Monday, September 26, 2011

.Fitrah Itu Jernih.

Tadi petang, saya dan kak Adnin menziarahi kak Annis Athirah yang baru melahirkan cahaya matanya yang sulung, Abrar al-Itqan. Kak Annis merupakan senior saya yang telah graduate takhasuus Bahasa Arab bulan Jun yang lalu dan kini menjadi suri rumah tangga sepenuh masa memandangkan senior Firdaus, suami kak Annis di tahun akhir pergigian JUST.

Lucu dan gembira bercampur aduk. Antara percaya dan tidak, kak Annis telah bergelar seorang ibu. Teringat dulu bersukan bersama, sembang-sembang bersama dan segala dengan kak Annis.
^^.

Sebelum itu, sekitar 2 minggu lepas, sempat menziarahi Nur Ain, kelahiran pertama kak Aisyah Tolhah. Kakak lepasan Darul Quran yang datang bersama suaminya tahun lepas.

Ain sangat comel ketika kami menziarahinya. Teringat sepanjang kami ada di rumah kak Aisyah, Ain hanya tidur. Tetapi dalam tidur itu, pelbagai reaksi muka dan gerak tangan yang telah kami lihat. Seperti menyaksikan sebuah perjalanan mimpi yang mempunyai 1001 kisah. ^^.

geram. macam nak buat sup baby ni.

Tidak lama lagi, kak Nadiah pula yang akan melahirkan anak. Teringat lagi setahun lepas, saya menaiki bas keseorangan dari Perlis ke Johor semata untuk meraikan jemputan bersungguh-sungguh kak Nadiah dan abang Fauzi. Betapa cepat masa berlalu.^^.



Selesai solat Maghrib tadi, tiba-tiba tergerak untuk google gambar-gambar baby. SubhanAllah..
Sangat comel dan terhibur melihat keletah mereka walaupun hanya melalui kepingan gambar.

Dan muhasabah itu datang.

Betapa Fitrah Itu Menenangkan.

Betapa fitrah kita sebenarnya mencintai dan senang dengan sesuatu yang turut sama fitrah. Buktinya, kita akan rasa senang dan tersenyum melihat bayi-bayi yang jernih dari dosa dan kemaksiatan. Perasaan itu hadir tanpa dipaksa atau dipanggil.

Rasa nyaman itu hadir lantaran jiwa kita secara fitrahnya mencintai sesuatu yang bersih dan menyamankan. Jiwa kita akan gelisah dan resah pada sesuatu yang berlawanan dengan fitrahnya.


Justeru, bukankah kita menzalimi diri sendiri jika terus membiarkan jiwa kita sedih, pedih dan tersiksa dalam kondisi yang jauh dari fitrah yang jernih?

Hebatnya Jiwa Ibu.

Teringat bonda cerita betapa sakitnya menanggung beban yang berat selama 9 bulan, kemudian kesakitan ditambah dengan derita mengeluarkan anak ke dunia. Pertarungan antara hidup dan mati. Seluruh kudrat dikerahkan semata untuk menyelamatkan nyawa si kecil dan juga nyawa ibu itu sendiri.

Tidak termasuk pakej berjaga malam akibat tangisan si kecil, menyusu selama 2 tahun, melayan karenah sakit demamnya, berganda pula dengan penjagaan kebajikan suami. Jika ada anak-anak lain, perlu juga diteruskan peranan ibunya.

...Diam. (sebab terfikir, nanti saya juga akan mengalami perkara yang sama *_* iAllah)

Tapi teringat kata kakak:

"best tau tengok muka anak sendiri..walaupun hanya dalam scan"

SubhanaAllah.

Pakej muntah-muntah, pening-pening, kejang di malam hari, lenguh-lenguh seluruh badan boleh dilupakan hanya dengan melihat wajah si kecil.



A. Mukhlisah..lekas-lekas keluar ya..boleh khaulah (er..ke nak auntie?) Hasna' hello-hello Mukhlisah..^^.

Selayaknya ibu dimuliakan. Dan itu adalah apa yang Allah dan Rasul ajarkan.

"Dan Kmai perintahkan kepada manusai (agar berbuat baik) kepada kedua orag tuanya. Ibu yang telah menagndungkannya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah dan menyapikannya dalam usia 2 tahun. Bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua orang tuamu. Hanya kepada Aku kembalimu" (14: Luqman)



Tiba-tiba rasa teruja nak jumpa A.Mukhlisah..^^. *wink2*

Tahun depan, balik raya, excited nak beli hadiah untuk baby A.Mukhlisah solehah iAllah ^^.

Tidak termasuk kerahan untuk memikirkan cara terbaik dalam perlaksanaan tarbiyatul awlad. Apatah lagi bagi ibu-ibu madrasah tarbiyah yang mempunyai anak-anak dalam kondisi jahiliyyah yang pekat dan sangat dahsyat hari ini.

Hanya Allah sebagai tempat bergantung dan berharap.


Penutup: Anak yang Sebenar Anak Itu yang Susah Untuk Dilahirkan.

Jujur. Bagi saya, antara perkara yang menakutkan jika berbicara berkenaan Baitul Muslim dan yang sewaktu dengannya ialah perihal didikan anak.

Apatah lagi didikan anak yang sebenarnya bermula dari didikan ibu bapanya terhadap diri mereka sendiri semenjak akil baligh.

...Diam. (sebab terfikir, bagaimana generasi saya nanti jika dilihat saya hari ini..*_*)

Semoga Allah tidak menolak kita jauh. Dan paling penting, semoga Allah tingkatkan kesabaran, untuk terus kuat dan istiqamah dalam usaha memperbaiki diri kepada apa yang Allah hajatkan agar generasi yang bakal lahir juga memenuhi generasi yang Allah hajatkan insyaAllah.

nota kaki:
-post ini ditulis bukan bermakna saya berfikir untuk kahwin. Tak terfikir pun lagi insyaAllah.
-sungguh-sungguh teruja untuk melihat A. Mukhlisah keluar. Semoga A.Mukhlisah membesar sebagai bayi yang sihat (baca: plump dan chubby seperti bondanya) agar mudah untuk saya jadikan A.Mukhlisah sebagai bantai peluk..! ^^.

1 comment:

  1. 'post ini ditulis bukan bermakna saya berfikir untuk kahwin'

    siap ada disclaimer :)

    ReplyDelete

mohon pandangan.