terdapat sedikit kesilapan dalam pemberitahuan maklumat menyebabkan kami tersesat. Kami hampir-hampir berputus asa. Namun ibu berusaha menghidupkan suasana dengan perkongsian sirah. Malam yang gelap ibu sinarkan dengan sedikit tazkirah santai tetapi amat menusuk jiwa.

Ibu mengambil kisah Perang Tabuk. Kisah perang yang jauh perjalanannya dan berlangsung dalam musim yang panas serta dalam waktu yang sesuai mengutip kurma yang masak. Berlaku pengorbanan besar para sahabat. Dalam pada itu terdapat tiga sahabat yang agak berat untuk berangkat sehingga menyebabkan mereka tidak ikut serta. Kisahnya panjang. Sehingga kepada hukuman yang Allah wahyukan serta pengampunan yang telah Allah berikan kepada mereka setelah mereka sungguh-sungguh bertaubat.

Sirah itu sebenarnya sudah lazim ibu ceritakan kepada kami. Namun pada malam itu, baru saya dapat menyelami suasana sirah tersebut. Sebagai mana situasi yang kami lalui, dari jauh berangkat membawa hajat besar. Bukan sedikit duit yang habis. Bukan kecil tenaga dan masa yang terpaksa dikeluarkan. Bukan tidak punya alasan yang boleh diberi tetapi kata ibu, ketika keadaan beginilah baru kita dapat rasai pengorbanan besar yang telah salafus soleh kerahkan dalam usaha penyebaran dakwah Islamiyah.

Kata ibu, ketika kita membaca kisah sahabat-sahabat yang tidak ikut berperang, kita rasa hairan dan kadang-kadang terbit rasa jengkel tetapi apabila kita sendiri yang melaluinya baru kita sedar betapa payah untuk berlawan dengan hawa nafsu. Saya sendiri agak terkilan (secara peribadi) melihat sambutan sahabat sahibah dari Perlis. 10 jari apabila dibilang jumlah keluarga yang hadir masih punya lebih.

Alhamdulillah, setelah berusaha mencari kami menemui juga jalan ke UKM. Jalan kampung yang suram.Kami melalui Bandar Bangi Lama. Itu pun tersesat juga. Tetapi Allah izin selamat sampai setelah bertanya arah jalan dari pengawal sebuah pusat kajian.

Yang melucukan, setelah selamat sampai dan selepas mengambil kunci bilik penginapan, saya dan ibu telah tersesat dalam mencari arah bilik kami. Rupa-rupanya bilik kami di dalam bangunan lain. Terpaksa turun setelah memanjat anak tangga hingga ke tingkat 4. Sangat meletihkan. Dan setelah selamat sampai ke bilik kami, Allah izin rupa-rupanya ibu tertukar beg pakaian dengan abang. Memang Allah uji sungguh malam itu.

6 June 2009.

program 'Mesyuarat Perwakilan Haluan' bermula jam 8.30 pagi. Saya hanya sempat mengikutinya hanya dalam sekitar 20 minit kerana terpaksa memberi memberi ruang kepada makcik-makcik yang tiba lewat. Tempat duduk tidak mencukupi. Terdapat makcik-makcik yang terpaksa berdiri. Justeru, kami, anak-anak mengambil inisiatif duduk di ruang legar, di luar dewan utama. Apa lagi, kami mewujudkan sesi reunion sesama sendiri memandangkan ramai sahabat-sahabat dan kakak-kakak dari ipt-ipt terutama UIA hadir pada hari itu.

Selepas waktu rehat, perwakilan meneruskan mesyuarat dan kami remaja-remaja atas 16 tahun dijemput menghadiri sesi bersama sir RB yang sangat-sangat saya rindui. sir RB menghadiahkan kata-kata yang tampak ringkas tetapi penuh dan padat dengan permata-permata berharga.

"rijal-rijal dakwah yang komited merupakan baru-bata
bangunan yang diikat membentuk dinding yang kukuh,
mendinding ummah daripada diceroboh oleh jahiliyyah"

"Allah suka orang yang mendekati masyarakat dan sabar dengan mereka"

" anak-anak adalah riak-riak ombak kecil yang akan menghasilkan
gelombang besar yang dapat membersihkan masyarakat"

HaB: "manusia yang mulia memilih seni kematian"


Sesi petang adalah waktu yang paling menyedihkan bagi saya. Hal ini kerana, saya tidak dapat masuk ke dalam dewan akibat terlalu penuh. Saya dan Afifah Adila tiba lewat petang itu akibat ketiadaan pengangkutan. Sangat mengecewakan. Apabila berada di belakang ni, almaklumlah, cepat terpengaruh dengan kelompok-kelompok yang bersembang. Ketika tayangan multimedia bermula, saya terpaksa menyusun beberapa kerusi yang patah dan memanjatnya untuk mengendap dari lubang di dinding bilik stor, di belakang dewan. Alhamdulillah dapat juga saya saksikan tayangan tarbawi tersebut hasil usaha keras saya. (",)

Petang itu, perwakilan KeARAH diminta untuk menghadiri mesyuarat ringkas atau lebih kepada sesi pembentangan.

Pada malamnya, kami telah mengikuti program yang bertemakan tajuk yang masyhur dalam kalangan remaja iaitu " Baitul Muslim". Oh ya sebelum terlupa, sepanjang Hari Keluarga ini, program untk dewasa, remaja dan kanak-kanak telah dijalankan secara berasingan kecuali ketika sesi awal mesyuarat sahaja remaja bergabung dengan dewasa. Malam itu, golongan dewasa mengikuti slot 'Bicara adDeen' yang dibawa bersama radio IKIM.fm.

Program ini telah mendapat sambutan yang amat hangat daripada golongan remaja kerana dewan utama telah penuh sebelum jam 9 malam lagi. (",) Saya sangat terharu melihat fenomena ini. Sepeti biasa, pengisian sir RB sangat-sangat saya tunggu.

"Baitul Muslim adalah perintis dalam amanah dakwah"

Sangat banyak yang telah saya teguk malam itu dan antara yang paling saya tersentuh ialah kepentingan menjaga syara' dalam membentuk Baitul Muslim kerana generasi dakwah bermula dengan itu.

"kami takut andai ada salah satu batu-bata yang akan digunakan dalam membina bangunan yang utuh ini, tidak diterima Allah (rosak)"

Potongan kata-kata sir RB dalam menceritakan kerisauan generasi awal dalam membina Baitul Muslim. Setiap apa yang telah syara' gariskan diikuti dengan teliti dengan penuh harapan agar anak-anak yang bakal dilahirkan mewarisi semangat DnT.

Pakcik A juga berkongsi pengalaman fasa-fasa dalam membina Baitul Muslim. Bermula dengan ta'aruf hingga seterusnya. Turut dikongsi bagaimana untuk merasai pembinaan Baitul Muslim ini adalah suatu ibadah. Sepertimana kata-kata HaB " Baitul Muslim adalah rukun ke2 dalam peringkat Iman.

Sebelum saya terlupa, maklumat untuk remaja Haluan yang tidak dapat hadir pada malam tersebut, Haluan telah mengambil inisiatif dengan mewujudkan satu jawatankuasa dalam menguruskan hal-hal Baitul Muslim dalam kalangan anak-anak dengan diketuai oleh Pakcik Che Ani. Justeru, bagi sesiapa yang berhajat, silalah merujuk kepada beliau. (",)

Sesi malam itu tamat sekitar jam 11 malam.

7 June 2009.

Kami diminta untuk check out pada jam 7.30 pagi. Aktiviti hari ini hanya sukaneka keluarga, justeru kami berundur awal untuk pergi menziarahi nenek yang hanya tinggal di Wangsa Maju.

(maaf kerana gambar tidak dapat dilampirkan bersama kerana tidak sempat)







2 comments:

  1. salam sis.. bagus2. suka tulisan anda yang berbaur perkongsia.. bleh la kak yam dapat gak apa yg ntum dapat walaupun tak dapat pi. Mabruk atas kejayaan melalui segala ujian2 ALLah untuk membersihkan ntum semua.. Semoga setiap yang dilalui menjadi Amal Soleh di sisi-NYa..

    Love u all for ALlah

    ReplyDelete
  2. Salam sister..

    May I know mak cik Ani dalam gambar tuh Mak Cik Mariani, ibu kepada Mastura, Jamilah dan Munirah?

    Tolong confirmkan ye.

    Terima kasih.

    ReplyDelete

mohon pandangan.