Monday, May 18, 2009

hati yang terisi kembali..


16 dan 17 mei yang lalu, Allah izin saya telah berkesempatan mengikuti atau lebih tepat 'menumpang' kem tahunan khassah MATRI yang diadakan di Pantai Merdeka, Kedah.

Walaupun agak kecewa kerana terpaksa pulang awal, saya tetap terlalu bersyukur kerana ibu 'memaksa' saya pergi. Sejujurnya pada awal, saya segan kerana saya bukan pelajar khassah tetapi ibu telah meminta izin dari ustaz zainuddin dan akhirnya kelulusan telah diberikan..




Abang AI selaku kem komander memberi taklimat



Sekitar kawasan penginapan puteri

Sepanjang 2 hari 1 malam saya di sini, hati saya benar-benar terisi dengan berlian-berlian dan permata-pertama yang mustahil akan diperoleh dari tempat lain. Kata-kata Cikgu AB, Abang AI, Ustaz AH, Ustaz MM dan Ustaz YN sangat-sangat membuatkan saya rasa bagai hanya baru duduk di birai jalan ini. Fikrah yang kononnya dirasakan cukup sebenarnya tidak lebih dari tebalnya kulit bawang yang nipis.

Saya selalu meyangka sudah mencapai matlamat hidup hanya semata saya membesar dan dewasa dalam suasana tarbiyah. Sedangkan itu sesekali TIDAK PERNAH berlaku. Tarbiyah bukan ghayyah (matlamat hidup). Tarbiyah hanya wasilah dalam pembentukan peribadi dan dalam usaha merawat ummah. Selagi peribadi saya tidak sempurna dan selagi ummah tidak sejahtera, proses ini wajib berjalan dan akan terus berjalan.

Seperti kata Cikgu AB yang dipetik dari buku Majdi alHilali:

"Setiap hari luka-luka baru menjalar tubuh ummat sedangkan luka-luka semalam masih belum sembuh"


Tarbiyyah Islamiyyah mesti berlaku. Tarbiyyah tidak membunuh fitrah atau nafsu tetapi meniunnya seperti mana pemuzik meniun biolanya agar menghasilkan suatu muzik yang merdu. Jika dia seorang yang pendendam, lahirkan rasa dendam itu kepada kaum kuffar yang zalim. Jika dia seorang pemarah, lahirkan amarah itu untuk menuntut kehormatan Islam yang kian hilang.

Kepentingan tarbiyyah Islamiyah ialah: -membina kefahaman yang benar.

- memahami peranan dan tanggungjawab

muslim.

- mengenali dan mebezakan pendirian dan sikap

mukmin dan kuffar.

- mengetahui batas-batas kuffar.

-merasa 'izzah dengan Islam.


Sasaran tarbiyah: -berawal dengan pembentukan peribadi mukmin dan berakhir

dengan ustaziyatul 'Alam.

-melahirkan da'ie dan murabbi.

-merawat kerosakan ummah.

-me'islahkan masyarakat.

Hasilan tarbiyyah: -Khairul Ummah (2:110)



"Islam perlukan pendokong seperti mana kelab bola sepak memerlukan pemain-pemain. Apakah penyokong-penyokong yang hadir jutaan bilangan akan menendang bola atau pemain-pemain? Islam perlukan pemain yang akan menyepak bola ke gawang musuh itu bukan penyokong-penyokong yang hanya hadir untuk menonton"

-petikan penyampaian cikgu AB-

Ustaz AH mengisi slotnya dengan penekanan mengenai akhlak Islamiah dan sifat-sifat seorang da'ie. Kata-kata yang paling kami ingati ialah, huraian maksud akhlak Islamiyah iaitu himpunan sifat-sifat mulia yang menjadi DARAH DAGING dalam hidup manusia mengikut alQuran dan asSunnah.

Ustaz MM pula mencurahkan kami dengan mutiara-mutiara yang sedaya upaya tidak kami biarkan mutiara-mutiara tersebut jatuh selain ke dalam kantong hati-hati kami. Pengisian selama 2 jam lebih benar-benar tidak terisi selain daripada penyubur jiwa yang gersang. Tajuk slot tersebut ialah 'Jiddiyyah dan Iltizam dalam kerja Islami'. Maaf kerana tidak dapat dikongsikan dalam post ini kerana terlalu panjang dan amat sayang untuk diringkaskan.

Manakala Ustaz YN pula telah memberi perkongsian menerusi tajuk ' Darurah Tamayyuz'. Juga tidak dapat dikongsi kerana tajuk ini agak berat.



Santai selepas slot pengisian

Selepas menunaikan solat Maghrib dan 'Isyak secara jama', saya bertolak pulang kerana perlu mengikuti mesyuarat KMK ke-13 pada awal keesokan pagi di Pendang.

Semoga Allah menguatkan saya dan mengukuhkan saya di atas jalan ini, InsyaAllah..

1 comment:

  1. huhu
    bestnyee korang
    jeles2
    kte insyaAllah cbe menghadirkan diri KMK 13~

    ReplyDelete

mohon pandangan.