Wednesday, April 25, 2012

Cintai Dia Dengan Taqwa

*ini adalah post hadiah untuk sahabat-sahabat, senior-senior dan junior-junior saya yang tidak lama lagi akan dan sedang melayari sebuah amanah terbesar. ^^. Semoga Allah redha.






SEJUTA ALASAN CINTA
Jika aku mencintaimu kerana sifatmu yang ceria,
Menjadi semangat yang menyala dalam hatiku,
Kemudian aku bertanyakan diri sendiri,
Bila keceriaan itu kelam dirundum duka,
Seberapa muram cintaku padamu akan ada?

Jika aku mencintaimu kerana kecantikanmu,
Meredupkan pandangan di mataku,
Kemudian aku bertanyakan diri sendiri,
Saat kecantikan itu memudar ditempuh usia,
Seberapa pudarkah kelak cintaku padamu?

Jika aku mencintaimu kerana keramahanmu,
Memberi kehangatan dalam setiap sapaanmu,
Kemudian aku bertanyakan diri sendiri,
Kiranya keramahan itu tertutup kabut prasangka,
Seberapa mampu cintaku memendam praduga?

Jika aku mencintaimu kerana cerdasnya dirimu,
Membuatku yakin pada setiap pekerjaanmu,
Kemudian aku bertanyakan diri sendiri,
Tika kecerdasan itu hilang meniti usia,
Seberapa bijak cintaku untuk tetap bersamamu?

Jika aku mencintaimu kerana sifat berdikari yang kau miliki,
Menyematkan rasa banggaku padamu,
Kemudian aku bertanyakan diri sendiri,
Di saat sifatmu yang manja menjengah,
Seberapa besar cintaku padamu untuk dibanggakan?

Jika aku mencintaimu kerana sifat egomu,
Menambatkan rasa kagumku pada utuhnya pertahananmu,
Kemudian aku bertanyakan diri sendiri,
Andai tembok keegoaan itu berjaya kuruntuhkan,
Seberapa kuat cintaku yang tinggal?

Jika aku mencintaimu kerana pengertian yang kau berikan,
Menumbuhkan ketenangan dengan kepercayaan yang kau tanam,
Kemudian aku bertanyakan diri sendiri,
Kelak pengertian itu ditelan ego sesaat,
Seberapa banyak mampu ku mengerti cinta ini?

Jika aku mencintaimu kerana luasnya kesabaranmu,
Menambah dalamnya rasa cinta semakin ku mengenalmu,
Kemudian aku bertanyakan diri sendiri,
Mungkin kesabaran itu mencapai batasnya suatu hari nanti,
Seberapa besarkah cintaku mampu memaafkan?

Jika aku mencintaimu kerana keteguhan imanmu,
Bagai siraj yang benderang mengantarkan cahaya,
Kemudian aku bertanyakan diri sendiri,
Kala iman itu jatuh merundum,
Seberapa berkurang akhirnya cintaku padamu?

Jika aku mencintaimu kerana engkau yang telah kupilih sebagai cintaku,
Yang kan kupegang sepanjang hayat,
Kemudian aku bertanyakan diri sendiri,
Saat hati ini tergoncang,
Seberapa mantapkah cinta ini untuk tetap setia?

Biarpun sejuta alasan,
Tetap tidak mungkin cukup,
Membuat cintaku tetap bersamamu,
Melainkan jika aku mencintaimu kerana Ilahi,
Kerana Dia kan selalu ada,
Untuk menjaga keutuhan cinta ini,
Hingga kelak ku tak mampu lagi mencintaimu,
Kerana cintaku… berpulang padaNya.




Pendahuluan.




Sebelum ini pernah membaca bab 19 dalam buku 'Jalan Dakwah' tulisan Sheikh Mustafa Masyhur iaitu 'Tegakkanlah Rumahtangga Muslim' yang dalamnya ada tercoret pesan MM;


"hendaklah mereka ini membangunkan keluarga muslim yang diasaskan atas dasar TAQWA".


Dan huraiannya menceritakan betapa urgensinya setiap pasangan itu memahami peranan masing-masing dalam membungakan suasana Taqwa dalam rumahtangga itu sehingga melahirkan generasi yang mencintai Allah dan Rasul serta tidak terkecuali dalam melibatkan diri dalam amal Islami.


Baik.


Huraian seperti ini selalu dibaca dalam mana-mana bahan yang menekankan urgensi pembinaan Baitul Muslim dan Baitul Dakwah.


Dan Allah izin beberapa hari yang lalu, saya ditemukan dengan artikel di atas.


Ringkas. Sekadar luahan hati dalam coretan kata. Tetapi membawa makna yang sangat dalam. Malah di luar kotak fikiran saya.




Cinta: Rumahtangga Itu Bukan Sekadar Di Waktu Muda Dan Bahagia.




Saya masih muda. Dan belum mendirikan rumahtangga. Tetapi saya senang untuk belajar dengan melihat fenomena dari manusia-manusia di sekeliling.


Antara yang selalu membuatkan saya tertanya ialah, apa ya kekuatan pasangan suami isteri itu jika tiba-tiba suatu hari nanti, cinta yang mewarnai alam rumahtangga itu tiba-tiba hilang tidak muncul-muncul?


Tambah-tambah untuk pasangan yang memilih untuk berkahwin awal. Maka tempoh rumahtangga itu akan semakin panjang.


Lantaran menjadi lambakan isu penceraian hari ini adalah akibat cinta yang menjadi tunggak itu roboh lazimnya selepas tempoh bulan madu yang indah itu berlalu. Maka timbul rasa jemu, bosan, ternampak kecacatan, muncul percikan perselisihan sehingga menjadi api yang membara, pudar kecantikan pasangan sehingga kecantikan luar mencuri perhatian dan sebagainya.


Kerna rumahtangga itu bukan sentiasa tenang dan nyaman. Ribut, taufan, ombak dan gunung berapi sentiasa mencuri intai untuk menggoncang menguji. Bahkan, pasangan kita bukan robot yang statik kebaikannya dan muda selama-lamanya. Mereka tetap manusia yang punya mood turun naik, jatuh bangun sekaligus semakin dibaham usia.


Lantas apa ya kekuatan untuk menjadikan ikatan itu tidak putus-putus selamanya dengan izin Allah?





serius antara fenomena yang sangat comel ialah melihat pasangan warga emas yang masih saling setia 
melengkapi kehidupan masing-masing ^^.


Cinta: Asaskannya Dengan Pasak Taqwa.


Jawapannya saya dapat daripada artikel di atas, iaitu cintailah dia (pasangan anda) dengan taqwa. 


Taqwa yang akan membuatkan kita sentiasa takut untuk melakukan kemaksiatan kepada Allah dengan menzalimi pasangan kita. 


Taqwa yang membuatkan kita sentiasa berhati-hati menutup diri agar tidak berlaku curang kepada pasangan meski kelihatannya yang di luar lebih indah.


Taqwa yang membuatkan kita sentiasa mahu memberikan yang terbaik lantaran yakin akan ganjaran syurga di sisiNya dan bukan sekadar melihat perkahwinan sebagai tiket untuk menerima sebanyak-banyaknya. 


Taqwa yang membuatkan kita teliti dalam menjaga hati pasangan meski ada ketikanya tindakannya tidak kita gemari.


Taqwa yang membuatkan kita bersungguh-sungguh menyuburkan rasa cinta kepada pasangan meski jika suatu saat itu apinya makin malap lantaran kita tahu bahawa tuntutan untuk mencintainya itu adalah ibadah.


Taqwa yang membuatkan kita mahu menjalani kehidupan sebagai seorang muslim bersamanya sepanjang hayat sehingga melangkaui dimensi iaitu bersamanya di dalam syurga Allah nanti.


Taqwa yang membuatkan kita melihat rumahtangga itu sendiri adalah sebahagian daripada kewajipan sebagai seorang muslim (yang telah berkahwin) yang perlu dilaluikan dengan penuh syu3ur iman sepertimana kita melaksanakan kewajipan-kewajipan lain seperti solat, puasa dan haji.


Dan bagaimanakah untuk meraih taqwa ini?


Pastilah dengan kembali kepada Allah dalam seluruh 3ubudiah kita. Sangat mustahil jika kita mahukan keyakinan dalam keadaan hubungan kita dengan Allah lemah dan kontang.





mengikut alQurtubi yang mencatatkan komentar Ibnu Abbas r.a. mengenai maksud mawaddah ialah:
"cinta kasih seorang lelaki kepada isterinya" dan rahmah membawa erti "cinta itu rahmah bukan sampai menderita dan mengalami kesusahan".

membuatkan saya terfikir, adakah lelaki ini memang kasihnya susah untuk setia? sehingga ayat yang lazim kita ucapkan dalam sebuah rumahtangga iaitu mawaddah wa rahmah ditujukan untuk mereka sebenarnya? hm.

Penutup: Cinta Dan Sayang Itu Bukti Kebesaran Allah.  

"Dan antara tanda-tanda (kebesaranNya) ialah Dia menciptakan berpasang-pasangan bagimu dari jenismu sendiri, agar kamu cenderung dan berasa aman kepadanya, dan Dia menjadikan di antara kamu rasa kasih dan sayang. Sungguh, pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda (kebesaran Allah) bagi kaum yang berfikir" (21: 30)


Telah jelas dalam titipan cinta Allah bahawa perasaan kasih dan rasa sayang itu adalah salah satu bukti kebesaran dan kehebatan kuasa Allah.

Malah Dia lah yang menciptakan pasangan-pasangan manusia, lelaki dan wanita untuk saling cenderung, saling mententeramkan serta saling melengkapi.

Itulah fitrah penciptaan.

Bermakna, fitrah rasa cinta dan kasih itu adalah SEBENARnya sebagai daya tolak untuk lebih menjadi hamba kepada Allah, Pemilik diri kita dan Pemilik dunia ini sekaligus memacakkan rasa kerdil dalam diri kita. Bukan untuk kita kotori dengan kemaksiatan kepada Allah. Apatah lagi untuk kita lihat hanya sebagai noktah pendek yang tamat dengan  sebuah perkahwinan. Selesai berkahwin, maka telah memenuhi matlamat cinta.

Tidak. Bukan itu sama sekali.

Maka, mari sama-sama kita mulakan dengan sungguh-sungguh menjadi hamba Allah yang sebenar dalam ketaatan, kepatuhan, dan 3ubudiah.

Semoga Allah redha insyaAllah.



sayang itu tidak perlu seperti kopi yang menyelerakan ini. Cantik dan sedap. 
Namun, selesai dicicip habis, maka habislah kopi.




nota kaki:

-satu doa saya untuk kalian:


"semoga tangan yang digenggam ketika majlis itu digenggam sungguh-sungguh untuk selamanya iAllah. ^^."

Dan minta maaf jika hasna'/akak lebih gemar berkongsi kemungkinan-kemungkinan negatif yang mungkin di luar jangkauan kalian apabila kalian meminta pandangan dan perkongsian kerana tidak mahu kalian terkejut suatu hari nanti.

and much of the stories, were based on my own stories. 

"Baitul Muslim itu bukan perkara remeh. Seharusnya bermula dari semenjak baligh anak-anak perlu diberi pendedahan berkenaan BM agar mereka sedar urgensi untuk menjaga diri masing-masing supaya tidak menjadi faktor yang merosakkan generasi..", antara sembang-sembang kami dalam bulatan gembira Liqo' Mentor bulanan 2 minggu lalu bersama kakak-kakak mutazawwijaat. 

Semoga belum terlambat.

Angel is to special to be ask for and to value to be dreamed of. An angel is someone, he just could secretly admire her high 
and will be heart-fully appreciated if soon he get it.

And, I wish if I'm an angel through his eyes.

-doakan final paper bermula 3 May ini iAllah. Kemudian 17, 22 dan 23. lagi 2 paper masih belum keluar tarikhnya.

No comments:

Post a Comment

mohon pandangan.