Tuesday, April 10, 2012

Something I Missed

Semalam saya merasakan ada satu kekosongan yang besar dalam hidup saya selama ini. Suatu kehilangan yang hanya dimiliki oleh mereka yang bersungguh dan disiplin. Suatu nilai yang mengangkat darjat seorang hambaNya di pandangan Penciptanya.

Sungguh. Sepanjang program berlangsung, air mata deras mengalir. Mendengar ucapan Siti Fatimah Binti Ismail, graduan pertama Akademi azZikr (entiti tahfiz di bawah Pembangunan Rohani  PERMAI) yang khatam 30 juzuk. Seorang pelajar tahun 3 dentistry dan juga merangkap Ketua Helwi kami dalam PERMAI. Betapa hebatnya Allah menciptakannya dengan cuma mengambil tempoh 3 tahun untuk menghafal keseluruhan alQur'an dalam keadaan kesibukan memimpin persatuan PERMAI yang berjumlah 1200 orang ahli serta dalam pengajian yang menuntut fokus peperiksaan berderet.

SubhanaAllah. MasyaAllah 3alaiha. :')

Sebelum disambung selepas isyak oleh Sheikh Ma'mun as-Syimali, ma'mun Masjid Jami'ah Yarmouk yang amat kami kasihi.

Ucapannya ringkas. Tetapi terus menerus membuatkan air mata laju. Penuh indah gambaran hamalatul Qur'an di sisi pandangan Rabb.


alQur'an: Jangan Pernah Mencipta Alasan.

Tim berkongsi, "kadang kala kita senang untuk mencipta alasan dan sayaitan akan membuakan kita senang dengan alasan-alasan itu.


Apatah lagi ketika kita down, kita akan rasa, 'tak apalah, membaca alQuran lebih baik kalau aku membaca dengan sungguh-sungguh. Oklah ni, aku baca juga..' Dan ketika itu syaitan akan meniup rasa selesa untuk kita yakin dengan tindakan kita..


Sedangkan apakah ada yang lebih baik daripada menjadikan alQuran sebahagian dari diri kita?"

Sambung Tim lagi, "kita mesti sentiasa meletakkan matlamat yang tertinggi dalam hidup dan mesti konsisten dan bersungguh untuk mencapainya. Jangan pernah rasa selesa dengan sesuatu keadaan.."

Allah..T_T


alQuran cuma mahu bercinta dengan orang yang benar-benar mahu mencintainya

alQur'an: Nilaian Allah Adalah Yang Tertinggi.

Senior Azzam selaku mc malam itu menambah: "mari kita hanya mengambil pandangan Allah, hebat di sisi Allah..bukan pandangan hebat dalam kalangan manusia, dengan menjadi hamalatul (pembawa) Qur'an...

Jika dibandingkan dengan 1000 tahun, dan kita mengambil kiraan umur kita 60 tahun, sangat kecil. Malah terlalu kecil. Apakah kita mahu mensia-siakan umur yang terlalu kecil ini tanpa mahu memperolehi sesuatu yang besar selama-lamanya nanti?"

T_T.

Serius saya selama ini selalu mendengar berkenaan nilaian Allah yang tertinggi, tetapi malam itu adalah kali pertama disambung , "..dengan menjadi hamalatul Qur'an..".

Selama ini dirasakan sudah cukup dengan berusaha sungguh-sungguh untuk istiqamah dalam amal Islami dan menggerakkan DnT, namun rupa-rupanya ada yang lebih besar dari itu. Sesuatu yang besar tetapi tidak ada pada saya.

Namun masih belum terlambat bukan? T_T

Penutup: Doa Itu Kekuatan.

Teringat Tim berkongsi, antara doa ibu ayahnya dari dahulu ialah "anak-anak yang soleh dan solehah serta hafiz dan hafizah.."


Malah ibu ayahnya yang bersungguh-sungguh memujuk anak-anak mereka supaya menghafal meski mereka cuma biasa-biasa sahaja. Itulah yang dinamakan impian dan cita-cita yang besar boleh dimiliki oleh sesiapa sahaja.

Sangat mengagumi. SubhanaAllah. Betapa jauh perancangan yang telah mereka letak.

Dan saya tahu, saya juga tertinggal di belakang dalam hal itu.

Lalu, dalam post ini, izinkan saya untuk memohon bonda sungguh-sungguh.

"Tolong doakan hasna' ya mak..semoga Allah mudahkan dan lapangkan untuk menjadi hamalatul Qur'an.. Tambahkan dalam doa lazim untuk anak-anak mak menjadi soleh dan solehah, istiqamah dalam amal Islami dengan satu potong doa lagi, agar mereka bisa menghadiahkan mahkota buat mak dan ayah di syurga nanti insyaAllah dengan menjadi mereka yang meletakkan alQuran sebahagian dari diri mereka.. Semoga belum terlambat.." T_T


nota kaki:
-mahu melahirkan anak-anak yang hafiz dan hafizah, ibu dan ayahnya dahulu perlu bersungguh ke arah itu.

-sebak mendengar doa khatam alQuran di hari yang penuh bahagia itu. Betapa tinggi darjat mereka.. Sungguh, malam itu saya merasakan bahawa saya tidak ada nilai sedikitpun berbanding dengan kemuliaan yang mereka miliki.

-Pesan Tim, "mujahdah memang sangat perlu..bukan sesuatu yang mudah..".

2 comments:

  1. menarik...
    cuma tanya,
    1)mcm mana nak avoid drpd mencipta alasan2?
    jd maksudnya setiap alasan kita mesti based on al-quraan dan pandangan di sisi Allah.

    =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. mcm mana nak avoid dai mncipta alasan?
      ^^#.

      saya pun tak tahu. sbb memang suka mncipta alasan.

      sbb tu mungkin kita perlu ada aim yang tinggi dan positif utk capai aim tersebut. mujahadah itu perlu dan doa yg sungguh2.

      iAllah kheir..

      Delete

mohon pandangan.