Sunday, September 25, 2011

Masih Belum Kuat.

Ini abang saya. Dia memang 'bolok' dalam bergambar.^^.
mode: rindu abang. Sayap dah macam Superman, terbang la ke sini..
(Muhammad Zubair Bin Hazni).

Rasa penat. Tergerak untuk menyelak semula buku Thuruq Dakwah tulisan Mustafa Masyhur, bahagian 'Beberapa Rintangan-Rintangan Di Atas Jalan Yang Kita Lalui'.

Menyelak muka kedua, ayat Cinta Sang Pencipta pertama ditemui:

"Alif Laam Mim. Adakah manusia menyangka bahawa mereka dibiarkan sahaja mengatakan: "Kami telah beriman", sedangka mereka tidak diuji lagi?. Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang berdusta". (alAnkabut:1-3)

Hati jadi pedih. Sebak.

Apakah nilaian Allah terhadap hari-hari yang dilalui? Apakah Allah melihat diri ini sebagai orang yang benar atau orang yang hanya berdusta dan berpura-pura?

Muhasabah Dari Amal.

Bermu3amalah dengan manusia yang bermacam-macam membuatkan kita jadi penat kadang-kadang. Atau mungkin selalunya.

Apatah lagi saat kita terjun dalam amal Islami ini. Jujur, dari amal ini kita mampu muhasabah banyak.

Dalam buku Thuruq Dakwah juga ada dikongsi tentang kisah Nabi Nuh a.s.

"Nuh berkata:"Ya Tuhanku sesunnguhnya aku telah menyeru kaumku malam dan siang maka seruanku itu hanyalah menambah mereka lari (dari kebenaran). Dan sesungguhnya setiap kali aku menyeru mereka (kepada iman) agar Engkau mengampuni mereka, mereka memasukkan anak jari mereka ke dalam telinganya dan menutupkan bajunya (ke mukanya) dan mereka tetap (mengingkari) da menyombongkan diri dengan sangat. Kemudian sesungguhnya aku telah menyeru mereka kepada iman dengan terang-terangan kemudian sesungguhnya aku (menyeru) mereka (lagi) dengan terang-teranga dan dengan cara rahsia". (Nuh:5-9)

Kesabaran Nabi Nuh a.s. mencecah sehingga 950 tahun seperti mana yang tercatat di dalam alQur'an. Betapa tidak terjangkau dek akal saya jika saya mampu bertahan selama itu..!

Namun saat muhasabah kembali amal, akur bahawa kekuatan itu sentiasa ada hanyasanya jika kekuatan hubungan kita dengan Allah itu maksima.

Kekuatan Sebenar.

Jujur, terjun dalam amal Islami ini sebenar menjadi kayu ukur HDA. Benar kata-kata UDMZ:

"Tarbiyah tanpa Dakwah Tidak ke mana, Dakwah tanpa Tarbiyah Sia-Sia".

Lantaran untuk mengetahui setakat mana keberkesanaan proses Tarbiyah yang telah dilalui adalah dengan turun mengaplikasikan proses tersebut dalam masyarakat sekeliling. Dari situ, kita akan melihat setakat mana keberhasilannya.

Sungguh. Saat air mata senang mengalir dalam solat, saat teruja untuk bertemu dengan Allah di 1/3 malam dan saat sentiasa peka dengan keselamatan deria dari maksiat, saat itu, kekuatan itu sentiasa ada untuk menolak. Menjadi pendorong yang kuat. Malah semuanya dirasakan lapang, tenang dan mudah.

Namun, ketika diri tergelincir, semua menjadi lemah lantaran pendorong itu mati.

Penutup: Gali Kembali Kekuatan Itu..!

Menangis dengan Allah. Pohon sesungguh-sungguhnya agar pendorong itu kembali. Kerana perjalanan masih jauh. Masih banyak rintangan yang menunggu. Yang lebih dahsyat dan menakutkan.

'Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa bila mereka ditimpa was-was dari syaitan, mereka ingat Allah, maka ketika itu juga mereka melihat kesalahan-kesalahannya" (alA'raf:201)

Semoga kita tergolong dalam kelompok itu insyaAllah..

nota kaki:
-tak sabar nak peluk bonda.
-Betul orang tua-tua kata, hati tidak mampu menipu. Saya masih menunggu.
-program semalam, rasa lucu bila bertemu semula dengan batch sendiri. Jujur, saya memang 'tak ngam' dengan batch sendiri (sahabat). Tiba-tiba terimbau semula kenangan bekerja di MATRI dan segala cerita lama (esp cerita tak puas hati dalam meeting dll).^^#.

No comments:

Post a Comment

mohon pandangan.