Saturday, May 9, 2009

Tahniah VT Matri!

Hari ini saya mengikuti lagi perlawanan separuh akhir sukan bola tampar setelah terlepas untuk tahun yang lepas. Walaupun sukan ini yang saya gemar, tetapi bukan cerita tentangnya yang ingin saya coretkan.


Sahabat dari jauh dan ibu




wajah-wajah yang tenang dalam resah

Saya dapat banyak pengajaran dan hikmah dari perlawanan ini. Banyak. Sangat banyak.

Meskipun tewas di pusingan separuh akhir, tetapi saya yakin pasti ada sesuatu yang ingin Allah sampaikan.
Selama ini, MATRI selalu tewas di tempat kedua. Namun Allah hadiahkan dari kesabaran itu dengan kemenangan juara pada tahun lepas. Dan kali ini, Allah sengaja menguji dengan tewas di pusingan separuh akhir. Agak menurun berbanding keputusan sebelum ini.
Mungkin secara logik, saya punya alasan iaitu kerana MATRI diletakkan dalam kumpulan yang sama dengan Sek.Men Syed Alwi, pesaing MATRI selama ini. Justeru, kedua-dua pihak ini akan bertemu pada saingan separuh akhir, bukan dalam pertandingan akhir seperti sebelum ini.
Tetapi jika ditelusuri dari kaca mata seorang mukmin, sebenarnya Allah sengaja ingin mendidik hati-hati hamba cintaanNya agar benar-benar meyakini bahawa hanya Allah yang memberi sesebuah kejayaan itu.
Allah menghadiahkan khabar gembira saat kita meyakini hanya Allah sebagai tempat bergantung dan berharap. Tetapi sebagai bukti kasih sayangNya, Dia ingin agar hamba-hambaNya selalu menjaga kebersihan hati-hati itu.



Situasi yang sungguh mencemaskan

Sejujurnya, saya benar-benar merasai bahang di medan jihad saat menyaksikan perlawanan yang sangat sengit ini. Sorakan dan takbir pelajar-pelajar MATRI benar-benar menaikkan semangat. Disusuli dengan nyanyian nasyid MATRI iaitu 'Sunnah Berjuang' dan 'Adakah kau lupa' yang dinyanyikan dengan penuh 'izzah dan lahir dari hati.

Sungguh. Hanya Allah tempat kita bergantung harap dan memohon pertolongan. Yakinlah hanya Islam yanag tertinggi dan tiada yang lebih tinggi darinya.

2 comments:

  1. Allah izin. tewas tipis.
    memang betul2 Allah izin. sebab bukannya pemain lawan hebat sangat pun tapi pemain VT MATRI banyak bagi mata percuma.

    ReplyDelete

mohon pandangan.