Wednesday, July 22, 2009

Laskar Pelangi dan Syurga Cinta


Minggu sudah merupakan minggu saya men'download' dan menonton filem. Semoga Allah tidak menjadikannya sia-sia.

Justeru, untuk post kali ini saya berhajat untuk berkongsi dengan kalian 2 filem hebat yang berjaya mencuit hati saya.

Laskar Pelangi dan Syurga Cinta.

Syukran untuk saudara Nu'man dan Adam Kadir kerana telah mempromosikan filem Laskar Pelangi dalam blog mereka. Syukran juga untuk saudara Umar Aiman kerana memberi komen yang menarik kepada Syurga Cinta sehingga menarik minat saya untuk menontonnya.

Laskar Pelangi dan Syurga Cinta merupakan 2 filem yang mempunyai kekuatan masing-masing.

LK menceritakan kisah perjalanan hidup seorang kanak-kanak bersama teman-temannya di sebuah madrasah miskin di pinggir kampung. Kisah ini mengangkat motif betapa semua manusia punya hak untuk diberi pendidikan meskipun dia cuma anak nelayan yang miskin. Kisah ini juga menunjukkan diskriminasi antara sekolah agama rakyat dengan sekolah kerajaan yang mewah. Sungguh. Saya hampir menitiskan air mata sepanjang mengikuti perjalanan cerita ini.

2 orang guru hebat dalam cerita ini mengingatkan saya pada murabbi-murabbi mithali di MATRI. Mereka adalah manusia-manusia yang tidak pernah mengenal erti penat dan lelah semata ingin melihat Islam tertegak dalam diri setiap individu pelajar .

Cuma yang agak membuatkan saya terkilan ialah, pelajar pintar sekolah tersebut terpaksa pergi meninggalkan pengajiannya selepas kematian ayahnya di laut.

Perjalanan ceritanya cukup santai tetapi menyentuh di sudut dalam hati.

SC pula menceritakan kisah seorang pemuda (lakonan Awal) yang sudah terpesong jauh dari didikan Islam. Apa yang menyentuh hati saya ialah melihat perubahan besar yang telah berlaku dalam hidup Awal.

Selain itu, cerita ini juga memaparkan banyak message yang baik untuk tontonan masyarakat am yang disampaikan dalam bentuk dialog Heliza, Haziq dan Tok Heliza.

Kisah ini turut menonjolkan betapa wanita muslimah menjaga maruah dirinya. Ketika Awal dicabar untuk memikat seorang wanita di pub, wanita itu tanpa rasa malu membiarkan saja dirinya menjadi mainan dan hiburan lelaki. Tetapi itu tidak berlaku pada Heliza saat dia sedar dia telah menjadi objek taruhan teman-teman Awal.

Kisah ini bagi saya berjaya mengangkat nilai muslimah bertudung. Pujian juga diberikan kepada Heliza kerana sepanjang lakonannya, dia tidak pernah memegang mana-mana lelaki meskipun lelaki itu berlakon sebagai datuknya. Bukankah itu berjaya menunjukkan bahawa tanpa berpegang tangan sekalipun, sebuah filem berjaya dilakonkan?

Meskipun begitu terdapat beberapa perkara berat yang perlu ditekankan di sini iaitu pengambaraan di pub sepatutnya tidak perlu ditonjolkan secara melampau lebih-lebih lagi untuk filem yang baik seperti ini. Hajat saya untuk berkongsi dengan yang lain pun terpaksa dibantutkan kerana takut membawa kepada kemudaratan pula. Dan yang paling utama sekali ialah masalah 'couple' yang cuba diIslamkan. Meskipun ditekankan bahawa perlu membawa peneman dalam setiap perjumpaan tetapi itu bukan satu alasan untuk menghalalkan sesuatu yang sudah jelas haramnya.

Cuma yang saya agak tersentuh ialah pesanan tok Heliza mengenai 3 jenis jodoh. Jodoh 1 dari syaitan, iaitu apabila lelaki dan perempuan bertentang mata, kemudian jatuh cinta sehingga membawa kepada zina. Apabila perempuan itu telah mengandung, perkahwinan pun dilangsungkan. Yang kedua, jodoh dari jin, seorang lelaki jatuh hati dengan seorang wanita tetapi ditolak. Maka lelaki itu menyihir wanita tersebut sehingga menyebabkan berlakunya perkahwinan. Seterusnya yang ke3, jodoh dari Allah. Seorang lelaki bertemu dengan seorang wanita dan membuahnya bibit kasih sayang. Namun lelaki itu pantas meminang dengan baik sehingga berlangsungnya perkahwinan yang sah.

Ketika itu, Awal mengambil keputusan untuk memperisterikan Heliza. Saat itu baru Awal sedar betapa pentingnya muslimah yang baik untuk masa depannya. Sungguh. Secara peribadi, saya meletakkan filem ini lebih baik, lebih bagus dan lebih bermessage daripada filem 'Ayat-ayat Cinta ' yang digempar-gempurkan.

Sejujurnya, saya bukan penggemar filem melayu nusantara tetapi nampaknya kedua-dua filem ini benar-benar telah mencuri hati saya sehingga membuatkan saya berhajat untuk berkongsi bersama kalian.

Semoga Allah mengampuni setiap kekhilafan saya selama ini..

1 comment:

  1. salam
    Amboi tengok filem sorang-sorang nampak, ajaklah makndak sama bolehlah makndak cerita kat izza pula nanti.Jangan marah no, nanti kena jual.Buatlah apapun, selagi ada iman yg kukuh insyaallah kita dapat membezakan yg mana boleh dijadikan panduan dan sebaliknya kerana ilmu itu bukan hanya ada dalam buku sahaja kadang-2 dlm filem pun ada juga hanya iman dan akal yg waras saja yg menentukan yg mana baik dan buruknya.

    ReplyDelete

mohon pandangan.