Friday, May 8, 2009

RiMBA 2 ditangguh..

Keputusan diputuskan. RimBA 2 ditangguh ke bulan november atau disember. Itu kata putus penasihat tertinggi keARAH Perlis, Cikgu Ghazali Bin Saad.

Saat itu saya kira, saya adalah manusia yang paling gembira. Terbang satu lagi tanggungjawab yang berat. Terasa ringan bahu yang memikul.

"Walaupun rimba 2 ditangguh tapi ana harap, kita tetap bekerja. Kita mesti bergerak kerana rimba ini hanyalah wasilah tapi mas'uliyyah dakwah dan tarbiyah itu selalu ada."
"Nak tak nak kita kena sentiasa bekerja kerana jahiliyyah di luar sana tidak pernah berhenti. Tidak perlu bergerak hanya apabila menerima arahan." bicara pengerusi keArah sahabat selepas pengkhabaran penangguhan tersebut benar-benar menampar wajah saya.

Saya jadi malu pada Allah. Apakah saya senang dengan kerehatan dari jalan DnT ini? Hati apakah saya ini?
Sejujurnya saya malu dengan diri saya saya sendiri. Saya telah gagal melaksanakan tanggungjawab dengan baik dalam medan ini. Selalu saja saya menukar jalan yang berduri dengan hamparan permaidani merah. Selalu saja saya senang lenang di atas jalan yang penuh dengan luka-luka dan kepayahan. Bermakna saya tidak benar-benar terjun tetapi hanya selangkah cuma bertapak di atas jalan ini.

Saya akan kuat saat bersama teman-teman. Bersemangat untuk bekerja dan bergerak. Tetapi akan lesu apabila saya bersendiri. Hanya senang untuk mengimbau kenangan manis tinggalan lampau.

Sungguh. Saya takut untuk berhadapan dengan Allah. Mas'uliyyah yang diberi tidak ditunaikan sebaik mungkin. Sejujurnya saya bukan pemimpin yang baik. Saya senang untuk menurut arahan berbanding memberi arahan. Saya senang menjalankan apa yang telah disusun oleh mas'ul berbanding menyusun untuk dijalankan. Saya hanya pandai bekerja tetapi lemah dalam meyusun kerja.
Bukankah itu tidak baik? Islam perlukan pendukung bukan hanya penyokong. Islam perlukan penggerak bukan penurut. Saya tahu itu. Tetapi saya tidak mampu untuk mengaplikasikannya.

Jahiyyah terus laju merempuh benteng ummah tapi saya terus menanti arahan. Menanti panggilan untuk bergerak. Tanpa pernah berfikir untuk menggerak. Itulah saya.

Tolong.. Tolong doakan saya agar tidak terus menerus sebegini. Saya tidak mahu hanya menjadi batu dalam menyaksikan keruntuhan ummah. Tolong doakan saya ya.



kenangan adik-adik peserta RiMBA 1