Friday, April 20, 2012

Art Of Emosional

Pulang dari program Fiqh Medic siri akhir bagi sesi 11/12 malam tadi, membuatkan saya terfikir berkenaan satu soalan menarik yang dikemukakan oleh seorang syabab.

"kami diberitahu bahawa orang perempuan ini jika didatangi haid, maka emosinya akan kurang stabil. Boleh jelaskan? Kami mahu tahu untuk membantu kami menghadapinya nanti..". (ayat yang lebih kurang).

Serius saya sangat terharu dengan syabab itu atau mana-mana lelaki yang sudi untuk prihatin terhadap hal ehwal wanita sekaligus sebenarnya mengambil tahu untuk mengambil berat kondisi pendamping kehidupannya suatu hari nanti.

Dan itulah seni yang mencuri hati seorang wanita sebenarnya.

Sifat Istimewa Itu Melengkapi.

Tidak dinafikan wanita ini lazimnya sangat mudah dipengaruhi oleh emosi sebelum rasional. Dan ini adalah fitrah.


"emosi wanita ini umpama lalang yang ditiup angin.
Beralun mengikut cuaca namun cuma sekejap-sekejap"

Allah telah menciptakan pasangan manusia ini dengan 2 sifat berbeza yang melengkapi. Lelaki dengan ego mereka manakala wanita dengan emosi mereka.

Emosi ini bukanlah sekadar yang selalu kita imaginasikan seperti hanya tahu menangis, sedih dan murung tetapi juga mencangkupi sayang, kasih, rindu, dan cinta.

Mahu tahu mengapa boleh disimpulkan bahawa 2 sifat ini sebenarnya saling melengkapi?

Lantaran hakikatnya seorang lelaki itu adalah pemimpin yang memimpin keluarganya kepada redha Allah. Pemimpin yang perlu menuntun tangan-tangan ahli keluarga nya dengan penuh hikmah, sabar dan istiqamah. Ada ketika perlu ada ketegasan menggaris dan ada ketika lainnya perlu lembut melentur. Dan Allah menciptakan ego itu menjadi miliknya untuk dia jadikan dirinya pemimpin yang berkrediabiliti dan dihormati oleh isteri serta anak-anaknya.

“Kaum lelaki (suami) adalah qawwamun (pemimpin) atas kaum perempuan (isteri) kerana Allah telah melebihkan sebahagian mereka atas sebahagian yang lain dan kerana mereka (suami) memberi nafkah dari harta mereka...”. (anNisa': 34)

Manakala wanita sesuai dengan emosinya yang beralun bayu akan menjadikan cintanya kepada suami sebagai dasar kukuh untuk setia menyokong apa yang sedang dibawa oleh suaminya serta memenuhi perintah Allah untuk mentaati suaminya selagi tidak melanggar syara'. Begitu juga rasa sayang dan kasihnya buat anak-anak membuatkan seorang wanita itu sanggup mengorbankan apa sahaja demi mereka setelah sejuta kesakitan mengandungkan, melahirkan, menyusukan serta sebagainya yang telah dikorbankan untuk anak-anak itu.

Itulah 2 sifat yang melengkapi secara fitrahnya. Bermakna hakikatnya tidak salahkan jika wanita itu beremosi dan lelaki itu punya rasa ego? ^^. Cuma MESTIlah disalurkan dan digunakan pada jalan yang benar dan waktu yang betul.

Dan amatlah malang jika 2 sifat ini dijadikan tiket untuk menghalalkan sebarang keburukan akhlak lelaki dan wanita itu sendiri.


Suami yang memukul isteri adalah suami yang lebih kejam dari pemerintah yang zalim.

Lantaran jika lelaki silap menakhoda bahtera rumahtangganya dengan ego, maka sifat itu akan membuatkan dirinya menjadi ditaktor yang memijak dan mengongkong. Malah berlaku kasar dan menzalimi hak-hak isteri  serta ahli keluarganya sendiri. Sedangkan ego itu adalah untuk menjadi pemimpin yang melindungi mereka bukan untuk dijadikan mereka mangsa keadaan.


Memang hati binatang bagi lelaki yang tidak kasih kepada isterinya.
bagaimana mungkin dia sanggup memukul wanita yang dia paksa untuk ditiduri di waktu malam?



وَعَنْ اَبِى هُرَ يرَةًَرَضِىَ الله عَنْهُ قَالَ:قَالَ رَسُولُ الله صَلىَ الله عَلَيْهِ وَسَلَمَ:
اَكْمَلُ ا لمؤمِنِيْنَ اِيْمَانًااَحْسَنُهُمْ خُلُقًا,وَخِيَارُكُمْ خِيَارُكُمْ لِنِسَا ئِهِمْ.
(رواه التر مدى)

Dari Abu Hurairah berkata : Rasulullah SAW bersabda:
“Orang mukmin yang paling sempurna imannya itu orang yang paling baik budi pekertinya diantara mereka,dan orang yang paling baik diantara kamu sekalian yaitu orang yang paling baik terhadap istrinya.”


Begitu juga wanita yang dikuasai emosi tidak waras yang mampu menjadikan sebuah keluarga kacau bilau dan porak peranda. Emosinya itu akan membuatkan suaminya tertekan dan tersempit dengan sikap cemburunya yang melampau hanya di bawah alasan 'terlalu sayang' atau dengan sifatnya yang cepat merajuk sehingga rasional sebuah perbincangan tidak wujud. Malah emosi yang negatif akan membuatkan dirinya dikuasai oleh penyakit psychiatric yang bahaya.

Hakikatnya, perkara terpenting untuk menjadikan 2 sifat berbeza yang dimiliki oleh 2 makhluk berbeza ini agar terus menjadi fitrah dan saling melengkapi ialah nilai TAQWA hasil didikan iman graduan madrasah Tarbiyah Islamiyah yang teratur. Hasilnya maka akan terbentuk satu gabungan kerja yang menjayakan pembentukan sebuah rumahtangga yang penuh sakinah mawaddah warRahmah serta mencapai matlamat objektif pembinaan Baitul Muslim itu sendiri.

Kitaran Ombak Emosi.

Namun, fitrahnya angin emosi wanita tidak selalunya cantik penuh bahagia. Ada waktu mendung di kala matahari masih siang. Ada waktu hujan ketika sebelumnya langit biru menawan. Ada waktunya juga terlalu berjeli lembik sehingga jika cuma jari tersentuh sudah terusik bagai ada batu yang menghempap hancur.

Ombak emosi ini lazimnya jelas berlaku seiring kitaran haid, sewaktu mengandung dan juga ketika fatrah lemah berpantang. (Rujuk di sini berkenaan gangguan prahaid).

Detik-detik itu adalah detik di mana seorang wanita akan mudah terusik jiwanya untuk cenderung kepada rasa diabaikan, tidak disayangi, tersinggung, rasa marah, murung, cemburu dan sebagainya.


comel ok. ^^#

Lantaran itulah seorang suami itu perlulah merupakan seorang lelaki. =) Bukankah lelaki ini manusia yang rasional? Rasional untuk cuba memahami ombak emosi pasangannya sekaligus mempercepatkan ombak itu lekas segera kembali natural dan tenteram.

Caranya mudah, kalian cuma perlu diam memerhatikan ketika si isteri sedang meluahkan, kemudian selesai itu, hampirilah dia membelai lembut serta bisikkan kata-kata sayang. insyaAllah isteri kalian akan kembali tenang dan sangat menghargainya.

*ok. first time puji lelaki.

Itu adalah fitrah setiap wanita cuma, dibezakan oleh kekerapan dan kesensitivitian seseorang wanita itu. Dan 2 point perbezaan ini juga sebenarnya dipengaruhi oleh kematangan dan kestabilan daya fikir wanita itu sendiri.

Tips Untuk Wanita Yang Dilanda Emosi Tidak Stabil.


Sedikit tips yang baik untuk diamalkan jika kita berhadapan dengan serangan mendung emosi.


1. Sentiasalah mengingati Allah swt dalam susah dan senang. Keyakinan kita dengan ayat Allah yang akhirnya akan melahirkan perasaan tenang itu sendiri untuk mengawal emosi.Dzikir dan membaca Al-quran.
2. Ibadah sunat dijaga apatah lagi ibadah wajib yang sepatutnya tidak diabaikan langsung.Jaga diri dari dosa-dosa kecil dan perkara-perkara yang melalaikan.
3. Melatih diri membaca kisah-kisah sahabiah dan kisah -kisah teladan yang mampu menguatkan jiwa.
4. Menyedari akan hakikat jalan sebuah kehidupan yang meletihkan,panjang,penuh onak duri. Proses Tarbiyyah yang akan membantu mendidik hati-hati kita.
5. Banyakkan berdoa moga Allah terus memelihara hati-hati kita agar terus kekal harmoni. Jangan lokek untuk berdoa kepadaNya kerana Allah swt tidak pernah bosan untuk mendengar segala rintihan kita.Merintih dan mengadulah sepuas-puasnya kepadaNya.
6. Sibukkan diri dengan urusan2 Allah swt. Manusia ini,jika tidak disibukkan dengan perkara2 yang haq,akan disibukkan dengan perkara2 yang batil dan remeh. Tiada pertengahan. Perkara-perkara remeh yang akan banyak menganggu emosi kita.

Paling penting, setkan di minda bahawa manusia berjiwa besar tidak akan mudah jatuh dalam ombak emosi. Meski mungkin sipi-spi kita akan terpalit, tetapi lekas-lekas berenang semula ke tepi agar tidak terus lemas. Tanamkan bahawa fitrah ini jika tidak ditenun molek, maka dia akan menjadi ujian hebat yang merosakkan.

*Tips ini saya ambil dari sini dan dioleh di beberapa ayat.

Penutup: Men From Mars, Women From Venus.


Unikkan ciptaan Allah? ^^

Bukan sekadar keunikkannya dalam bentuk penciptaan jasad secara jelas tetapi juga mencangkupi keunikkan emosi ruhi yang tidak nampak.

Justeru, bagi mereka sedang merancang ke alam rumahtangga, perdalamkanlah ilmu tentang psychology  manusia terutama berkenaan jantina pasangan kita lantaran kita akan bertemu, hidup dan tinggal bersama makhluk yang datang dari planet yang jauh berbeza bak kata John Gray,

"Men From Mars, Women From Venus.." =)

Lantaran yang membuatkan sebuah rumahtangga itu bertahan bukanlah atas faktor cinta semata tetapi atas kesediaan setiap pasangan untuk saling memahami antara satu sama lain. Allahua'lam.


"When men and women are able to respect and accept their differences 
then love has a chance to blossom"-John Gray


nota kaki:
-Komentar housemates baru-baru ini, "eh, hasna' dah pandai ada emosi wanita la..". lol. =='
Tiba-tiba terdetik, "adakah saya benar-benar alien sebelum ini?". heh.


2 comments:

  1. adekah syabab yg bertanye itu syabab yg link blognye ade dlm blog nie dan berjaya mencuri hati? :)

    ReplyDelete
  2. er. tak2.. syabab lain.

    siapa pula yang berjaya mencuri hati ni?

    ReplyDelete

mohon pandangan.