Monday, July 20, 2009

Haluan Perlis menapak ke depan..

Saya kira, sudah lama saya tidak mencoretkan kisah-kisah yang saya lalui sepanjang sesuatu program. Ya, saya tidak menceritakan kepada kalian mengenai Hari Kecemerlangan di MATRI, Kem Hidup Bersama alQuran secara terperinci dan lain-lain program yang telah saya ikuti. Mungkin kerana masa yang tidak mengizinkan. Maaf ya buat kalian yang ingin merasai kebersamaan dalam program-program tersebut.

Alhamdulillah, untuk post kali ini, saya berhajat untuk berkongsi bersama kalian sepanjang program khidmat masyarakat anjuran bersama Haluan Perlis dan kariah Masjid Syaidina Abu Bakar, Kuala Perlis pada 19 Julai yang lalu.


masjid Syaidina Abu Bakar

persiapan akhir







Saya ditugaskan sebagai penyambut tetamu. Seronok melihat orang-orang kampung datang bersama keluarga..
Program dimulakan dengan majlis pembukaan oleh wakil Jabatan Agama Islam Perlis. Selepas selesai, orang ramai menikmati jamuan laksa yang telah disediakan oleh pihak penganjur.
Kemudian, untuk kaum wanita telah diadakan pertandingan memasak cucur dan melipat kain batik. Kanak-kanak pula diisi dengan pertandingan mewarna serta program-program lain yang menarik.


my group's (",)


hakim-hakim yang arif lagi bijaksana

yummy..


cambodians' group


cutest mum's award (",)

Pada jam 2.30 petang, pemeriksaan kesihatan secara percuma diadakan di perkarangan lobi masjid. Ramai penduduk kampung telah mengambil peluang tersebut. Saya juga turut serta selepas diminta oleh ibu untuk berbuat demikian. Alhamdulillah, tekanan gula dan darah saya stabil (99/64). Agak mengejutkan kerana selama ini tekanan darah saya menghampiri paras bahaya (70/50). Kata doktor jika tekanan darah melepasi bawah 50, berkemungkinan besar untuk pengsan dan mungkin boleh membawa kepada koma.

Untuk kaum pemuda, petang itu diadakan pertandingan futsal di stadium futsal Batu 2. Sebanyak 16 kumpulan telah turut serta.

Selepas Asar, remaja perempuan diisi dengan program membuat kraftangan. Sepatutnya program ini untuk remaja Kuala Perlis. Namun memandangkan mereka malu dan enggan mengikutinya, maka kami batalion dari MATRI dengan suka hatinya memenuhi undangan tersebut. Sungguh. Saya sangat seronok.

Program malam bermula dengan solat Maghrib secara berjema'ah. Kemudian wakil daripada Jabatan Agensi Anti-Dadah Kebangsaan memberikan sedikit ceramah. Selama ini, saya cukup bosan untuk mengikuti ceramah-ceramah seperti ini tetapi pada malam itu, saya cukup terpegun dengan cara penyampaian yang telah disampaikan. Sungguh. Sangat hebat saya kira. Orang ramai tampak terhibur dan mendapat banyak manfaat. Mungkin kerana wakil itu adalah daripada bahagian agama jadi penyampaiannya lebih banyak kembali kepada Allah.

Kemudian pengisian disambung dengan tayangan Palestin. Selepas itu, Sir NS memberikan kesimpulan sebagai penjelasan. Sungguh. Isu Palestin dan permasalahan sosial hanya dapat diselesaikan apabila kita betul-betul kembali kepada alQuran dan asSunnah.



proses pembikinan sedang dijalankan


penduduk kampung yang khusyuk mendengar


mine..cantik tak?

Selepas menunaikan solat 'isyak berjema'ah, Cikgu MDA dijemput untuk memberikan kuliah 'israk dan Mikraj. Ringkas dan santai tetapi padat. Sangat sesuai untuk penduduk kampung. Sukacita dimaklumkan bahawa kehadiran malam itu penuh sehingga terpaksa memenuhi perkarangan lobi masjid. Alhamdulillah, satu fenomena yang positif..

Sebelum majlis malam itu ditutup, diadakan sesi penyampaian hadiah untuk pertandingan kanak-kanak dan futsal. Kemudian, semua yang hadir dijemput untuk menjamu selera dengan hidangan yang telah disediakan oleh pihak penaja.

Malam itu diadakan qiyam dan keesokan harinya diadakan aktiviti gotong royong. Namun saya tidak dapat hadir kerana terpaksa menyelesaikan kerja-kerja rumah yang masih banyak tertangguh. (",)

Semoga Allah istiqamahkan hati-hati kita dalam usaha untuk selalu mencintaiNya semata, insyaAllah..

No comments:

Post a Comment

mohon pandangan.