Sunday, March 18, 2012

Speak It Out.

Antara perkara yang seumur hidup saya takut selama ini ialah memberi pandangan atau idea dan bercakap di hadapan khalayak.

Asbab yang jelas ialah inferior dengan komentar-komentar orang lain yang lebih hebat dan takut idea ditolak atau mungkin diperlekehkan. Justeru, saya memang tidak berminat dengan sebarang aktiviti public specking dan memilih untuk senyap jika terlibat dalam sebarang perbincangan sewaktu di peringkat sekolah menengah dan rendah.

Apatah lagi untuk berbincang dengan figure-figure terhormat. Memang tidak berkemahiran dalam protokol-protokol, ditambah rasa segan dan kerdil.

Itu adalah siapa saya sebenarnya.

Peluang Dan Ruang Latihan.

Namun saya perasan sesuatu. Allah sentiasa membuka peluang untuk saya belajar dan belajar.

Bermula dengan menguruskan kelab kecil sebagai Tim Pengerusi KeARAH Perlis yang melatih untuk 'deal' bersama beberapa orang lama yang dihormati, melakukan beberapa pembentangan laporan di peringkat 'atasan' sama ada dalam negeri atau kebangsaan serta beberapa protokol perlaksanaan program yang diberi pencerahan.

Ada salah silap yang ditegur, berusaha untuk ditampal baiki. Malah saya paling teringat satu kesalahan yang bagi saya sangat besar telah dipelajari.

"anti tidak boleh membatalkan meeting sesuka hati tanpa merujuk pihak lain..". Komentar seseorang apabila saya membatalkan meeting di saat-saat akhir akibat beberapa sebab yang belum betul-betul munasabah.

Nampak remeh tetapi tidak ada perkara yang remeh dalam bermu'amalah bersama manusia. Dan saya belajar banyak dari itu.

Kemudian seterusnya di bumi Jordan yang pada awalnya berusaha untuk elak ke hadapan namun gagal.

Satu persatu amanah yang dipertanggungjawabkan berusaha untuk di'terima' dalam proses pembelajaran jangka hayat yang panjang ini.

Speak It Out.

"hasna' ada idea yang hebat..luahkan. Jangan takut. Kita kena yakin dengan pandangan dan stand kita..". pesanan sahabat terbaik saya Nafeesa Ayesha Binti Fauzi sekaligus mentor saya dalam membina keyakinan diri ini.

Teringat, beliau pernah beberapa kali memarahi saya (marah sayang) setiap kali apabila kami berbincang, saya bersetuju dengan pandangannya sebelum saya sempat mengeluarkan pandangan sendiri.

=)

"jangan cepat setuju..! keluarkan dulu idea hasna'..kemudian baru kita bincang untuk compare..".

*masalahnya dah saya rasa ideanya sangat hebat. Jadi, terus terima sahajalah.. ^^#.

Merangkak-rangkak dalam tatihan untuk menanam rasa confident itu. Dan saya belajar banyak dari senior-senior yang 'menakjubkan' setiap kali berkesempatan bekerjasama bersama mereka.

Teringat menikus sepi dalam meeting bersama figure-figure tokoh pelajar Malaysia Jordan atau lebih specific dalam PERMAI dan MPPMJ. Melihat lontaran-lontaran idea yang membakar, diambil dari sudut pandangn yang 180 darjah berbeza dengan kita, dikembangkan menjadi resolusi yang menoktahkan perbincangan dengan sangat baik.

Bukan sekali dua saya hanya mampu menggangguk-angguk setuju atau diam penuh kagum dalam siri-siri perbincangan tersebut. Sangat kerdil rasanya diri tersempit.

Namun daripada itulah saya ragut sebagai peluang untuk belajar dan belajar. Pembelajaran paling penting ialah belajar mengasah untuk mencipta idea yang logik dan cantik.

Make Others confident In Your Ideas.

Saya tidak pernah berani untuk memasuki mana-mana pertandingan pidato atau syarahan atau sebarang aktiviti penghujahan kerana jujurnya saya sangat cepat terpengaruh dengan hujah-hujah pihak lain. Takut-takut, jika saya memasuki debate sebagai kerajaan, berkemungkinan saya boleh bersetuju malah menyokong hujah pihak pembangkang..^^#.

Dan serius saya sangat mengagumi mereka yang mampu yakin dan meyakinkan pihak lain.

Sepanjang mengikuti siri Pertandingan Debat PERMAI sesi ini sebagai hakim, saya belajar sangat banyak dari peserta.

*Peluang latihan dari Nafeesa. ^^. Terima kasih sahabat sayang solehah.

Konfiden dengan idea yang diketengahkan seperti yang disepakati bersama oleh kumpulan serta serius dalam pembawaan hujah bagi meyakinkan audiens terutama pihak juri.

Seperti biasa, dengan kelemahan yang saya ada ^^#, jujurnya sangat susah menentukan sama ada usul diterima atau ditolak. Jenuh memerah segala daya fikir untuk mengorek kelemahan dan kelebihan hujah dari kedua-dua belah pihak dalam menentukan yang terbaik.

Melihat rentak pertandingan dengan pendebat-pendebat yang membawa usul masing-masing, lantang mempertahankan hujah yang diketengahkan, pantas mencantas bidasan lawan, mengemukakan bidasan soal atau fakta yang mematikan usul lawan dan emosi yang meyakinkan membuatkan saya bercita-cita agar anak-anak saya nanti dilatih semenjak kecil untuk berani ke hadapan sebagai pemidato Islam.

Dan ini adalah pengalaman yang sangat berharga.



Serius saya teruja untuk melihat pertandingan akhir kali ini kerana  berperluang mengikuti 'flow'nya dari awal.

Realiti PERMAI.


Teringat ketika kak One (kak Atiqah Dahalan) memujuk untuk menjadi panelis Open Talk yang pertama kalinya mengetengahkan panelis akhawat, berusaha untuk menerima sebagai latihan.

*walaupun sebenar di awalnya salah faham. Ingat talk kecil-kecilan. ^^#.

"susah nak jumpa panelis akhawat yang berani kehadapan dalam program-program PERMAI..". komentar kak One.

Tidak dinafikan sebenarnya ada faktor inferior di situ, apatah lagi secara normalnya apabila akhawat kehadapan ini, akan berlaku sedikit bias-gender. (realiti PERMAI. Malaysia saya tidak pasti).

Syabab cepat melenting apabila akhawat bersuara. 'Sarcsam' yang pedas selalunya mematikan mood akhawat untuk memberikan pandangan. Malah pernah dibangkitkan juga isu, syabab lebih gemar bermain-main di belakang apabila akhawat sedang bercakap di hadapan.

Mungkin faktor ketidak matangan syabab itu sendiri saya kira.

Begitu juga dalam meeting-meeting, segelintir syabab gemar memperlekehkan idea akhawat secara terang dengan mencantas atau sekadar mimik muka atau langsung buat-buat tidak dengar. Kak Fathiyah Idris mantan timb Presiden 2 MPPMJ pernah merungut hal yang sama. ^^#.

Dalam hal ini, saya mengagumi 2 orang senior syabab yang sangat meng'ihtiram' akhawat dalam apa-apa perbincangan iaitu senior Naqeb Sulaiman dan senior Firdaus Kadir. Mereka memilih untuk diam mendengar sehingga akhir dan meraikan meski kelihatannya tidak cukup besar untuk menjadi pilihan. Malah mereka pernah menegur syabab-syabab yang memotong bicara akhawat yang sedang mengemukan pandangannya.

Dan jujurnya, bermula dengan siri meeting bersama 2 orang figure inilah saya berani bersuara dan rasa pandangan kecil saya dihargai.

*dan Alhamdulillah, semalam semasa menjadi hakim untuk semi final syabab, sempat berbual dengan kak One. Kata kak One,"Alhamdulillah hasna', lepas awak cakap dalam Open Talk hari tu, dah beberapa orang akhawat beri respons positif bila ditawarkan untuk menjadi ahli panel..". 


(ok saya nak tergelak. ^^#. Mungkin kerana mereka melihat, orang yang worst pun boleh bercakap di hadapan..langsung mereka terinspired)


Penutup: Bermanfaat Untuk Orang Lain.

Meski pada awalnya, semua perkara di atas bukanlah dalam skop bidang tugasan pilihan saya, tetapi senang memilih untuk mencecahkan kaki jika berpeluang kerana sesungguhnya semua itu sangat bermanfaat untuk Islam.

Teringat dorongan Dr Azizan ketika pernah menguruskan program bersama dengan beliau,
"ana nampak anti berpotensi untuk kehadapan..suatu hari nanti ana nak anti boleh bercakap di hadapan masyarakat malah mampu keluar di dalam television (erk).."

*walaupun agak mustahil untuk saya berani bercakap dalam televison. ^^#.

Dan insyaAllah, saya akan belajar dan terus belajar untuk memberi sesuatu kepada Islam. Meski tidak mampu menjadi sehebat tokoh-tokoh wanita yang lain, cukup sekadar menjadi sebahagian kecil mereka yang mampu memberi pandangan dan komentar dalam situasi masyarakat yang banyak dikelirukan dengan Islam yang telah terpalit cemar jahiliyyah terutama golongan wanita yang hari ini diterajui oleh pembela-pembela hak wanita yang lebih menjerumus kepada sekularisme .


Foto

Dr Harlina Halizah Siraj antara tokoh awal wanita muslim yang kehadapan


Semoga Allah menguatkan dan paling penting, semoga seseorang itu nanti mengizinkan . =)



nota kaki:
- saya lihat, realiti mereka yang konfident memberi pandangan banyaknya bermula dari kecil atas didikan keluarga. Ibu bapa yang menggalakkan perbincangan dalam keluarga malah melatih anak-anak untuk mencelah dengan sopan.

Bukan seperti selalunya realiti orang tradisional melayu yang akan memarahi anak-anak yang mengemukakan  pandangan mereka. Selalukan kita dengar, "he..jangan menyampuk cakap orang tua-tua..".

Sedangkan sebenarnya cara itu membantut potensi anak-anak dalam keberanian mereka mengeluarkan hujah.

-ramai orang meyangka bahawa saya adalah antara mereka yang telah terbiasa kehadapan semasa di sekolah. "sebab nampak hasna' confident je..".

^^. Saya memang suka tunjuk konfident. haha.

-Antara tokoh Pemidato yang saya kagum: Adolf Hitler dan Sheikh Ahmad Deedat.



-pulang dari program Gathering Kita-Kita anjuran MMY, baru saya sedar bahawa saya adalah pelajar Usul Fiqh. Mungkin faktor banyak sangat bergaul dengan pelajar JUST membuatkan kadang-kadang saya terlupa bahawa saya adalah pelajar deeniyah. haih.

-

gambar 6 orang dari 8 senior akhawat Usul Fiqh Yarmouk, tahun 3 dan 4.
Sikit sahaja kan? 
(sempena program Gathering Kita-Kita anjuran MMY)

-adalam program TOT 2 bersama Ustaz Farid Ravi anjuran PINTAR Jumaat yang lalu, saya hanya sempat mendengar awal pengucapan sahaja akibat perlu menguruskan teknikal. Tetapi point yang paling menarik ialah,

"Sunnah poligami Rasulullah s.a.w. ialah tidak berkahwin lain semasa isteri pertama masih hidup.."

=). Point di luar tajuk yang saya dapat tangkap. he he.

-kata orang, nilai yang lelaki pegang ialah kepercayaan sepertimana wanita menilai kepada kasih sayang. insyaAllah saya akan sentiasa percaya. Jangan pernah rasa takut dan putus asa, teruskan membina diri kerana setiap manusia itu ada kelemahan dan kelebihan masing-masing.

Paling penting, yakin kepada diri sendiri dan terus positif untuk meningkat. Kepercayaan orang lain tidak mampu menjadi daya tolak jika self-confident dari dalam yang tidak kuat. Point penting untuk miliki positif dengan self-esteem ialah SYUKUR dan TERUS BELAJAR.
(harap orang yang sepatutnyalah yang baca, bukan orang lain.)

No comments:

Post a Comment

mohon pandangan.