Wednesday, March 9, 2011

F.O.K.U.S

insyaAllah, kali ini berhajat memulakan post dengan 2 hadis yang membuatkan saya berfikir panjang.

Dari Abu Hurairah r.a, Rasulullah s.a.w pernah bersabda:
"Sebahagian daripada keelokan seorang mukmin itu ialah meninggalkan apa yang tidak berfaedah baginya." (riwayat atTarmizi)

Hadith lain:
"Seseorang itu sudah dianggap (menyibukkan diri) dengan sesuatu yang tidak berkaitan dengannya (dirinya) " (riwayat Ibnu Hibban).

Sungguh. Hakikatnya realiti hari ini, terlalu banyak perkara yang tidak berkaitan dengan diri saya dan kepentingan dalam amal Islami yang sengaja saya sibukkan waktu terhadapnya. T_T. Semoga Allah mengampuni setiap kemaksiatan terhadap waktu tersebut.

Pelajaran Hari Ini.

Ketika kelas Dakwah hari ini bersama Dr. 'Aisy Lubabnah, Dr ada menyebut satu hadis yang berkaitan keikhlasan. Mafhum hadis tersebut berbunyi (ayat Dr.) :

"3 Golongan yang paling awal masuk neraka ialah; 1)orang 'alim. 2)orang syahid di medan jihad. 3)orang yang menginfaq. Mereka dimasukkan ke dalam neraka kerana TIDAK IKHLAS semata kerana ALLAH".

Saat itu terasa seperti dihentuk. T_T. Takut. Semoga Allah tidak menolak saya jauh.

Kekuatan HANYA milik ALLAH.

Akhir-akhir ini, hampir setiap hari, Allah izin ada sahabat datang silih berganti meminta nasihat, pandangan dan semangat. Sebahagian menggunakan wadah teknologi dan sebahagian yang lain lebih senang berjumpa..

Maha suci Allah yang di tanganNya segala sesuatu. Sungguh. Kekuatan itu semuanya hanya dari Allah. Pencipta dan Pemilik kehidupan. Di tanganNya hati-hati kita berbolak balik.

Cuma yang terdaya saya kongsi hanyalah KEMBALILAH KEPADA ALLAH SEPENUHNYA. Kembali kepada pengaduan kepadaNya. Kembalikan kepada kepatuhan maksima kepadaNya. Kembalilah dalam tangisan mengakui lemahnya kita yang hanya hamba.

Saya selalu sebut pada diri dan kepada sahabat-sahabat yang datang berkongsi, perkara pertama yang perlu kita yakin ketika ujian itu datang tanpa mengira apa jenis sekalipun ujian tersebut ialah:

"Yakinlah saat itu IMAN kita sedang berbicara. Iman kita sedang berbicara tentang setakat mana kita menyakini kesempurnaan Allah yang tidak punya kecacatan walaupun sedikit.
Kerana apabila kita meyakini itu, sama sekali MUSTAHIL akan wujudnya keluh kesah dan meraba-raba dalam mencari kekuatan sesama manusia. MUSTAHIL kita akan bersandar kepada manusia bilamana kita melihat bahawa Allah di atas sana Pemilik jiwa dan DIA YANG MENYUSUN KEHIDUPAN KITA.

Iman kita sedang berbicara tentang setakat mana kita memahami konsep TAWAKKAL. Merasai kebergantungan kita dengan Allah secara maksima. Tali kukuh yang menghapus langsung rasa pengharapan kita kepada kerapuhan manusia. DIA yang mewujudkan ujian dan rasa gelisah itu, justeru hanya kepada DIA kita serahkan pengaduan".

Maaf. Saya bukan menghalang daripada perkongsian sesama manusia. Tetapi perkongsian kepada pencarian resolusi itu berbeza jauh dengan perkongsian jiwa yang mahu difahami. Perkongsian jiwa yang merintih mengadu beratnya ujian. Perkongsian jiwa yang bersamanya pengharapan agar ada manusia yang memahami dan mengasihi.

Kita ada Allah. Allah Sang Maha Pencipta itu lebih TAHU daripada manusia yang turut diciptakan. Lantas, apakah gunanya asma' Allah yang mulia?
Allah al 3liim (Allah Maha Mengetahui)
Allah alBashiir (Allah Maha Melihat)
Allah asSaami3 (Allah Maha Mendengar) dll.

"...Sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat." (alBaqarah:214)

Sungguh. Jangan biarkan ada kecacatan dalam keyakinan kita pada Allah.

Saya punya kekuatan berbicara dan menulis sebegini kerana saya juga seperti itu ketika belum betul-betul berada dalam proses Tarbiyah ini. Lebih-lebih lagi, ketika berada dalam comfort zone yang dikelilingi oleh bi'ah solehah.

Namun, ketika Allah mengizinkan saya tercampak jauh di sini, ketika itulah saya belajar perlahan-lahan meletakkan Allah dalam seluruh kehidupan. Belajar untuk mengadu hanya kepada Allah. Belajar untuk menangis hanya pada Allah. Belajar untuk berharap hanya pada Allah walaupun dalam sekecil-kecil perkara. Kata ibu, "belajar untuk tawakkal walaupun ketika memasak..".

insyaAllah, belajar meyakini kesempurnaan Allah dalam tawakkal dan tindak tanduk kita. Bukan sekadar dalam kata-kata.

penutup: Dakwah MUSTAHIL tanpa bersamanya HDA.

"Tarbiyah tanpa Dakwah tidak ke mana-mana. Dakwah tanpa Tarbiyah. sia-sia" - UDMZ-

"Mana mungkin kita yang membawa manusia dekat dengan Allah, kita sendiri jauh dengan Allah..!" -senior Sahel-

"Milik Allahlah apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi. Jika kamu mengatakan apayang ada dalam hatimu atau kamu SEMBUNYIkan, nescaya Allah memPERHITUNGkannya (tentang PERBUATAN itu) bagimu. Dia mengAMPUNI siapa yang Dia kehendaki dan mengAZAB siapa yang Dia kehendaki. Allah MAHA KUASA atas segala sesuatu" (alBaqarah)

Semoga Allah sentiasa bersama dalam setiap amal dan 'ibadah kita. T_T. Sungguh. Takut saat teringatkan betapa dahsyatnya ancaman Allah. Betapa kekotoran jiwa masih melekat banyak.

Namun, semua itu bukan alasan untuk kita berhenti. insyaAllah, jangan berhenti dalam pengaduan kepada Allah. Teruskan. Dan teruskan langkah.

nota kaki:

Tadi, Allah uji dengan suatu perkara. Membuatkan saya kembali muhasabah setelah hampir terlupa lama. Herm..nampaknya perlu ketatkan semula prinsip yang telah dilonggar banyak. Juga membuatkan saya kembali kepada titik permulaan, "Untuk apa aku bergerak?".

Semoga Allah mudahkan..Sedang menempuh fasa imtihan awwal.

Belajar untuk matang, insyaAllah.

No comments:

Post a Comment

mohon pandangan.