Tuesday, May 5, 2009

Kenangan di Langkawi

Buat kali kedua, saya telah menjejakkan kaki ke Langkawi sebagai fasilitator untuk program Generasi Langkawi Gemilang (Geliga) kali ke-4 kerjasama antara HALUAN MALAYSIA dan BEST STAR RESORT.

Kami telah bertolak pada petang Khamis dari jeti Kuala Perlis pada jam 4 petang.

kak Amalina dan kak Jannah yang setia menunggu sehingga kami naik feri.

Untuk program kali ini, Dr Azizan Ahmad kembali menjadi motivator selepas Geliga 1. Sebelum ini, untuk Geliga ke 2 Cikgu Azmi Bahari yang menggantikan beliau. Begitu juga Cikgu Syahid Amin untuk Geliga ke3.

Sepanjang 4 hari kami berada, dua program telah berlangsung. Pada hari Jumaat, kami menjadi fasilitator program kecemerlangan PMR. Program ini bermula pada jam 7.30 pagi dan tamat pada jam 12 tengah hari.



adik-adik sedang menasyidkan lagu tema 'Demi Matahari'

Mungkin masa yang diperuntukkan amat singkat tetapi saya yakin, peserta mendapat banyak manfaat dari setiap bicara Dr Azizan.Senang sekali melihat peserta yang bersemangat walaupun program ini julung-julung kali diadakan.

Pada petang itu, Dr Azizan telah mengadakan 1 slot tambahan untuk para fasilitator yang terdiri daripada pelajar lepasan SPM. Slot ini sebagai suatu perkongsian yang dibuat oleh Dr Azizan sendiri serta pemilik BEST STAR RESORT sekaligus penaja tempat tinggal kami iaitu Tuan Haji Roslan. Sejujurnya saya mendapat banyak mutiara untuk disimpan sebagai panduan dalam menentukan arah kehidupan saya.

Seterusnya, pada hari yang berikut iaitu hari Sabtu, kami menjadi fasilitator untuk program Geliga. Dr Azizan sengaja meminta kami menguruskan program kali ini sebagai latihan dan beliau hanya menjadi pemerhati.

Geliga adalah program untuk pelajar tahun 5 dan 6. Tema kali ini adalah kecemerlangan. Sebelum ini untuk Geliga 3, Cikgu Syahid mengambil tema kepimpinan.

Majoriti peserta merupakan peserta yang pernah mengikuti Geliga sebelum ini. Justeru, ta'aruf kami tidak mengambil waktu yang lama. Adik-adik peserta cepat mesra dan sangat ceria. Sungguh. Saya benar-benar sayangkan mereka.

Slot-slot untuk Geliga 4 ini lebih berbentuk aktiviti. Tampak adik-adik peserta memberikan komitmen yang sangat baik dan keletah mereka sangat melucukan. kami benar-benar senang dengan mereka. Seperti biasa, program ini bermula pada jam 7.30 pagi dan berakhir jam 5 petang.

Hari Ahad, cuaca gelap. bumi sentiasa basah dengan hujan yang turun dari petang semalam. kami hanya berkurung di dalam bilik kerana tiada kenderaan untuk bergerak.


suasana di BEST STAR RESORT dari tingkap bilik kami

Selepas solah Zohor, kami pun bergerak ke Kuah dan seterusnya ke jeti. Langit masih gelap. Dalam hati saya benar-benar berdoa semoga tidak berlaku apa-apa kerana sejujurnya saya memang tidak mahir berenang.(",) Mungkin saya akan jatuh sepeti seketul batu, tenggelam di dasar laut.




langit gelap menjadi bukti kekuasaan Allah

Alhamdulillah, kami selamat sampai di jeti Kuala Perlis sekitar jam 7 malam.

Maha suci Allah yang telah memberi keizinan untuk saya mengalami suatu perjalanan yang penuh dengan hikmah dan pengalaman. Sungguh. Saya akan merinduinya saat saya berjauhan nanti...