Saturday, May 30, 2009

program SMKPs

Semalam saya mengikuti program takhsin alQuran anjuran Panitia Pendidikan Islam Sekolah Menengah Kebangsaan Perlis sebagai fasilitator. Program ini diadakan di Bahagian Teknologi Pendidikan Negeri Perlis. Bas datang mengambil kami di MATRI sekitar pukul 7.30 pagi.

Para fasilitator seramai 23 orang (12 lelaki dan 11 perempuan) telah diamanahkan untuk bersama-sama ahli kumpulan sepanjang program ini berjalan. Kami ditugaskan untuk membetulkan bacaan peserta. Hanya itu yang diminta. Nampak mudah. Tetapi hal ini sebenarnya satu peluang besar bagi kami untuk meluangkan lebih masa dengan adik-adik.

Alhamdulillah program berjalan lancar dan para peserta memberikan komitmen yang sangat baik. Dalam kumpulan, setiap kali kami habis membaca secara bergilir, saya akan mengajak mereka untuk mentadabbur setiap ayat surah tersebut. Dan Maha suci Allah yang di tanganNya segala sesuatu, adik-adik memberikan sepenuh perhatian terhadap apa yang telah saya sampaikan. Mereka tidak nampak mengantuk atau bosan walaupun kami berada dalam bilik yang bersuhu rendah sepanjang hari. Wajah mereka ceria dan mereka sentiasa mempamerkan tindak balas yang positif setiap kali perbincangan antara kami diadakan.

Sungguh. Saya sayang mereka. Mereka adalah antara masyarakat yang berhajat untuk Islam walaupun dikelilingi oleh suasana yang turut berhajat memusnahkan mereka.
Ketika itu saya terdetik, apakah yang telah saya lakukan untuk membantu masyarakat yang berhajat seperti ini?

Selama ini saya gembira dan bahagia dalam tarbiyah tanpa pernah bersungguh untuk mengajak ummat berkongsi kebahagiaan tersebut..

Dan hari ini di MATRI, saya telah menghadiri NADI '09 (Nadwah Kepimpinan MATRI) anjuran SHQ untuk ahli HQ MATRI. Program ini bermula semalam namun saya tidak dapat mengikutinya.


suasana sepanjang NADI '09

Banyak yang telah saya teguk sepanjang saya berada dalam majlis ilmu tersebut. Sungguh. Saya telah menerima banyak namun apakah saya turut berkongsi dalam jumlah yang sama? Semoga Allah mengampuni setiap kelalaian dan kekurangan saya.

Oh ya. Ini gambar adik saya.


Dari kiri Amirul, Ridhwan dan Thalhah (adik saya)

No comments:

Post a Comment

mohon pandangan.