*Seperti yang pernah dimaklumkan sebelum ini, saya perlu membentangkan ulasan tentang buku tulisan Sheikh Rashid alGhounnusyi, yang sangat cantik, penuh hikmah dan adil. Dan pihak UTAM meminta untuk ditulis ulasan tersebut. Justeru, saya berminat untuk turut berkongsi dengan pembaca blog ini juga. Semoga bermanfaat! =)
Klik: Bahagian I.
Klik: Bahagian II.
Klik: Bahagian III
Adakah Dibenarkan Kepimpinan Bagi Wanita?
“Dan orang-orang
beriman, lelaki dan perempuan, sebahagian mereka menjadi penolong bagi
sebahagian yang lain. Mereka menyuruh (berbuat) yang ma’ruf dan mencegah dari
yang mungkar” (atTaubah: 71)
“Wahai manusia!
Sungguh, Kami telah menciptakan kamu dari seorang lelaki dan seorang perempuan,
kemudian Kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku agar kamu saling
mengenal. Sungguh, yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang
yang paling bertaqwa. Sungguh, Allah Maha Mengetahui, Maha Teliti” (alHujurat:
13)
“Lelaki (suami)
pelindung bagi perempuan (isteri), kerana Allah melebihkan sebahagian mereka
(lelaki) atas sebahagian yang lain (perempuan), dan kerana mereka (lelaki)
telah memberikan nafkah dan hartanya…” (anNisa’: 34)
“Tidak akan
berjaya satu kamu, yang diperintah oleh wanita” (hadis).
Berikut merupakan antara ayat yang berkaitan dengan kedudukan
wanita dalam masyarakat, yang selalu menjadi asas perbincangan keterlibatan
wanita dalam pemerintahan.
Hakikatnya Islam memberi kesamarataan kepada lelaki dan
wanita dalam beramal, yang menjadi pengecualian hanya dalam keadaan tertentu.
Hal ini terbukti dengan catatan-catatan seerah generasi pertama didikan
Rasulullah s.a.w. yang mana wanita-wanita mereka terlibat dalam membawa risalah
Islam, pengiktirafan kepada lelaki dan wanita sebagai manusia yang sama
darjatnya.
Dari Abdullah Bin
Rafi’, Pernah Ummu Salamah terdengar Nabi s.a.w menyampaikan khutbah di mimbar
dan ketika itu, beliau (Ummu Salamah) sedang bersikat, “Wahai sekalian
manusia!”. Maka berkatalah Ummu Salamah kepada tukang sikat, “(segeralah) kamu
menyelesaikan rambutku.” Balas pembantu perempuan tersebut, “yang dipanggil
ialah lelaki, bukan wanita..”. Jawab Ummu Salamah, “Sesungguhnya aku ini
manusia..” (Riwayat Muslim)
Perbincangan di sini ialah berkaitan:
-penglibatan wanita dalam dunia politik.
-penglibatan wanita sebagai calon dan wakil rakyat dalam
parlimen.
-peluang penglibatan wanita sebagai Ketua Negara atau
Perdana Menteri.
Hak Wanita Bahkan Kewajipannya Dalam Penglibatan Umum
Dalam Dunia Politik.
Apabila kita membincangkan berkenaan kesamarataan antara
lelaki dan wanita dari sudut beramal dalam Islam, maka tidak akan dapat
diasingkan antara amal fardi dan amal kemasyarakatan serta pemerintahan.
Sepertimana seseorang itu perlu bersungguh dan bergabung dalam deen Islam,
begitu jugalah dia perlu bersungguh dan bergabung dengan gerakan Islam untuk
membentuk tampuk pemerintahan yang baik. Tidak ada keterpisahan antara dakwah
dan daulah.
Bahkan sohabiyah-sohabiyah terdahulu, mereka beriman, mereka
berinfaq, mereka berdakwah, mereka berhijrah, mereka berjihad, mereka turut
dianiaya oleh kaum kuffar, mereka terbunuh syahid, mereka terlibat dalam
tanggungjawab-tanggungjawab penting seperti kehakiman dan ekonomi dan
sebagainya.
Hal ini kerana asal hukum-hukum yang melibatkan lelaki dan
wanita, adalah sama melainkan terdapat pengkhususan. Maka, wajiblah untuk
seluruh wanita muslim terlibat dalam segala usaha ke arah membina yang ma’ruf
dan mencegah yang mungkar.
Justeru bagaimana boleh berlaku di beberapa tempat
pengharaman penglibatan wanita dalam pilihanraya untuk mengundi kepimpinan
mereka, bahkan untuk memandu sekalipun dalam keadaan wanita-wanita yahudi
sedang rancak mengubah badandar-bandar kita?
Penglibatan Wanita Bukan Sekadar Pengundi, Tetapi Sebagai
Calon yang Mewakili Sesuatu Golongan sama ada Daerah atau Bandar atau Badan
Kewanitaan.
Kami dididik ayah dari kecil selepas peristiwa Reformasi 1998, untuk
menjadikan Nurul Izzah sebagai ikon.
Dan beliau sentiasa menjadi ikon saya sehingga hari ini insyaAllah.
Dalam perbincangan ini, Sheikh Abu A’la alMaududi melarang penglibatan wanita, tetapi Sheikh Muhammad alGhazali dan Sheikh Yusuf alQardhawi membenarkan.
Dalil larangan adalah kerana penglibatan wanita ini telah
memasuki ketua umum (wilayah ammah) yang menyebabkan wanita tersebut lebih
berkuasa dari lelaki, sedangkan dalam alQur’an sendiri menulis bahawa lelaki
adalah lebih kuat (pelindung) berbanding wanita.
Mengulas sangkaan ini, ulama’ memberikan dua jawapan:
Pertama, calon wanita akan tetap dalam jumlah tertentu dan
tidak mungkin akan melebihi lelaki. Hal ini menyanggah sangkaan bahawa wanita-wanita
akan menguasai lelaki.
Kedua, ayat berkenaan lelaki lebih kuat (pelindung)
berbanding wanita, ayat itu hanya boleh diaplikasikan dalam urusan rumahtangga
kerana kemuliaan tersebut diberikan kepada lelaki atas faktor pemberian
nafkahnya kepada isteri.
“Lelaki (suami)
pelindung bagi perempuan (isteri), kerana Allah melebihkan sebahagian mereka
(lelaki) atas sebahagian yang lain (perempuan), dan kerana mereka (lelaki)
telah memberikan nafkah dan hartanya…” (anNisa’: 34)
Manakala kepimpinan wanita di luar urusan rumahtangga, tidak
termasuk dalam ayat ini.
Berkenaan hadis Bukhari, “Tidak akan berjaya satu kamu,
yang diperintah oleh wanita” (hadis), larangan tersebut adalah berkaitan
kerusi Ketua Negara ataupun Perdana Menteri, kerana hadis itu diucapkan semasa
peristiwa kemtian Kisra Parsi yang kemudian digantikan oleh anak perempuannya.
Maka tiada halangan untuk wanita terlibat dalam menyatakan
pandangannya yang diyakini benar, terlibat dalam melaksanakan yang ma’ruf dan mencegah
yang mungkar serta terlibat dalam mengatakan mana yang benar dan mana yang
salah, kerana tiada dalil larangan untuk wanita melibatkan diri dalam majlis
sedemikian.
Berkenaan kata-kata bahawa tiada dalam seerah, wanita
terlibat dalam majlis syura, berikut tidak boleh dijadikan dalil syara’ kerana
ijtihad berubah mengikut zaman dan tempat. Dan tidak diperkatatkan
syarat-syarat majlis syura sama ada untuk lelaki mahupun wanita.
Namun bukanlah bermakna kebolehan penglibatan dalam
perwakilan rakyat (parlimen) tersebut memberi kebebasan kepada wanita untuk
bercampur secara tidak terjaga dengan lelaki yang ada, bahkan hendaklah
diseimbangkan agar tidak ketinggalan urusan rumahtangga, suami dan anak-anak,
juga terjaga dari segi adab-adab pemakaian, percakapan dan tingkah lakunya.
Doktor Yusuf alQardhawi mengeluarkan fatwa akan betapa
pentingnya penglibatan wanita-wanita solehah dalam pilihanraya untuk berhadapan
dengan ancaman kejahatan, dan hal itu termasuk dalam keperluan wnaita untuk
keluar kepada masyarakat.
Dan kita melihat kepada desakan itu.
Hak Wanita Untuk Terlibat Sebagai Ketua Umum atau Perdana
Menteri.
Sebahagian dari golongan khawarij membenarkan kepimpinan
wanita jika pemerintahannya diangkat sendiri oleh rakyat.
Seerah Saidatina A’isyah r.ha pernah memimpin 3 ribu tentera
yang di dalamnya ada para sahabat, sebahagiannya dijamin syurga secara jelas.
Golongan yang membenarkan ini mengambil perkiraan bahawa
dalil umum yang memberi kesamarataan antara lelaki dan wanita adalah banyak,
berbanding dalil khusus yang melarang. Apatah lagi, hadis yang diucapkan oleh
baginda s.a.w. “Tidak akan berjaya satu kamu, yang diperintah oleh wanita”
(hadis), adalah khusus untuk peristiwa di Parsi yang mana, mereka pernah
membunuh utusan Nabi s.a.w.. Dan hadis tersebut sama sekali bukanlah berkaitan
dengan syarat kelakian.
Bagi sesuatu dalili yang umum, maka perkiraan hukumnya juga
perlu umum, begitu juga bagi dalil yang khusus, maka perkiraan hukumnya juga
perlu dinilai khusus.
Bermakna tiada larangan dalam Islam untuk wanita terlibat
dalam pemerintahan, kecuali dari sudut kerusi Ketua Umum atau Perdana Menteri,
yang mana khilaf berlaku dan kita memilih bersama jumhur iaitu tidak
membenarkan.
Jelaslah di sini bahawa penglibatan wanita dalam pilihan
raya, parti politik, mengetuai sebahagian sektor sama ada sebagai menteri dan
kehakiman, adalah dibolehkan.
Seerah semasa peristiwa Perjanjian Hudaibiyah, yang mana
Ummu Salamah telah mencadangkan kepada Nabi s.a.w. untuk melaksanakan dahulu
arahannya semasa para sahabat tidak berganjak dan pandangan itu diambil oleh
baginda. Jika dikatakan wanita terkecuali dari politik, bagaimana mungkin Nabi
s.a.w tidak mengingatkan Ummu Salamah bahawa itu adalah urusan politik?
Begitu juga semasa peristiwa selepas kewafatan Saidina Umar r.a,
Abdul Rahman Bin ‘Auf r.a telah diamanah untuk membawa 6 calon sahabat dan
mengambil kutipan undi dari kaum muslim di Madinah. Dan dikisahkan bahawa Abdul
Rahman Bin ‘Auf r.a tidak meninggalkan satupun di Madinah melainkan dimasuki ke
dalam khemah-khemah dan rumah-rumah mengutip suara dari sahabat dan sohabiyah
semuanya. Justeru bagaimana boleh berlaku perbezaan hak antara lelaki dan
wanita dalam urusan ini hari ini?
Jika beralasan bahawa wanita jahil dan tidak mengambil tahu
berkenaan isu ini, kerana sibuk menguruskan rumahtangga dan tanggungjawab
keibuannya, maka hari ini lebih banyak pemuda-pemuda di negara arab yang juga
jahil dan tidak mengendahkan apa yang sedang berlaku, dan pastilah perkara itu
tidak pernah menjadi faktor mereka diharamkan dari melibatkan diri dalam
pilihan raya.
Untuk mereka yang masih berfikiran dan bertindak secara
jumud, melihat penghalangan wanita ini perlu bagi menghalang fitnah, menutup
lorong-lorong yang membawa kepada kerosakan, perlulah menukar gaya fikir dari
wanita sebagai makhluk fitnah kepada wanita juga sebagai manusia.
“Dan orang-orang
beriman, lelaki dan perempuan, sebahagian mereka menjadi penolong bagi
sebahagian yang lain. Mereka menyuruh (berbuat) yang ma’ruf dan mencegah dari
yang mungkar” (atTaubah: 71)
Sesungguhnya peluang wanita untuk melibatkan diri dalam
politik adalah asas kesamarataan selagi tidak melanggar akhlak-akhlak Islam,
kerana kelebihan dalam penciptaan, dalam beramal, dan berjihad tidak mengira
jenis jantina dan warna kulit.
“Wahai manusia!
Sungguh, Kami telah menciptakan kamu dari seorang lelaki dan seorang perempuan,
kemudian Kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku agar kamu saling
mengenal. Sungguh, yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang
yang paling bertaqwa. Sungguh, Allah Maha Mengetahui, Maha Teliti” (alHujurat:
13)
Islam itu Adil. Adil untuk manusia seluruhnya.
Dan bukankah wanita itu manusia?
Allahua'lam.
Tamat.
Nota kaki:
-minta maaf kerana saya mengulas dengan ringkas. Sedangkan sebenarnya buku ini sangat bagus dibaca semua. insyaAllah, ada masa dan tenaga, saya akan berusaha terjemahkan. =D
No comments:
Post a Comment
mohon pandangan.