Friday, September 2, 2011

Buat saudara lelakiku.


sungguh. Hanya kalian lelaki dalam hidup ini.


Jam menghampiri 3 pagi. Mendapat message dari bonda. Langsung berderai air mata. Hati yang sekian lama tersimpan rindu dan sayang, jadi hancur berkecai.

Langsung teringat pada bonda jauh. Bagaimana pula hatimu wahai bonda?

Sungguh. Sebak kembali memenuhi dada. Dan tercabut rasa aman yang telah lama melemakkan.

Mungkin tarbiyah dari Allah. Agar tidak pernah berasa selesa. Agar tidak pernah berasa aman.

Jahiliyyah itu terlalu halus dan pekat. Tidak pernah lupa untuk merosakkan. Tidak pernah berhenti untuk menghancurkan. Kuatkan kami Wahai Sang Pencipta..!

Buat yang kukasihi dirimu, ruhimu, imanmu dan akhiratmu..

Titipan ini ku lakar jauh,
bersamanya air mata yang basah mengalir deras.
Kuatkan hatimu,
Kuatkan benteng imanmu.

Kuatkanlah dirimu..!
Kuatkanlah dirimu dengan tahajjud dan tangis yang bersungguh,
Kuatkanlah dirimu dengan doa dan pengaduan yang bersungguh,
Kuatkanlah dirimu dengan rasa takut kepada Allah.

Takut kepada Allah yang lahir dari fitrah Iman.
Dan fitrah itu tidak akan terbit
melainkan kita bersungguh menjaganya.

Wahai Sang Pencipta,
hanya kepadaMu kami adukan betapa lemahnya kami
untuk melawan jahiliyyah yang terlalu halus dan memperdaya.

hanya kepadaMu kami adukan betapa lemahnya kami
untuk melindungi diri kami dan keluarga kami
dari ancamana syaitan dan nafsu yang merosakkan.

hanya kepadaMu kami adukan betapa lemahnya kami
untuk menjaga iman di hati kami
dalam kondisi hari ini
yang Engkau Lebih Maha Tahu..

hanya kepadaMu kami adukan betapa lemahnya kami
untuk melindungi diri kami dan keluarga kami
dari menjadi bahan bakar api neraka
melainkan apa-apa yang telah Engkau kurniakan kekuatan kepada kami..

Kami adukan kepadaMu betapa lemahnya kami
betapa ketidak mampuan kami,
betapa jauhnya kami,
tanopa ihsan dan rahmatMu yang melindungi kami..

Wahai Yang Memiliki jiwa-jiwa kami,
hanya kepadaMu kami serahkan jiwa dan kehidupan kami
maka, bantulah kami dan kuatkanlah kami..

Allah, aku tidak mampu melindungi hati dan keimanan mereka
sedangkan aku sendiri berada di bawah jagaanMu,
maka kuserahkan mereka untuk Engkau lindungi dan pelihara..

Ancaman kecelakaan itu terlalu kecil untuk dibimbangi,
tetapi ancaman jahiliyyah terhadap iman-iman mereka
yang paling mengkhuatirkan aku..
Maka lindungilah mereka..
Kuatkanlah mereka..
Engkau Maha Tahu betapa kasihnya aku pada mereka,
maka jadikanlah kami usrah di akhirat
sepertimana kami menjadi usrah di dunia..

T_T.

Ujian ini bukan melemahkan tetapi membangkitkan: Jangan pernah berasa selesa dan aman..!

Saya punya 2 saudara lelaki. Yang terlalu saya kasihi. Dan yang selalu saya bimbangi.

Lantaran kasih itu membuatkan saya terlalu membenci sistem jahiliyyah yang telah merosakkan wanita-wanita sehingga membuatkan saudara-saudara lelaki saya sentiasa terancam.

Lantaran kasih itu membuatkan saya selalu menangis mendoakan kesejahteraan iman mereka.

Lantaran kasih itu membuatkan saya selalu berasa kasihan pada semua lelaki yang hidup dalam jahiliyyah hari ini. Kerana kalian terdedah kepada dosa setiap saat.

Dan kerana rasa kasih itu membuatkan saya sentiasa dikejutkan dengan pelbagai kejutan. Kejutan yang mencabut rasa tenang dan aman. Kejutan yang membuatkan saya selalu sedar bahawa jahiliyyah tidak pernah berdiam diri, maka apakah pantas untuk saya berdiam diri?

Penutup: Andai mampu kubungkus hati-hati kalian..T_T.

Andai mampu kubungkus hati-hati kalian, akan kubungkus kalian sungguh-sungguh agar Jahiliyyah itu tidak menyerang dan rakus menghancurkan benteng iman kalian. Akan kubungkus agar kalian tidak dirosakkan oleh pekatnya hitam jahiliyyah itu..

Namun, mustahil. Sama sekali mustahil.

Hanya doa yang tidak putus-putus bersamanya tawakkal bahawa Allahlah sebaik-baik penjaga yang mampu dilakukan..

Kita sama-sama berusaha menjadi hamba yang Allah redha ya. Jangan pernah berputus asa..Terus kuat.

Sama-sama letakkan satu guideline dalam hidup ini iaitu,

TAKUT KEPADA ALLAH.

insyaAllah, Allah tidak pernah mensia-siakan hamba-hamba yang bersungguh untuk keluar dari kekotoran kemaksiatan..

T_T.

yang menyayangi kalian dan akan terus menyayangi sampai bila-bila,
Hasna'..

*menulis dengan lelehan air mata.


No comments:

Post a Comment

mohon pandangan.