Wednesday, January 18, 2012

Miliki Kekuatan Sebenar.


Mukhlisah di hari pertama.

Semalam dalam PINTAR (bulatan gembira), berkesempatan untuk mengolah satu hadis yang sangat familiar dalam kalangan kita, berdasarkan buku menarik tulisan Dr as-Sayyid Muhammad Nuh iaitu “Pesan-pesan Nabi-Syarah Hadis dalam perspektif Dakwah Dan Tarbiyah-“.
Tentang hadis yang diriwayatkan oleh Muslim dalam asShohih, Kitab al-Qadr iaitu,
Rasulullah s.a.w. bersabda,
“Orang Mukmin yang kuat itu lebih baik dan lebih dicintai Allah daripada orang Mukmin yang lemah. Dan dalam keduanya adanya kebaikan. Berhasratlah pada apa sahaja yang bermanfaat bagimu. Mintalah pertolongan Allah. Jangan lemah. Jika terjadi sesuatu padamu, jangan katakan, “seandainya aku berbuat, maka terjadilah itu dan ini”. Tetapi, katakanlah, “Allah itu telah mentaqdirkan. Apa sahaja yang Dia kehendaki, maka Dia kerjakan”. Lantaran, perkataan “seandainya”, itu membuka peluang syaitan.”.
Pendahuluan: Erti Kuat.
Tidak dinafikan, membesarnya saya bersama hadis ini selalunya dalam cerita-cerita aktiviti riadhah mahupun acara olahraga dan temasya sukan. Namun saat mentelaah kupasan Dr Nuh, langsung keterujaan saya datang kerana hadis ini sangat luas makna hakikatnya.
Erti kuat yang sebenar yang dimaksudkan oleh baginda s.a.w. ialah kekuatan jiwa, semangat terus, keinginan yang kukuh, cerdas, jujur, pemikiran yang positif dan bercita-cita besar.
Bukan sekadar bertubuh kuat tetapi punya jiwa yang layu, semangat yang lesu, berkeinginan lemah, perasaan yang beku dan hati yang kecil dan sempit.
Peribadi seorang muslim adalah keperibadian yang kuat dan positif. Dan itulah yang lebih dicintai Allah.
Kedudukan ‘KUAT’ (kekuatan) Dalam Islam.
Kuat dalam erti kata dan makna yang benar tadi punya kedudukan yang sangat tinggi dan istimewa dalam Islam. Kerana hanya dengan kekuatan jiwa tadilah maka amal Islami dan kerja-kerja Jihad dapat dilaksanakan. Bahkan menjadi daya tolak untuk seorang Muslim konsisten dalam melaksanakan Islam secara keseluruhannya. Benar bukan?
Pastilah sangat mustahil seorang manusia yang punya emosi kesedihan berpanjangan, kemurungan, jiwa yang sensitif terlampau, pemikiran yang tidak bercambah, mudah terguris, mampu untuk menjadi seorang muslim yang bermanfaat kepada orang lain bukan?
Lantaran itu, Allah memang sangat memerintahkan hamba-hambaNya menjadi ‘kuat’.
“dan siapkan untuk menghadapi mereka , kekuatan apa sahaja yang kalian sanggupi”. (an-Anfal:60)
Dan juga doa baginda s.a.w. dalam himpunan doa-doa ma’tsur:
“aku berlindung kepadaMu dari lemah dan malas..”


bonda bersama cucu pertama.(1st day keluar hospital)
'teita' yang berjiwa muda sehingga orang komen, seperti ibu dan anak.


Contoh-Contoh Kuat Dalam Kehidupan.
1. mereka yang ‘kuat’ dalam amal Islami dan tampil berani menegakkan yang hak dan meruntuhkan jahiliyyah. Antara yang dapat kita selak kisah mereka seperti, as-Syahid IHAB, AS-Syahid SQ dan sebagainya.
2. mereka yang ‘kuat’ mencintai jihad dan bergegas berangkat apabila mendengar seruannya. Seperti kisah Handzalah r.a., asy-Syahid Ahmad Yasin dan lain-lain.
3. mereka yang ‘kuat’, mampu sabar dan teguh atas segala ujian dan kesulitan seperti kisah generasi alQur’an yang Unik. Mereka adalah suatu kaum yang berhadapan dengan pelbagai seksaan dan pembunuhan, namun Allah menguatkan mereka dengan memiliki jiwa yang bangun dan hidup. Antara kisah yang tidak asing lagi, kisah penyiksaan Bilal r.a., kisah Ka3ab yang dipotong satu anggota ke satu anggota sehingga syahid dan sebagainya.
Jauh sekali dengan kita, yang hanya diuji sedikit, telah jauh keyakinan dan pengharapan kita pada Allah. Lantas memilih untuk murung dan terkurung.
4. orang yang ‘kuat’ akan mampu konsisten melaksanakan ibadah-ibadah. Mereka akan melaksanakannya dengan semangat yang tinggi dan rajin, mencontohi seperti mana hebatnya ibadah sahabat-sahabat generasi awal yang bersungguh.
Itulah kekuatan sebenar yang bukan sekadar omongan kisah dongeng TETAPI catatan yang hidup dan terbina oleh sekelompok manusia yang memiliki keimanan yang benar sekali gus melahirkan kekuatan jiwa yang dahsyat.
Bagaimana Untuk Membina Peribadi Yang Kuat?
1. Ikhlas semata kerana Allah.
“katakanlah, ‘Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan semesta alam, tidak ada sekutu baginya. Itulah yang diperintahkan kepadaku dan aku adalah yang pertama berserah diri”. (al-An’am: 162-163)
Allah sesekali tidak akan mensia-siakan jiwa-jiwa yang berserah diri secara TOTAL kepadanya, yang terhapus ikatan antara jasadnya dengan dunia dan tidak ada pengharapan dalam dirinya melainkan mengharapkan semata redha dan ampunan Allah. Dan merekalah yang sangat dekat dengan pertolongan Allah.
2.mujahadah melawan hawa nafsu.
Tidak ada daya dan kekuatan melainkan yang datang dari Allah. Sabda baginda s.a.w.:
“perbanyakkanlah mengucapkan,’ Tidak ada daya dan upaya kecuali dari Allah,’ kerana itu salah satu dari kekayaan syurga”.
3. tidak lemah dan layu.
Tidak lemah dan layu ini ialah tidak mmemiliki sifat lemah keyakinan diri dan tidak punya semangat untuk melaksanakan sesuatu yang bermanfaat.
4. berhasrat pada apa sahaja kebaikan.
Dan pastilah TIDAK ada kebaikan dan manfaat yang lebih besar melainkan manfaat menghidupkan manusia amnya dalam ketaatan kepada Allah dan dipayungi sistem ciptaan Allah. Sabda baginda s.a.w.:
“berhasratlah pada apa sahaja yang bermanfaat bagimu”.
5. konsisten mengerjakan ibadah-ibadah wajib dan rajin melaksanakan ibadah-ibadah sunah.
Tertarik dengan sebuah hadis qudsi yang dikongsi oleh penulis, bahawa Allah ta3ala berfirman,
“HambaKu mendekat kepadaKu dengan (mengerjakan) sesuatu yang amat Aku sukai, iaitu apa sahaja yang Aku wajibkan kepadanya. hambaKu senantiasa mendekat kepadaKu dengan (mengerjakan) ibadah-ibadah sunah hingga Aku mencintanya.
Jika Aku telah mencintainya, Aku menjadi telinga yang ia pakai untuk mendengar, matanya yang ia pakai untuk melihat, tangannya yang ia pakai untuk berbuat, dan kakinya yang ia pakai untuk berjalan. Jika ia meminta kepadaKu, maka Alu pasti memberinya dan jika ia meminta perlindungan kepadaKu, maka Aku pasti melindunginya”. (riwayat Bukhari)
subhanaAllah..
Tidakkah itu menampakkan ciri-ciri TAQWA?
Bila mana kita berusaha bersungguh untuk mentaati Allah, tunduk kepada semua perintahNya dan meninggalkan segala larangannya, maka Allah akan sentiasa menjaga kita dari kemaksiatan kepadaNya. Allah akan sentiasa mencampakkan rasa takut kita kepadaNya ketika ramai atau sendiri, ketika terang mahupun gelap dan ketika sedar mahupun tidak.
6. membiasakan hidup susah dan keras. Tidak mewah, santai dan lengah sehingga mencabut latihan untuk sabar dan bersiap menghadapi ujian serta kesulitan.
Teringat SQ pernah menulis, “kemewahan umpama ulat-ulat yang memakan amal”.
7. menela3ah sejarah hidup generasi terdahulu, menghayati betapa besarnya kesulitan, seksaan, ancaman dan ketakutan yang mereka alami.
Teringat cikgu AB pernah memberi pesan, “seorang daie tidak layak untuk membicarakan tentang DnT jika belum betul-betul hidup dengan seerah baginda yang bermandi darah dan air mata”.
8. muhasabah diri dan alam raya yang luas.
“dan di bumi itu ada tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang yakin. Dan pada diri kalian, apakah kalian tidak memperhatikan?” (adz-Dzariyat: 20-21)
Sungguh. Melihat alam yang hebat mampu membuatkan jiwa yang hidup tunduk an basah. Malah jika dalam solat, ayat pertama alFatihah sahaja sudah mampu merembeskan air mata dengan izin Allah.
Cuba ketika membaca, “Segala puji bagi Allah, Rabb (Pencipta, Pemilik dan Pengatur) sekalian alam”..kita imaginasikan dari titik berdirinya kita saat itu dan naik semakin ke atas. Merentasi dataran bumi yang penuh dengan kehijauan dan tumbuhan, haiwan-haiwan yang melata, air terjun yang jernih jatuh dari puncak, gunung ganang yang besar, awan yang memutih, langit yang membiru, kemudian angkasa yang hitam. Dihiasi planet-planet yang berlari dalam orbitnya, mengelilingi sang gergasi api sebelum naik melihat galaksi-galaksi yang berbilion banyaknya.
Tidakkah saat itu kita merasakan betapa sekelumitpun tidak ada dalam penglihatan kita titik berdirinya kita saat itu? Bukankah saat itu kita melihat betapa kerdilnya kita? Lantas, apakah yang membuatkan kita bercahaya sehingga menarik cinta Allah?
Itulah TAQWA, sahabat..
9. rajin menimba ilmu dan menghadiri majlis-majlis ilmiah.
Cara ini bukan sahaja menambah pengetahuan kita, malah membuatkan kita menemui manusia-manusia hebat yang memiliki syakhsiah yang lebih mulia dari diri kita untuk dijadikan contoh. Kita akan dapat melihat keaiban yang ada dalam diri kita dan cara-cara untuk membersihkannya. Dalam masa yang sama, Allah mencampakkan rasa tenteram, nyaman dan nama disebut oleh penghuni langit.
Rasulullah s.a.w. bersabda, “Jika ada sekelompok orang berkumpul di salah satu rumah Allah untuk membaca alQur’an dan mengkajinya sesama mereka, maka ketenteraman turun kepada mereka. Mereka diliputi rahmat, dikawal para malaikat dan disebut Allah di makhluk yang ada di sisinya”. (riwayat Muslim)
10. senang bersahabat (bergaul) dengan orang-orang soleh.
Peluang ini diizinkan oleh Allah untuk kita diingatkan saat terlupa dan dibantu menguatkan saat tersedar. Dan apakah ada hadiah yang lebih baik selain sahabat yang baik, yang sudi memaut tangannya dengan tangan kita, menarik kita ke atas saat kita tergelincir jatuh menjunam neraka?
Hadis Rasulullah s.a.w.: “Barangsiapa dikehendaki kebaikan oleh Allah, Dia memberinya teman soleh. Jika ia lupa maka diingatkan temannya tersebut dan jika ia telah ingat maka dibantu temannya itu”. (riwayat Abu Dawud)
11.menjauhi maksiat dan dosa.
Maha suci Allah yang memilik segala kekuasaan dan kehebatan. Hanya kepada selayaknya kita mohon kekuatan sungguh-sungguh agar kita mampu memiliki kesungguhan yang maksimum untuk menjaga hati dari kemaksiatan kepada Allah.
Kerana kemaksiatan itu yang menggelapkan jiwa dan mematikan kelazatan ber3ubudiyah kepadaNya. Jika tidak lazat, bagaimana mampu untuk mencintainya?
12. menjaga kecergasan jasmani dengan beriadhah.
Di akhir segala huraian, baru tercatat kecil urgensi memiliki tubuh badan yang sihat dan kuat.


Mukhlisah di hari ke 6.

Penutup: Miliki Kekuatan Sebenar, Bukankah Itu Lebih Dicintai Allah?
Untuk memiliki jiwa yang kuat, matlamat yang besar, fikiran yang positif, bersemangat tinggi, dan keperibadian yang bersungguh, tidak boleh sekadar berkata-kata atau bercita-cita.
Tetapi memerlukan usaha. Usaha. Usaha. Dan usaha.
Jika anda merasakan bahawa selama ini hidup anda dalam kesedihan, kesempitan, duka cita, dan kecewa, tidakkah anda merasakan betapa anda telah mensia-siakan sebuah kehidupan yang sangat cantik sebenarnya?
Allah itu tidak zalim dan sama sekali terlindung dari sifat kezaliman tersebut. Dan pastilah untuk membina keyakinan itu bermula dengan membina keimanan yang SEBENAR kepada Allah, sang Pencipta dan Pemilik kehidupan kita.
Jom miliki peribadi yang kuat.
=)


'Aliyah Mukhlisah Binti 'Ali Irfan
membesarlah sayang menjadi wanita yang bermanfaat untuk Islam.


*video untuk Mukhlisah solehah. ^^.

No comments:

Post a Comment

mohon pandangan.