Friday, August 12, 2011

Unfortunate Event



"we hope to have you back in arms, darlings..but in case this letter arrives before our return, know that we love you. It feels with prides to know that no matter what happens in this life, that you feel you'll take care each other with kindness and bravery and matter where we are . know that sons, you're having each other, you have your family and you're home.. your lovely parents"

surat akhir yang ditulis oleh ibubapa Violet Baudelaire, Klaus Baudelaire dan Sunny Baudelaire.

Jujur, cerita ini menjadi movie kegemaran saya selain movies seperti Welcome To Dongmakgol, Saving Private Ryan dan Lucunya Negeri Ini.

Awal saya menonton filem ini adalah ketika tahun 2005, iaitu tidak sampai setahun pemergian ayah. Dan sepanjang menontonnya pipi sentiasa basah dengan lelehan air mata.

Islam dan Kemuliaan Anak Yatim.

Menonton filem tidak dapat tidak, hati bagai tercarik melihat betapa pilu mereka terpaksa kuat berhadapan dengan pelbagai ujian meski baru bergelar yatim piatu.

Dan ketika itu baru saya semakin faham dan sedar mengapa Islam begitu mengangkat darjat anak yatim.

"Adapun terhadap anak yatim maka janganlah kamu berlaku sewenang-wenang" (adDhuha:9)
262- وعن سهلِ بن سعدٍ رضي اللَّه عنه قال : قال رسول اللَّه صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم : «أَنَا وكافلُ الْيتِيمِ في الجنَّةِ هَكَذَا » وأَشَار بِالسَّبَّابَةِ وَالْوُسْطَى ، وفَرَّجَ بَيْنَهُمَا » . رواه البخاري.

Dari Sahl ra. Ia berkata : Rasulullah SAW Bersabda : “Saya dan orang yang menanggung anak yatim berada di surga seperti begini” Beliau memberi isyarat dengan jari telunjuk dan jari tengah dan merenggangkan sedikit antara kedua jari tersebut. (H.R Bukhari)

و « كَافِلُ الْيتِيم » : الْقَائِمُ بِأُمُورِهِ .

Kafilul yatim ialah orang yang menanggung segala perkara yang diperlukan oleh anak yatim - baik makan, minum, kediaman, pakaian dan pendidikannya, juga lain-lainnya pula.

263- وعن أَبي هريرة رضي اللَّه عنه قال : قال رسول اللَّه صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم : «كَافِل الْيتيمِ لَهُ أَوْ لِغَيرِهِ . أَنَا وهُوَ كهَاتَيْنِ في الجَنَّةِ » وَأَشَارَ الرَّاوي وهُو مَالِكُ بْنُ أَنَسٍ بِالسَّبَّابةِ والْوُسْطى . رواه مسلم .

Dari Abu Hurairah ra. Ia berkata : Rasulullah SAW Bersabda : “Orang yang menanggung anak yatim baik anak yatim itu ada hubungan famili ataupun tidak, maka saya dan dan orang yang menanggungnya seperti dua jari ini, di dalam surga.” Malik bin Anas perawi hadis itu mengatakan, beliau memberi isyarat dengan jari telunjuk dari jari tengah. (H.R Muslim)

Mengapa Anak Yatim dimuliakan?

Jujur. Saya pernah merasai perasaan mereka yang kehilangan ayah. Dan saya belajar betapa Islam ini adalah agama yang mengambil berat.

Anak yatim ini secara fitrahnya mempunyai perasaan yang sangat halus dan sensitif. Mungkin kerana mereka merasakan betapa mereka ada kekurangan berbanding masyarakat yang lain.

Benar. Mereka tidak ada ayah sebagai tempat bergantung harap atau mereka tidak punya ibu sebagai tempat berkongsi rasa dan cerita. Dan kehilangan itu bukan sesuatu yang kecil.

Teringat ketika saya di tingkatan 3, setiap kali menjelang 'eid fitri, sekolah akan mengadakan agihan duit raya kepada anak-anak yatim atau yang tidak berkemampuan. Dan tahun itu nama saya dikecualikan.

Sedangkan ada kawan yang mempunyai 10 orang adik beradik namun masih memiliki ibu ayah terpilih. Rasa aneh membuatkan saya bertanya akan hal itu kepada guru yang terlibat. Sekadar untuk kepastian.

"hasna' anak yatim orang kaya, tak layak dapat". jawab cikgu tersebut sambil senyum-senyum. Langsung terbit suatu perasaan pedih dan saya menahan air mata. Ketika pulang, saya menangis sungguh-sungguh pada bonda.

Bukan duit raya itu yang menjadi asbab kerana duit tersebut tidak banyak malah bonda boleh berikan berkali-kali ganda lebih dari jumlah tersebut, Tetapi saat itu jiwa terlalu hiba dan sedih kerana melihat manusia menilai bahawa kasih sayang seorang ayah yang hilang dapat diganti dengan erti 'kaya'.

Apakah kehilangan ayah saya tidak sama dengan kehilangan ayah-ayah yang lain?. Ayah tetap ayah yang sama. Hanya ada satu dan setelah ayah pergi, saya tidak punya ayah lagi sehingga hari ini.

Teringat lagi, ketika cikgu-cikgu mengadakan lawatan ke Kelantan dan Terengganu pada tahun 2007 iaitu semasa saya di tingkatan 4.

Kami bermalam di Sekolah Rendah Ibnu Qayyim, Terengganu. Adik terpisah dari kami kerana dia perlu tidur bersama kaum lelaki manakala saya dan ibu di kawasan perempuan.

Esok pagi, selesai sarapan, kami berkumpul di dalam bas untuk bergerak ke tempat lain. Adik yang ketika itu baru berumur 11 tahun mengadu kepada bonda bahawa dia mengantuk.

"taha tak tidur ke malam semalam?".
"tak..banyak nyamuk.."
"semalam taha tidur dengan siapa?"
"sorang-sorang. mula-mula taha main dengan ****. pastu ayah **** panggil **** untuk tidur sebelah pakcik. Tinggal taha sorang-sorang.."
"tak ada mana-mana pakcik yang ajak taha tidur sekali?" tanya mak dengan nada terkejut.
"tak..". jawapan adik dengan nada yang meruntun hati. Saya masih ingat riak wajah si kecil itu.

Hanya Allah Maha Tahu betapa saat itu air mata mahu mengalir deras. Betapa tidak pekanya mereka terhadap si kecil yatim ini. Saya menangis dalam diam.

Tidak tergambar betapa sanggup mereka menyelimutkan anak masing-masing dan tidur bersama dalam masa yang sama meninggalkan adik keseorangan. Tidakkah mereka tahu betapa hati si kecil ini terluka? Dia tidak punya ayah untuk menyelimutkannya dan memastikan dia terhindar dari gigitan nyamuk. Dan semestinya dia tidak pernah minta untuk kehilangan ayahnya.


adik dan ayah


Anak Yatim dan Penekanan Hubungan Dengan Allah.

Masyarakat hari ini melihat kumpulan anak yatim hanya ketika menjelangnya Ramadhan dan Hari Raya. Ketika itu duit raya dan kuih muih atau jika untung sedikit bekalan makanan akan diagih-agihkan.

Mungkin juga anak-anak yatim ini akan dipanggil ke jamuan-jamuan berbuka puasa bersama pembesar masyarakat atau sebagainya.

Namun, apakah itu sebenarnya erti menyantuni dan mengihsani anak-anak yatim?

Apakah cukup sekadar bermesra dan menghulurkan sekeping dua wang kertas?

Sungguh. Sewajarnya bagi anak-anak yang kehilangan tempat pergantungan ini perlu lebih diihsani dan diberi penekanan tumbesaran keyakinan mereka kepada aturan Allah. Meyakinkan mereka bahawa Allah itu tidak pernah sesekali menzalimi hamba-hambaNya. Dia tidak punya sebarang kepentinganpun malah bagi mereka kemuliaan yang tidak punya pada orang lain.

Anak-anak yatim ini membesar dan dewasa dengan jagaan Allah secara terus. Itu yang perlu atau sangat perlu mereka diberi kesedaran.

Apatah lagi ketika suatu saat mereka berhadapan dengan konflik yang mana kawan-kawan mereka mampu pulang dan mengadu kepada ayah atau ibu masing-masing dan meminta perlindungan atau bantuan, dan mereka tidak mempunyai kesempatan itu sama sekali, ketika itulah mereka perlu yakin bahawa mereka punya Allah, Pemilik dan Pengatur kerajaan langit dan bumi.

Kerana jika mereka tidak ditanam kesedaran tersebut, akan lahirlah rasa ketidak adilan Allah dan mereka akan membesar secara tidak fitrah.

Ketika mereka merasakan suara kecil mereka tidak didengari dalam kalangan manusia, ketika itulah mereka perlu yakin bahawa Yang Bersemayam di 'Arasy sana sentiasa Maha Mendengar dan menunggu-nunggu pengaduan mereka.

Ihsani mereka dengan mengembalikan mereka kepada fitrah dan nilai-nilai Iman.

Wahai adik-adik, kalian tidak berkurang sedikitpun malah kalian dimuliakan !

Saya punya keluarga angkat yang mempunyai 5 orang adik beradik dan paling bongsu berusia 5 tahun saat ini. Ketika awal kami bekenalan, Nur Ain Sakinah masih kecil, 2 bulan iaitu sekitar tamat pantang. Dan ketika itu dia telah kehilangan ayahnya.

Ain tidak pernah melihat ayahnya tetapi dia selalu melihat gambar pakcik sambil tersenyum, "ini abi.."

teringat juga Husna, kakak Ain yang berumur 3 tahun lebih tua. Ketika awal pemergian pakcik, Husna selalu meminta ummi untuk menghantar message kepada abinya untuk lekas-lekas pulang. "cakap, Husna dah rindu".

Sungguh. Tampak zahir dan mungkin terbit dalam hati mereka ketika kawan-kawan sepermainan yang lain bermanja dengan ayah masing-masing, meraka akan rasa kekurangan.
Tetapi ketahuilah adik-adikku, Allah mengambil ayah dari kalian tetapi Allah menghadiakan kalian sesuatu yang tidak ada tolok bandingnya iaitu dekat dengan Allah.. !

Bukankah itu lebih bernilai? Baginda s.a.w. juga yatim malah yatim piatu namun ketika itulah baginda melalui proses pentarbiyahan sebenar. Proses pentarbiyah terus dari Allah.

Penutup: Bukan Unfortunate Event tetapi Fortunate Event.

Pada saya kehilangan ayah bukan suatu musibah tetapi suatu tarbiyah. Kerana dari kehilangan itu saya belajar banyak perkara dan paling panting saya belajar erti kematangan dan erti memahami kehidupan dan kepayahan manusia lain.

Jujur, mungkin jika ayah masih ada, saya tidak seperti saya hari ini malah mungkin saya tidak pernah terfikir untuk menjejakkan kaki di bumi gurun sahara ini.

Allahua'lam.

nota kaki:
-menulis kerana melihat fenomena raya dan anak-anak yatim.

6 comments:

  1. Salam,

    Kupasan yang menarik. Nanti abang ali nak pinjam movie ini boleh ka?

    ReplyDelete
  2. wlkm wbt,

    boleh..ada dkt rumah. Dulu dalam salah satu almari buku. skrg tidak pasti di mana..^^.

    tapi hasna' ada save dalam laptop. Nnti iAllah, kalau ingat, hasna' kirim pada mak nnti..

    ReplyDelete
  3. tentang cikgu hasna' tak beri duit tu,mungkin betul tindakan dia.
    duit tu mungkin duit zakat dan dalam asnaf zakat if i'm not mistaken tiada kuota anak yatim.

    ReplyDelete
  4. anon: may be. jazaka/i llahukhairan katsira ya..^^.

    ReplyDelete
  5. cter peberet ku jga..memang..masa first time tgok,mmg nangis...ada sambungan cter ni...dy diadaptasi daripada novel...bnyak siri dy..:)

    ReplyDelete
  6. ia lebih menyedihkan apabila anak2 telah menjadi yatim sblm yatim...sgt2 menyakitkan. masa depan mrk punah

    tetapi kehilangan org tersayang, ia tetap satu ujian yg berat untk diterima, sehingga Rasulullah juga menitiskan air mata dgn kewafatan Saidatina Khadijah. Ia memang tarbiyah!

    ReplyDelete

mohon pandangan.