Thursday, May 16, 2013

Ulasan Buku: Wanita, Antara alQur'an dan Realiti Muslim. Bahagian III


*Seperti yang pernah dimaklumkan sebelum ini, saya perlu membentangkan ulasan tentang buku tulisan Sheikh Rashid alGhounnusyi, yang sangat cantik, penuh hikmah dan adil. Dan pihak UTAM meminta untuk ditulis ulasan tersebut. Justeru, saya berminat untuk turut berkongsi dengan pembaca blog ini juga. Semoga bermanfaat! =)
Klik: Bahagian I.
..........



Beberapa Salah Faham Terhadap Islam.


Islam sama sekali tidak pernah menindas wanita. Apatah lagi meletakkan hukum yang memberi kebaikan kepada lelaki dalam masa yang sama menzalimi wanita. Diberikan beberapa contoh:

Isu Pemakaian.

Bukanlah menjadi objektif utama Islam untuk meletakkan had-had pemakaian wanita dalam Islam, sama ada menyempitkannya atau meluaskannya, tetapi Islam datang untuk mengubah pandangan wanita terhadap kehidupan dan matlamat di dalamnya sehingga apabila mereka melihat dunia, bukanlah lagi dengan kaca mata kegilaan terhadap kenikmatan dan perhiasan yang murahan. Islam datang untuk mengangkat manusia dari kerendahan haiwani kepada kemuliaan insani.

Manusia perlu sedar bahawa tubuh badan adalah pemilikan seperti mana dirinya, dan tubuh badan memiliki hak-hak agar terlindung dari menjadi hamba syahwah.  Jika seorang wanita itu mengetahui bahawa betapa berharganya dirinya dan betapa berkaitanya antara pandangan zahir dengan tanggapan ke atasnya, maka pastilah mereka akan melihat betapa perlunya tubuh badan itu dilindungi.

Dan Islam tidak pernah menetapkan jenis-jenis  tertentu dalam pemakaian, cukuplah dengan aurat terlindung (baju labuh yang menutup seluar dan menutup kepala atau pakaian labuh dan menutup kepala). Sebenarnya dengan penutupan dirinya itu lebih menjadi tarikan dan tidak pernah sama sekali menguranginya, bahkan bagi mereka yang sentiasa terdedah, hanya akan menjadi objek seks yang dieksplotasikan oleh banyak pihak, dan akhirnya menjemukan.

Benarlah bahawa yang tertutup itulah yang menawan.


Isu Lemahnya Wanita dan Kuatnya Lelaki.

Hakikatnya wanita berasa rendah diri terhadap apa yang disangka sebagai satu kelemahan berbanding lelaki adalah suatu doktrin yang selama ini mewarnai kehidupan mereka.

Hal ini kerana, jika dilihat dari konteks yang lebih besar dan terperinci, tidak berlaku timbangan yang beart sebelah dalam menentukan siapa yang kuat dan siapa yang lemah, lantaran setiap daripada jenis lelaki dan setiap daripada jenis wanita mempunyai kelebihan dan kekurangan untuk saling melengkapi, bukan untuk dibandingkan.

Pendidikan sebegini perlu diubah. Seharusnya keyakinan diri tentang struktur biologi dipupuk agar masing-masing melihat perbezaan bukan untuk saling menandingi dan bersaing, tetapi untuk saling memerlukan dan menyayangi.

“Dan diantara tanda-tanda (kebesaran)Nya ialah Dia menciptakan pasangan-pasangan untukmu dari jenismu sendiri, agar kamu cenderung dan berasa tenteram kepadany, dan Dia menjadikan diantara kamu rasa kasih sayang…” (arRum:21)

Isu Poligami


Dalam Islam, asas kepada sesuatu amal ialah kepastian bahawa amal tersebut memberi kemaslahatan kepada yang lebih banyak atau lebih ramai. Juga Islam melihat kepada penetapan-penetapan yang menutup kerosakan dan kejahatan. Dan pernikahan adalah antara amal yang boleh menutup ruang-ruang kerosakan masyarakat.

Bagi keadaan masyarakat yang aman, yang masih memiliki kestabilan ratio lelaki dan wanita hampir sama, maka bagi setiap seorang lelaki pasangannya adalah seorang wanita.

Namun, dalam keadaan terpencil seperti apabila berlakunya peperangan yang meragut nyawa lelaki lebih ramai, dan peningkatan wanita yang tidak berkahwin, maka bagaimana mungkin caranya perlindungan ke atas wanita-wanita tersebut?

Ketika itulah fungsi asas amal dalam Islam, iaitu untuk kemaslahatan umum diutamakan, dalam keadaan mengambil kemudharatan yang lebih ringan.
Jika perkahwinan kedua berlaku, semestinya memberi rahmat kepada isteri yang baru,namun bagaimana jika isteri pertama tidak dapat menerima dan terluka?

Kerana itu dalam Islam, dibenarkan aqad pensyaratan sebelum ijab qabul, yang mana boleh disyaratkan agar bakal suaminya itu tidak berkahwin lain dan wajib ke atas si suami untuk mematuhinya. Jika tidak, si isteri boleh menuntut fasakh. Tidak ada paksaan ke atas wanita untuk menerima poligami.

Bukankah itu adalah keadilan untuk wanita sama ada dari sudut kebajikan diri dan kebajikan perasaan mereka?


Bersambung...




Nota kaki:

-one more paper to go insyaAllah.. =)

No comments:

Post a Comment

mohon pandangan.