Friday, September 30, 2011

.Bertatih Itu Susah.


pernah berangan untuk mengikut jejak ayah dalam engineering atau jejak abang dalam architecture.

Coretan Kisah Hati. Maaf jika tidak berkenaan.

Semakin dewasa, semakin saya belajar banyak perkara. Semakin beranjak usia, semakin saya faham dan sedar, bahawa diri saya bukan milik saya.

Belajar Bertatih.

Saya bukan pelajar cemerlang semenjak menginjak dalam bidang deeniyah ini. Kenangan top scorer di sekolah hanya tinggal kenangan. Markah 100 dan 90 lebih, sudah tidak wujud di kertas keputusan. Terkial-kial belajar. Bertatih-tatih jatuh dan bangun.

Teringat kenangan saat mengungkap pada sahabat-sahabat tentang pemilihan untuk mengambil bidang Fiqh. "hasna' tak ada rupa orang nak ambil agama". "biar betul anti ni". "serius?" dan segala respon lain (semuanya negative).

Teringat ketika itu, keputusan bahasa arab masih setia mencacatkan slip. Periksa pertama tingkatan 5, semua A kecuali Bahasa Arab: E. Seterusnya periksa pertengahan, semua A, Bahasa Arab: C. Dan akhirnya SPM semua A , Bahasa Arab: B3. (itu pun setelah berhempas puas). Seumur hidup, hanya pernah sekali memperoleh A dalam Bahasa Arab, PMR: 9A.

Jujur, bukan dalam bidang saya untuk menghafal dan segala. Saya hanya mampu mengira. Dan saya sangat mencintainya. Teringat pernah menangis mendapat keputusan kurang 4 markah dari 100 di periksa akhir tingkatan 4 kerana selalunya mendapat markah penuh. Begitu juga matematik tambahan. (subjek yang merupakan jantung hati saya), Teringat ketika saya pertama kali mengambil tuition luar untuk subjek itu. Pergi ke kelas untuk belajar tetapi akhirnya cikgu minta saya mengajar.

Sungguh. Air mata akan mengalir deras setiap kali menjelang musim peperiksaan bersama beribu-ribu bait untuk dihafal. Seakan-akan mahu berlari keluar dan terjun ke dalam nombor-nombor.

Sigh.

Tetapi mustahil saya mampu berpatah balik.

Teringat bonda tidak pernah putus memujuk,"tak apa, mak tak kisah pada keputusan..yang penting, hasna' belajar dan terus belajar..jangan pernah berputus asa untuk mendalami ilmu Allah".

Dan setiap kali itu rasa bersalah akan semakin menebal. Betapa bonda telah berkorban banyak semata-mata untuk melihat anaknya faqih dalam bidang ini.

Teringat kata-kata bonda sewaktu melahirkan cita-cita melihat ada anaknya bergelar agamawan, "nanti senang nak tanya hukum..". (memandangkan hanya saya satu-satunya wakil tunggal mengambil bidang agama semenjak salah silah datuk nenek moyang)

Allah.

Dan harapan itu belum mampu saya capai untuk dihadiahkan atas ribuan mata wang yang telah bonda keluarkan.

Terus Bertatih Bersama Amanah Yang Semakin Berat.

Tarbiyah Allah tidak berhenti di situ. Dalam keadaan separuh lelah memikul amanah bonda, dihadiahkan lagi dan lagi untuk dipikul. Saya perasan, walaupun cuba mengelak dan menolak, namun Allah tetap hulur sehingga terpaksa diterima.

Bukan untuk menyusahkan. Tetapi untuk saya belajar menerima semuanya dan mencorak kesemua itu dengan sebaik-baiknya. Jujur. Bukan suatu yang mudah.

Sehingga kadang-kadang rasa bagai mahu lari ke dunia lain. Namun kembali sedar, bahawa apa yang sedang saya lalui hari ini, hanyalah sebahagian kecil daripada apa yang bakal saya hadapi pada hari esok. Dan dari mana akan saya belajar untuk tabah dan matang menempuh badai esok?

Bukankah bermula sekarang?

Bukan Pilihan Saya Tetapi Pilihan Allah.

Jika dilihat, susunan Allah itu benar-benar hebat. Memang pedih. Tetapi nampak jelas bahawa kita hanya hamba yang segala-galanya telah disusun cantik.

Dan insya-Allah, Allah Maha Tahu segala yang terbaik untuk kita. Dan saya tahu, bahawa pemilihan untuk ke sini suatu ketika dahulu, bukan pilihan saya atau pilihan bonda tetapi pilihan Allah.

Allah mahu mengajar saya untuk bijak menyusun kehidupan. Kerana kehidupan itu bukan perkara remeh dan mudah.

Allah mahu mengajar saya untuk sedar bahawa saya milik Allah. Dan saya hanya mengikut apa yang telah diatur olehnya.

Allah mahu mengajar saya untuk faham bahawa hakikat dan erti sebuah kehidupan yang bermakna adalah dengan memberi sebanyak-banyaknya . Bukan menerima dengan sebanyak-banyaknya.

Penutup: Belajar Untuk Melengkapkan dan Bahagia.

Saat terkial-kial dengan segala kelemahan yang ada, tampak jelas betapa Allah mahu saya untuk sungguh-sungguh memperbaiki kelemahan yang ada pada diri. Paling penting, belajar untuk tidak memberi dan mencipta alasan.

Sungguh. Semua itu mengajar untuk saya bahagia dengan apa yang sedang saya lalui hari ini. Bahagia dengan segala kekurangan kerana yakin bahawa Allah telah susunkan yang terbaik untuk saya.


Nota kaki:

-masih terus belajar untuk menjadi seorang muslim yang memenuhi 10 muwasifat tarbiyah.

-ditulis saat lelah hampir mencekik.

-mencintai ahkam tarikat (harta warisan) kerana hanya itu subjek yang ada nombor.

-walaupun telah memasuki tahun 3, tetapi rasa cinta itu masih main lip-lap lip-lap. Sekejap muncul, sekejap hilang.

-pergi ke mana-mana, orang akan panggil mama PINTAR. Walaupun janggal, tetapi mendidik untuk lebih matang dan berhati-hati.

4 comments:

  1. salam,

    sedikit perkongsian... we'r the same boat.. but i still believe what my mom believe in me... put your faith in her hope...

    Kenapa aku tidak dapat apa yang aku idam-idamkan?
    "Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, sesungguhnya Allah amat mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
    - Surah al-Baqarah: 216

    ReplyDelete
  2. hasna syng...jngnlah trtkn dgn kputusan pprksaan..itu hnyalah huruf2/angka2...yg pnting ilmu yg dpljri itu dfhmi,drsai dlm hati&dlaksnkn dlm khidpn..dlm prktik,klau xdpt hfl/xingt blh rujuk kitab..itu sbb kita beli kitab2&simpan d rak baik2..kita syng&jga kitab lebih drp brg2 lain krn d dlmnya trsmpn khazanah ilmu..cuma dh tnttn ppriksaan,hsna cubalh sdya upya,mhn bntuan Aswt srta kena btl jg kaedah mghfl tu..tnylh kaedh2 yg baik drp org2 yg bnyk/mdh mnghfl,iA mrk tntu ada tips..lps tu klau ms prksa ALLAH izin lupa jg nk buat mcmn,bila lupa ALLAH izin dpt mrkh rndh,redho jd ibadah..dulu kita slalu dpt mrkh tnggi,kita xfhm perasaan org lain yg dpt mrkh rndh..mgkn trlnts dlmhati mrk tu mls ka,xrjin ulngkji ka dll..xtrfkir oleh kita mrk rjin bca ttpi jnis cpt lupa/susah nk fhm...ALLAH syg hsna,nk lembutkn hati hsna smpai k prngkt mmhami mslah/keadaan org lain..mcmn kita bgtu ssh nk dpt ilmu,bersengkang mata,kering mlut dok hfl,tiba time prksa xlncr2 jg..pedih rasa hati nk redho..dlm khidpn d ms dpn nnti,bnyk lg prkra2 yg pdih nk kena redho..ini satu ltihn yg baik sbnrny..kita dh trlalu biasa dgn satu keadaan yg selesa,ALLAH nk bg kita rasa keadaan yg sblikny pula..bkn ALLAH sj2 ttpi ada trbyh brsama2ny iA...

    ReplyDelete
  3. anon: subhanAllah..insyaAllah, sama2 kita berusaha untuk meyakini keyakinan mereka terhadap diri kita.

    mak..T_T. jazakillahukhairan katsira kerana tidak pernah memberatkan.

    lekas-lekas mak datang sini..

    ReplyDelete
  4. Daku pernah dan sedang berada di tempat yang sama denganmu, ukhtifillah... insya-allah, jangan pernah putus asa... sentiasa cuba yg terbaik, dan sentiasa menjaga kebersihan niat dalam semua segi... kadang2 bukan ALLAh tak mahu beri kejayaan pada kita di dunia.. kerana mungkin ALLAH tahu, kejayaan itu akan melalaikan kita dariNya...sedang kesusahan dan 'belum-berjaya' itu lebih mendekatkan kita kepadaNya.... wallahua'lam... Yang penting, jaga jati diri kita sebagai seorang mukmin di medan mana pun kita berjihad... insya-allah...

    ReplyDelete

mohon pandangan.