Monday, April 9, 2012

Syria vs Kony 2012


Syria: Catatan Duka Mereka Yang Ditulis Dakwat Darah.

 



 
قصص إغتصاب حرائر سوريا !!!.. أيــن المعــــــــتصم !!!؟؟؟؟.....

Kisah perogolan sutera-sutera Syria (lambang gadis-gadis Syria yang dimuliakan maruahnya). Di manakah Mu'tasim?!

قصص وحوادث مروعة لحالات الإغتصاب والاعتداء على الأعراض التي حصلت..
منها ما أستطيع كتابته لكم ومنها مالا أستطيع.. لمرارته وشدته وعدم إمكانية أي إنسان أن يتحمله....
من الأشياء التي أستطيع كتابتها...

Kisah kejadian tragedi ngeri perogolan dan kekejaman seksaan yang berlaku.
Darinya (kisah-kisah itu) ada yang terdaya untuk aku menulisnya dan ada yang tidak terdaya lantaran kepedihan dan kekejaman yang mustahil untuk manusia menanggungnya. Dan ini adalah sebahagian yang termampu untuk aku coretkan:

هو جمع خنازير الأسد للنساء والفتيات في أماكن معينة مثل صالة الزراعي بشارع الحولاني القريب من المؤسسة الاستهلاكية في حي باباعمرو والتي كانت صالة افراح سابقا وتحولت الى ملجأ ايام القصف لأنها تحت الارض وتحولت الى معتقل بعد اقتحام الحي ومكان لاغتصاب الفتيات بعد جمع الفتيات يبدأ خنازير الأسد بالتناوب على كل فتاة منهن الواحدة بعد الأخرى....


(Dalam suatu kejadian) Telah mengumpulkan khinzir-khinzir Assad (lambang kehinaan dan jijik) wanita-wanita dan gadis-gadis di suatu kawasan seperti Dewan Pertanian di Jalan alHawlani (mungkin nama jalan) berdekatan dengan Pusat Khidmat Pengguna di Baba Amru yang merupakan suatu dewan serbaguna yang meriah (sebelum tercetus peperangan), sebelum ditukar menjadi kawasan perlindungan dari pengeboman lantaran kedudukannya di bawah tanah. Namun telah bertukar menjadi pusat tahanan selepas (Baba Amru) diserang kejiranannya malah turut menjadi kawasan perogolan gadis-gadis selepas khinzir-khinzir Assad mengumpulkan mereka sebelum dirogol secara bergilir-gilir setiap seorang dari mereka, seorang demi seorang.

في إحدى المجموعات كانت بين النسوة والفتيات طفلة عمرها 14 عام أصيبت بحالة انهيار عصبي واختلاجات عصبية لهول ما تعرضت له فتركوها بعد أن هتك عرضها اثنين من أوغاد البعث...
وهناك فتيات تم قتلهن بعد ان امتنعوا بشدة وانهاروا عصبيا ولا يعلم أحد أين صارت جثثثهن...
كانت الفتيات والنسوة يكلمنني وهنَّ يبكين بحرقة وبعضهن لم تستطع أن تكمل مأساتها...
ياالله...
ياالله...
ماذا حل بأعراضنا...
ماذا حل بنسائنا....
وأنا أشهد الله أنهن أطهر من الطهر..


Dalam salah seorang dari mangsa-mangsa wanita dan gadis-gadis itu adalah kanak-kanak yang baru berusia 14 tahun, dan mengalami kerosakan saraf serta penyakit sawan. Apa yang menakutkan (mengecewakan), apabila mereka meninggalkannya selepas terdedah aibnya (ditelanjangkan) oleh 2 orang dari tentera Ba'ath (Assad).

Dan ada gadis-gadis yang dibunuh selepas bergelut dengan keras (mempertahankan maruah). Mereka dikelar sehingga tidak diketahui mana satu anggota badan mereka yang tercerai.

Gadis-gadis dan wanita-wanita itu menceritakan kepadaku dan mereka menangis dengan hati yang terbakar (hancur), dan sebahagian dari mereka tidak mampu menyempurnakan (kisah) tragedi tersebut.

Ya Allah..
Ya Allah..
Apakah yang telah berlaku kepada keadaan-keadaan (hina) kami..
Apakah yang telah berlaku kepada wanita-wanita kami..

Dan aku bersaksi di hadapan Allah bahawa mereka adalah (wanita-wanita) yang paling suci daripada yang suci.

كنت أنتقل من قصة لقصة ومن جرح لجرح وقلبي يبكي دما...

Sungguh. aku berpindah dari satu kisah kepada satu kisah, dari satu luka kepada luka yang lainnya dan hatiku terus menangis darah..

و قصة أخرى : سيدة سورية: نحن نحمل في أحشائنا أبناء الاغتصاب من جنود بشار الاسد

Dan kisah yang lainnya: Seorang puan (isteri) dari Syria: "Kami mengandungkan dari perut kami, anak-anak perogol dari kalangan tentera Basyar al-Assad".

سيدة سورية تدعى سلمي بويلات اغتصابها ، وهي تبكي بحرقة : "شكوناهم إلى الله الواحد الأحد، الذي لا يظلم عنده أحد، أدركونا أيها المسلمون، نحمل في أرحامنا أبناء الزنا والاغتصاب".

Seorang puan Syria yang bernama Salma, mengadu kisah perogolan ke atas dirinya, dan dia menangis sungguh-sungguh, "Kami adukan tentang (kekejaman) mereka kepada Allah, satu-satunya yang Maha Satu, yang tidak zalim kepada setiap sesuatu. Kami memberitahu kepada (kamu) wahai sekalian muslimun, kami sedang mengendong di dalam rahim kami anak-anak zina dan rogol..!".

وتقول سلمى : 36 امرأة تم اغتصابهن عند اقتحام الجيش النظامي لهذه البلدتين التان يتعرضا لعملية القصف بالدبابات لها على بعد كيلومترات فقط.

وتشير سلمى ذات الوجه الشاحب والجسد الهزيل:"لا أستطيع تصور ذلك أو تذكره… نحن نحمل في أحشائنا أبناء الزنا".

وتوضح سلمى : "أبلغ ثمانية وعشرين سنة ومتزوجة من الشهيد.. وأنا أم لأربعة أطفال، ثلاث بنات وولد، كنا نعيش حياة هادئة في قريتنا…

إلى أن
جاء يوم الجمعة الثاني والعشرين شباط الماضي عند بداية القصف علينا في الصباح الباكر، أعطينا نصائح عبر مكبر صوت المسجد بالتزام المنازل في الأقبية والمخابئ الأرضية لتجنب قذائف القصف، ومن استطاع الخروج إلى البرية والجبال فليفعل".

Salma memberitahu, "sebanyak 36 orang wanita telah dirogol semasa tentera kerajaan (Assad) merempuh masuk ke 2 bandar ini yang ditakluk dengan pengeboman dari jarak yang cuma beberapa kilometer sahaja."

 
Wajah Salma tergambar pucat lesu dengan tubuh yang tersandar, "aku tak terdaya untuk menggambarkannya apatah lagi untuk mengingatinya..kami mengandungkan dalam perut kami anak-anak zina.."

 
Salma memberitahu, " aku baru mencapai usia 28 tahun dan telah berkahwin dengan seorang syahid (yang telah terbunuh). Aku adalah ibu kepada 4 orang anak, 3 anak perempuan dan seorang anak lelaki. Kami hidup dalam kehidupan yang tenang di kampung kami.

Sehingga tiba suatu hari Jumaat, 22 Februari yang lalu, apabila terdengar bunyi pengeboman di awal pagi disusuli dengan pengumuman suara dari corong suara Masjid menasihati kami untuk tetap di rumah serta berlindung di bilik bawah tanah bagi mengelakkan serangan mortar. Barangsiapa yang mampu lolos keluar dari kampung ke gunung-gunung, boleh berbuat demikian (untuk menyelamatkan diri)."

الشبيحة: يا بشار لا تهتم إحنا رجالك نشرب دم…

وتشير سلمي : هذه العصابات هاجمت زوجي وسمعت ابني يبكي و لم أتمالك نفسي أن أبقى الذي كنت اختبئ فيه وتركت بناتي في القبو وخرجت مسرعة ، وأنا أتوسل إليهم وأستحلفهم بكل ما هو غال عندهم أننا مدنيون، ليس لنا أي ذنب، وأننا لا نأوي الثوار وجيش التحرير.

Para hantu (tentera-tentera Asaad) "Wahai Basyar, kami adalah orang-orang kamu yang tidak kisah untuk meminum darah.."

Salmi memberitahu lagi, "orang-orang itu menyerang suamiku. Dalam masa yang sama, aku mendengar esakan anak lelakiku. (anak lelakinya bersama suami) Dan tidaklah aku terdaya menahan diri cuma menangis lantaran aku berada di dalam bilik persembunyian. Aku tinggalkan anak-anak perempuanku di tingkat bawah tanah, dan aku keluar dengan segera. Aku merayu kepada mereka dan bersumpah dengan segala-galanya bahawa kami hanyalah orang awam yang tidak berdosa. Dan kami tidak melakukan pemberontakan serta bukan tentera pembebasan."

وتقول :رد علي واحداً منهم :"أنتم تواجدكم على الأرض تهمة بحد ذاتها، لقد أخطأ من خلقكم معنا أيها الحثالة".

وتضيف: "كنت أرى زوجي ممددا على الأرض وهم فوق جسده يقفزون وهم يقولون له أين ربكم؟".

Salmi menambah: salah seorang dari mereka menempelakku, "kalian tak layak untuk wujud di atas muka bumi ini, dan kesilapannya lagi ialah penciptaan kalian bersama kami, wahai sampah..!".

aku melihat suamiku terbaring di atas tanah dan mereka memijak jasadnya sambil menyoal, "di manakah Rabbmu?"

وقالوا لي :" إذا أردت أن نعفو عنك، فلا بد أن نفعل بك ما يحلو لنا نحن الخمسة أمام مرآى ومسمع من زوجك وولدك، رفضت هذا وقلت لهم أنا أختكم، أنا سورية حرة، أيطيب لكم قلب أن تفعلوا بأختكم هذا؟ ليضربني بعدها شخص على رأسي بأخمص الرشاش وتسيل دمائي مرددين أنتم لستم إخواننا، سمعت إطلاق نار من مسدس على جسدي زوجي الممدد في الأرض، لتسيل دماءه، وبعدها أخذ أحدهم ابني وأخرج سكينا من سترته ليذبحه، رجوته أن يفعل ما يشاء على أن لا يقتل ابني".

Mereka berkata kepadaku, "jika mahu kami mengampuni kamu, wajib untuk kami memperlakukan kamu dengan apa-apa yang menghiburkan kami berlima. Biar disaksikan dan didengari oleh suami dan anak lelaki kamu".

Aku merayu dengan berkata, aku ini saudara perempuan kalian, dan aku adalah rakyat Syria merdeka. Adakah hati kalian sanggup memperlakukan sedemikian terhadap saudara perempuan sendiri?". Salah seorang dari mereka memukul kepalaku dengan pistolnya dan mengalirlah darahku sambil menempelak, "kalian bukan saudara kami!".

Dalam ketika itu, aku terdengar bunyi das tembakan yang ditujukan kepada jasad suamiku yang telah terbaring di atas tanah. Mengalirlah darahnya. Kemudian, mereka mengambil anak lelakiku sambil mengeluarkan pisau untuk menyembelihnya. Aku merayu sungguh-sungguh kepada orang tersebut, "lakukanlah apa sahaj asalkan jangan kamu membunuh anakku..!"

تقول سلمى: "شقوا ثيابي بوحشية، تداول على الاعتداء علي والاغتصاب خمسة من الجنود النظاميين، وبعد انتهائهم من الفعلة، قالوا إذا جئنا مرة أخرى إلى هنا ووجدناك فسيكون مآلك الذبح ".

وهنا تبكي سامى بهستيريا وتقول :"أيها المسلمون أدركونا ،ألا تعقلون حالنا؟ هل حقيقة أنكم تجهلون ما يفعله بشار وجنوده بنا؟ نحن أخواتكم، سيحاسبكم الله على خذلانكم لنا، نشكوك إلى الله وحده يا بشار ومن معك، اللهم خذ حقنا منه".

Bercerita Salmi lagi: Dengan biadapnya mereka mengonyak bajuku, maka jadilah aku mangsa perogolan 5 orang askar kerajaan. Selepas mereka selesai dengan perbuatan terkutuk itu, mereka mengancamku, "jika sekali lagi kami datang ke sini dan kami menemui kamu, maka kamu akan menjadi mangsa sembelihan".

(Ketika cerita ini diceritakan), Salmi meraung histeria, dan menyeru, "wahai kaum muslimiin, beritahulah kepada kami, apakah kalian tidak memikirkan keadaan kami ini? Adakah benar bahawa kalain tidak tahu apa yang sedang diperlakukan oleh dia, si Basyar dan tentera-tenteranya ke atas kami?

Kami saudara-saudara perempuan kalian. Dan kalian akan dihisabkan di hadapan Allah ke atas ketidak endahan kalain terhadap kami.

Aku adukan kejahatan kamu kepada Allah satu-satunya, wahai Basyar dan sesiapa sahaja yang bersama dengan kamu. Allahumma, rampaslah hak-hak kami darinya..!"

منقول
__________________________________________________
أنشروووووووووووووها في كل مكان لعلها تصل الى المعتصم ..
____________________________________________________

لا حول و لا قوة الا بالله

 
Syria: Hari Ini Bagi Kita, Hari Ini Juga Bagi Mereka.


Ketika menterjemah tulisan ini, terbayang saatnya saya sedang menaip, peristiwa ini masih sedang berlaku ke atas mereka.


Tidak terjangkau dek akal, bahawa saya sedang melalui hari yang sama dengan hari mereka, jam yang sama dengan jam mereka, detik yang sama dengan detik mereka, tetapi keadaan yang langsung tidak sama dengan keadaan mereka.


Darah. Ketakutan. Jeritan. Sembelihan. Dentuman bom. Percikan api tembakan senjata. Kesakitan dirogol secara paksa. Tubuh terkoyak. Kepedihan luka-luka dan segalanya. Semua yang selalu saya saksikan dalam kisah-kisah lakon layar sebuah catatan peperangan.


Dan semua itu sedang dilalui oleh saudara-saudara saya yang cuma di atas sana.



rakyat Syria (tersempit) antara kerajaan yang zalim, pihak berkuasa yang tamak 
dan kebisuan negara-negara arab.


Matahari yang sama. Terang cahaya siang yang sama. Malam yang sama. Putihnya cahaya bulan dan bintang yang sama. Awan lalu yang sama. Angin bertiup yang sama.


Tetapi jiwa dan perasaan sama sekali tidak sama.


Syria: Di Manakah Nilai Kepekaan Kita?


Baru-baru ini dan masih sedang berlangsung di seluruh dunia ialah, kempen 'Kony 2012' iaitu sebuah kempen yang digerakkan secara besar-besaran agar semua masyarakat peka terhadap isu yang berlaku di Uganda.


 

Kempen ini sangat penting kerana menjadi syarat untuk kerajaan US membincangkan perihal penghantaran bantuan ketenteraan bagi menangkap Joseph Kony yang merupakan penjenayah nombor 1 yang paling dikehendaki oleh Mahkamah Antarabangsa. Syarat kerajaan US ialah, mereka akan membincangkan hal tersebut di dalam parlimen jika isu ini menjadi isu rakyat Amerika. Justeru NGO yang terlibat di bawah seorang relawan, Jason Russell begitu bersungguh-sungguh menyebarkan kesedaran ini kepada seluruh masyarakat Amerika.


Yang paling membuatkan saya serius terdiam dan berfikir dalam, segala usaha Jason ini bermula dengan janjinya terhadap seorang kanak-kanak Uganda, untuk membebaskannya dari cengkaman Kony.


SubhanaAllah.


Sedangkan jika dilihat logik akal, tidak ada sebarang kepentingan pun untuk dia mengambil berat akan urusan manusia lain dan bersusah payah ke arah itu lantaran tidaklah mereka terikat atas dasar saudara seakidah, atau sebangsa atau senegara, atau sebenua dan sebagainya. Melainkan semata atas dasar kemanusiaan.



Kony yang mula saya tahu kisah kejahatannya dari filem Blood Diamond 2006.

Berbalik kepada isu kita dan saudara kita sama ada di Palestin dan Syria mahupun mana-mana wilayah sauadara Islam yang lain, bagaimana pulakah kepekaan dan kesungguhan kita ke arah itu?


Penutup: Ambil Tahulah..!


Minima sikap yang perlu ada bagi seorang muslim itu ialah mengambil tahu perihal dan keadaan apa yang sedang berlaku di sekelilingnya. Dan itu adalah salah satu bukti bahawa dia sedang hidup.

"Perumpamaan orang-orang beriman di dalam kasih sayang dan prihatin antara mereka adalah seperti satu jasad yang jika sebahagian anggota itu mengadu sakit, ia membawa seluruh jasad itu berjaga malam dan demam." (Hadis riwayat Ahmad dan Muslim )

Apakah kita benar merasakan bahawa kita ini dari satu tubuh yang sama? Jika tidak, pastikan kita melihat semula diri kita, takut-takut sebenarnya kita telah menjadi anggota yang tercerai lama.
Na'uzubillah minzalik.

Semoga Allah tidak mencampak kita jauh.

nota kaki:
-minta maaf kepada pakar lughah jika terjemahan ada kesilapan.

-Saya mula perasan beberapa artikel saya telah mula diambil dan diletakkan dalam blog tanpa pemberitahuan bahawa itu adalah artikel yang tidak asli.

Pesan saya cuma satu, jadilah diri anda sendiri. Jika anda mewujudkan blog hanya cuma untuk copy paste artikel orang lain, atau dengan bahasa yang kurang baik, mencuri artikel orag lain pada saya tutup sahaja blog anda.

Blog adalah suatu medan untuk kita melatih mengeluarkan idea sendiri dan membina kemahiran penulisan sendiri. Jika anda masih baru mencuba, boleh sahaja jika anda mengambil artikel orang lain, dan mengulasnya. Itu lebih baik.

-setelah 2 tahun tidak berpijak di bumi Malaysia, saya telah semakin homesick. T_T



No comments:

Post a Comment

mohon pandangan.