Friday, May 4, 2012

What's Next?

"Akak, apa ya cadangan untuk sambung?"


"Saya rasa nak ambil medic.."


"Kalau ambil ini ok tak?"


"Kursus ini apa ya?"

Beberapa soalan yang lazim ditanya setiap kali musim selepas SPM oleh junior-junior.

Cuba menjawab sepatah dua lantaran saya bukanlah pakar kaunseling kerjaya, cuma berkata-kata berdasarkan pengalaman setahun jagung. =)

Keypoint: Pengkhususan Medan Sumbangan.

Memandangkan pemilihan bidang pengajian merupakan salah satu pemilihan terpenting dalam hidup, maka pada saya pemilihannya pastilah tidak boleh main-main dan ikut-cakap-orang semata.

Lantaran kaedah sumbangan kita nanti mengikut bidang yang telah kita pilih. Dan pastilah kita mahu menyumbang dengan cara yang terbaik dan maksima, bukan?

Bahkan sewajarnya sebelum kita memilih sesuatu bidang pengajian itu, kita sudah perlu mengkaji jenis-jenis pengkhususan apa yang dapat kita ceburi selepas sarjana muda.

Teringat ketika hajat bonda berjaya mempengaruhi saya untuk mengambil bidang deeniyah, saya cuba menghubungi senior-senior yang sedang berada dalam bidang ini untuk mengetahui pecahan pengkhususan dalam kesarjanaan master dan PhD agar saya benar-benar nampak, ke arah mana akan saya menapak.

Keypoint: Minat + Keupayaan + Kemahiran + Dorongan + Pasaran + Peluang.

Bagi adik-adik yang bertanya, selalunya akan dimulakan dengan pertanyaan kecenderungan mereka. Perkara ini penting. Lantaran minat, keupayaan fitrah dan kemahiran (bakat) memainkan peranan yang sangat besar.


Teringat dahulu, hakikatnya saya lebih cenderung kepada bidang kira-kira seusia kecil. Top 3 dalam subjek kegemaran iaitu addmath dan pernah menangis kerana memperolehi markah 96 dalam peperiksaan akhir matematik tingkatan 4, lantaran selalunya markah penuh.

Juga kenangan pertama kali mengikuti tuisyen seumur hidup dengan impian untuk belajar perkara baru bagi subjek addmath tetapi akhirnya cikgu yang meminta saya mengajar. =='. Teringat sahabat saya, Aisyah antara yang selalu beritahu, "nak tukar otak dengan hasna'..". heh.

Dan cita-cita serta kecendorongan saya sebenarnya ke arah bidang sama ada physician, engineering, architecture dan ahli matematik.


antara hobi saya  yang susah untuk dibuang sehingga ke hari ini pada setiap kali tertekan menghafal 
ialah men'sketch' design rumah dan juga design interiornya sekali.
-Ini gambar abang-


Oleh kerana itu apabila awal-awal di hujung pertengahan tahun (sebelum percubaan) tingkatan 5, saya menyuarakan keinginan untuk mengambil bidang Fiqh dan Usul ini hampir semuanya tidak percaya. Masakan tidak, dengan keputusan yang berat ke arah kira-kira serta gred C (periksa pertengahan penggal dapat E) bagi bahasa arab tinggi dalam senarai A bagi semua subjek-subjek yang lain membuktikan sama sekali bahawa saya bukanlah orang deeniyah.

Memang goyah. Jujur, tidak dinafikan sepanjang 2 tahun pertama, saya tidak nampak titik pertembungan antara minat saya dengan bidang ini. Beberapa kali tekad untuk berhenti dan kembali ke Malaysia sebelum lekas-lekas dipujuk bonda.

Namun Alhamdulillah, kekuatan yang membuatkan saya terus bertahan sehingga ke hari ini ialah beberapa faktor.

1. Dorongan.

Alhamdulillah, ini memang sentiasa ada dari bonda semenjak tahun pertama yang sentiasa basah dengan air mata sehingga ke hari ini. Antara dorongan tanpa sedar yang terkuat ialah apabila bonda dan orang lain mula bertanyakan hukum.

2. Minat + Keupayaan + Kemahiran.

Saya meminati perkara yang logik, berfakta memerlukan kepada critical thinking dalam penyelesaian masalah dan perbahasan. Di samping bersesuaian dengan sifat yang ada iaitu sifat kemasyarakatan dan kecintaan kepada pembacaan.

Walaupun sebenarnya saya mempunyai kelemahan terbesar iaitu susah untuk menghafal. Dan saya kira, sudut bahagian ini dalam otak saya agak kurang cergas. ^^#

3. Pasaran + Peluang.

Paling bidang ini mempunyai cabang pengkhususan yang luas. Dan saya telah menyenaraikan beberapa pilihan iaitu:

-Political Sciences.
Ini adalah inspirasi dari Dr Maszlee Malik semasa PERTAMA 2009 yang lalu. Dan sahabat sahibah juga sangat memerlukan kepakaran bidang ini.

-Wanita Dan Kekeluargaan.
Ini memang cita-cita saya. Dan sahibah-sahibah di Malaysia mencadangkan saya mengambil ini.

Antara faktor saya mahu menjadi pakar dalam ilmu ini adalah kerana realiti yang saya lihat sepanjang tumbesaran saya ialah realiti yang mana masyarakat mempersendakan Islam dalam aplikasi kehidupan di sudut kekeluargaan dan kewanitaan.

Kerana itu tidak hairanlah muncul banyak kumpulan-kumpulan feminism yang menyebelahi sekularisme sedangkan hakikat sebenar Islam adalah memuliakan wanita dengan penuh bermaruah.

-Sejarah Dan Peradaban.
Ini minat saya yang mengalir dalam darah semenjak dari kecil. Dan teringat kata-kata Ustaz Sufiyan calon PhD University Yarmouk, "kita banyak kepakaran dalam mengkaji kesohihan hadis dan dalil, tetapi perasankah kita bahawa kita terlalu memandang remeh kesohihan seerah dan sejarah..".

Saya melihat urgensi bidang ini lantaran realiti dalam sekeliling kita adalah dibesarkan dalam catatan-catatan yang telah ditokok tambah serta dikurangkan terutama dalam seerah era selepas kewafatan Rasulullah s.a.w. sehingga kepada kerajaan Utsmaniyah.

*tapi teringat semasa bersembang dengan mak, kakak dan abang tentang pemilihan ini, akhir perbincangannya ialah, "kena tanya bakal suami awak dulu la apa-apapun...". erm.

Penutup: Kita Merancang, Allah Jualah Sebaik-baik Perancang.


Tidak dinafikan hati saya akan menangis setiap kali melihat gambar-gambar abang 
bersama bahan-bahannya. sobs.

Jujur. Saya bukan seorang scorer tetapi saya adalah pencinta ilmu ini. *Akhirnya declaration yang menakjubkan.

Dan saya cuma mahu lakukan yang terbaik dalam menyumbangkan dengan cara yang terbaik insyaAllah.

Justeru, begitu jugalah saya menasihati adik-adik agar memandang masa depan kalian bukan sekadar memandang kepada pengakhiran yang terhenti tetapi sungguh-sungguh mengharapkan agar Allah menguatkan kita untuk mampu menyumbang kepada kemaslahatan Islam.

Lantas, pemilihan awal ini adalah salah satu yang memainkan peranan terpenting.

Selamat memilih ya.. =)

nota kaki:

-baru-baru ini kak Adnin mengulangi ayat yang sama dengan ayat yang telah banyak orang pertikaikan saya selama ini,

"hasna' minat mathematics dalam masa yang sama pandai melukis, suka benda-benda seni, suka sejarah tetapi tak minat menghafal..memang percampuran otak kiri dan kanan".

Mungkin. Dan saya sendiri selalu keliru antara bakat, minat dan kecenderungan yang ada dalam diri.

-doakan semoga saya kuat untuk istiqomah dengan cita-cita ini dan doakan semoga sesiapa yang bakal menjadi suami saya nanti akan menjadi salah seorang yang menyokong cita-cita ini. Lantaran saya takut saya tidak cukup kuat jika berseorangan.

-seriously, I'm in my bad homesick. 2 years without having a breath on my motherland really kill me. T_T

-Ramadhan bakal tiba. Semoga ketibaan Ramadhan bagai pencuci dosa yang membusuk sepanjang tahun ini.


-MasyaAllah 3alaih.

6 comments:

  1. pernah berguru addamath dgn K.Hasna' ^^
    ~yah

    ReplyDelete
  2. permintaan yg sweet utk sesiapa yg bakal menjadi suami.^^
    adakah bermakna org lain masih berpeluang.dgr2nye ehem3 =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. erm. ehem3 apa ya?

      pesan banyak orang, kalau dengar berita, perlu pastikan dahulu kesohihannya. =)

      Delete
  3. pilih la no 3. nati kita boleh bergandingan dalam forum, insya-Allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kheri: wah, seganlah hasna' nak berforum bersama dentist yang pakar sejarah nanti.

      iAllah, doakan yang terbaik ya. =)

      Delete

mohon pandangan.