Friday, September 9, 2011

Rewang

Tiba-tiba nak promosi logo baru PINTAR. Comelkan..?^^.

Post ini hanyalah luahan kisah.


Antara salah satu aktiviti yang sangat baik dan effisien dalam mengeratkan ukhuwah sesama ahli PERMAI dan antara aktiviti yang amat saya gemari ialah 'merewang'.

Setelah beberapa kali berkampung dan berpagi-pagian di Bayt PERMAI tersayang bersama senior-senior, sahabat-sahabat dan junior-junior, dapatlah disimpulkan bahawa merewang membuatkan kami semakin dekat dan mesra.

Teringat dari semenjak tahun 1, terlibat merewang dengan kakak-kakak IKIP batch kak Natasya, kak Syahida dll. Pernah sehingga tidak tidur malam bagi memastikan pesegaran dalam program keesokan paginya berjalan lancar.

Sehingga sekarang, dengan pertambahan jumlah rakyat PERMAI yang semakin ramai, maka aktiviti merewang juga semakin lama. 2 hari berpagi petang siang malam di bayt PERMAI telah menjadi perkara biasa. Malah untuk kali ini, mencecah sehingga 3 hari.

Jujur sebenarnya merewang tidak memenatkan tetapi hanya akan menjadi penat apabila jumlah tenaga pekerja tidak menyamai jumlah produk yang perlu diisi ke dalam tenaga penerima yang semakin bertambah. Rakyat semakin ramai, tetapi sukarelawan tidak pula semakin ramai. Muka yang sama setiap kali.

...

Semalam, semasa sedang merewang tanpa ada 'pemantauan keselematan' dari syabab, muncul 3 orang pengemis kanak-kanak yang memang terkenal dengan keagresifan mereka. Menakutkan.

Cuba merempuh pintu apabila kami menghalang mereka dari masuk. Terpaksa meninggalkan sebelanga kuah kacang di luar akibat semua berlindung di dalam.

Akhirnya mereka lari apabila Afifah nak baling botol air (qorurrah). Tetapi masih berlegar-legar di bawah. Sehingga terpaksa kami menelefon syabab untuk datang.

Ada akhawat mengomel,"ai turun jaga ja? Turun merewang tak nak pula?". Lucu.

Terfikir, bagaimana kalau tiba-tiba syabab arab yang datang mengganas? Dengan jumlah kami yang sedikit, dalam keadaan penat dari pagi, dua hari berturut-turut..., hanya Allah sebagai Pelindung.

...

Semasa pulang dari merewang di Bayt PERMAI sekitar jam 3.50 pagi, muroqib menemani saya dan Mimi (junior 2nd year sekaligus ajk PINTAR saya). Awal menghantar mimi kemudian baru bergerak ke rumah.

Allah izin, ketika cuba membuka pintu bawah, pintu tersekat. Muroqib telah pulang sebaik sahaja saya mengucapkan terima kasih.

Bermakna tinggal saya terkebil-kebil dalam keadaan suram dan sunyi. Cuba beberapa kali menolak dengan kuat namun tetap sama.

Beberapa minit telah berlalu. Mula terbayang segala cerita yang berlaku di Syimali. Rompakan dan gangguan-gangguan lain. Lekas-lekas telefon mimi. Alhamdulillah mimi masih belum terlelap.

Maka, berlari la saya ke sana ^^. Lucu apabila Mimi terkejut melihat saya tiba di pintu rumahnya dalam waktu yang singkat.

"Kenangan pelari pecut sekolah rendah dulu diaplikasikan semula..". Dan kami ketawa.

*Bahaya tak bahayanya Syimali, baru beberapa waktu berlaku rompakan betul-betul di hadapan rumah Mimi.

...

Kesimpulannya, semoga apa yang berlaku tidak berulang lagi insyaAllah. Dengan pertambahan warga PERMAI, diharapkan mereka yang sudi menyumbangkan tenaga turut bertambah.

Di sinilah wadah kita membina keperibadian kita untuk esok hari. Jika hari ini, untuk turun melibatkan diri dalam aktiviti-aktiviti rewang (contoh paling simple), maka sangat susahlah untuk kita melatih terlibat dalam aktiviti-aktiviti masyarakat lain saat pulang ke Malaysia.

Bukankah muslim yang lain adalah saudara kepada muslim yang lain? Lantas, bagaimana mampu kita merasai dan menanam roh persaudaraan tersebut?

Dengan sama-sama turun berewang la..^^.

Firman Allah: "orang mukmin itu lelaki dan wanita sebahagiannya menolong sebahagian yang lain".

Hadiah buat mereka yang sudi bersengkang mata, pemujuk terindah dari Sang Pencipta dan Pemilik syurga..^^. Apakah ada yang lebih baik?

"Tiada seorang muslim yang (sabar) ditimpa oleh keletihan, kesakitan, benda yang dibenci, kedukacitaan hati, kesedihan hatta duri yang menyucuk kecuali melalui Allah menghilangkan dosa2nya."(hadith riwayat al-Bukhari)

nota kaki:
*Jom sama-sama belajar untuk menjadi mahasiswa yang cakna.

2 comments:

mohon pandangan.